Kultur och nöje

Malmö stadsteater förlänger speluppehåll

Resterande föreställningar av Cyrano de Bergerac på Hipp ställs in meddelade stadsteatern på tisdagen.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen Malmö stadsteater ställer in alla föreställningar och publik verksamhet till och med 31 januari 2021. Det beskedet kom i ett pressmeddelande på tisdagseftermiddagen.

Tidigare på tisdagen meddelade Malmö live och Malmö symfoniorkester att all verksamhet ställs in till och med 24 januari. Nu kommer liknande besked från Malmö stadsteater. Alla föreställningar och all publik verksamhet ställs in till och med 31 januari 2021. Beslutet är baserat på regeringens och länsstyrelsen i Skånes åtgärder för att stoppa smittspridningen.

”Med tanke på den situation som råder i Sverige och världen just nu är det mycket viktigt att alla följer restriktionerna. Om vi hjälps åt att hålla avstånd och visa omsorg om varandra kan vi förhoppningsvis stoppa smittspridningen och snart hälsa er välkomna till teatern igen” skriver man bland annat i pressmeddelandet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Underhållaren Hans "Hatte" Furuhagen är död

Hans 'Hatte' Furuhagen har avlidit vid 90 års ålder. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund / TT /
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Underhållaren och historikern Hans "Hatte" Furuhagen har avlidit, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt. Furuhagen var en del av "Mosebacke monarki" och gjorde studentspex tillsammans med Tage Danielsson redan på 1950-talet.

"Fann varandra"

Han föddes i Norrköping och studerade klassisk fornkunskap, som i dag heter antikens kultur- och samhällsliv, i Uppsala där han sedan blev lärare vid den historiska institutionen. I Uppsala stötte han på Linköpingssonen Tage Danielsson redan första dagen, har han berättat för TT.

– Tage och jag fann varandra direkt i en känsla för samma slags humor och började skriva nya, rimmade texter till kända melodier som vi sedan underhöll kamraterna med.

När Tage Danielsson anställdes på Sveriges Radio följde Hatte Furuhagen efter så småningom och 1967 blev han chef för kulturredaktionen, senare bytte han till tv och blev programchef för TV2.

Satirprogrammet "Mosebacke monarki" började sändas i Sveriges Radio 1958 och fortsatte i omgångar ända fram till 1983. 1968 blev det även tv-program. Förutom Hasse Alfredson och Tage Danielsson medverkade Hatte Furuhagen, Carl-Uno Sjöblom, Moltas Eriksson, Olle Pahlin och Gunnar Svensson under pseudonymen Helmer Bryd.

– Vi höll på med Mosebacke Monarki i 25 år. Egentligen var det Tage som jag kände mest från universitetet. Hasse hade idén med "Mosebacke monarki" och behövde folk som kunde skriva manus, berättade han för TT 2017 när Hasse Alfredson gick bort.

Inhopp på film

Hatte Furuhagen gjorde också inhopp i Hasseåtages filmer, bland annat i "Att angöra en brygga" från 1965. I filmen spelade han rollfiguren Walter, som tillbringar samtliga 87 minuter skvalpandes i vattnet.

– Med alla omtagningar var det en mycket äventyrlig, mycket jobbig och mycket, mycket blöt inspelning. Jag var glad att min familj inte var där och såg vad man utsatte mig för. Men jag måste erkänna att det var väldigt roligt också, har han sagt till TT.

Furuhagen gjorde flera folkbildande program om antikens historia. I "Pompeji bakom ruinerna" från 1980 vandrade han runt bland ruinerna i Pompeji och berättade om fynden som gjorts i staden som begravts i aska. Han skrev även boken "Rom – marmor och människor" efter pensionen. Hatte Furuhagen belönades med att bli hedersdoktor vid Uppsala universitet och fick professors titel av regeringen.

Hans "Hatte" Furuhagen blev 90 år.

Ann Edliden/TT

Kultur och nöje

Att leva och dö i Malmö

En manlig polis med en hård blick.
Foto: Simon Pramsten /Anagram
Kultur och nöje
TV De ställs inför stora prövningar varje dag i yrket som polis men möter minst lika tuffa utmaningar när uniformerna tagits av. I SVT:s nya tv-serie Tunna blå linjen får vi följa sex Malmöpoliser som brottas med livets alla sidor.
– Det är ett drama när det är som bäst. Man får möta relationer, man får problemlösningar, kärlek, passion, svåra öden … man får möta livet, säger Sandra Stojiljkovic som gör rollen som polisen Danijela.

Vissa saker känns bara så självklara. Och rätt. Det kan de båda skådespelarna Oscar Töringe och Sandra Stojiljkovic intyga när det gäller deras första möte med tv-serien Tunna blå linjen som har premiär på SVT på söndag.

– Jag var med och gjorde pilotavsnittet för fyra år sedan och året dessförinnan fick jag provfilma för rollen som Magnus och jag minns det så tydligt. Det här var verkligen något för mig. Framförallt för att det var en serie som utspelade sig i en stad som jag bryr mig mycket om, hade intressant dramatik och tematik om polisens arbete och något sådant här hade inte gjorts i Sverige tidigare, säger Oscar Töringe.

Sandra Stojiljkovic håller med.

– Jag minns att det kändes som att få en present när jag fick rollen. Jag kom in i ett senare skede, när de tio avsnitten av serien skulle spelas in och min karaktär Danijela och hennes partner Faye (Anna Sise) hade lagts till huvudkaraktärsgänget. När jag fick höra att serien utspelades i Malmö och även fick veta mer om Danijela så blev jag så förtjust. Jag har ju själv en koppling till Malmö, jag är född och uppväxt här, så det kändes verkligen som en gåva! Och just att det är en dramaserie där privatliv och yrkesliv går in i varandra – det skapar en typ av identitet som jag tycker är väldigt intressant, säger Sandra Stojiljkovic.

En kvinnlig polis pratar i telefon.
Sandra Stojiljkovic som polisen Danijela. Här i en scen som utspelas på Drottningtorget i Malmö.
Foto: Simon Pramsten /Anagram

Viktigt att lyfta fram människoöden

Båda är dock noggranna med att poängtera att det är en fiktiv serie och inget dokumentärt material, men att man i serien verkligen försöker ta karaktärernas liv på allvar och ge serien en så stor bredd som möjligt.

– Vi visar polisernas liv och de människor som de möter. Jag tycker att det är viktigt att man även får se just alla dessa människoöden som finns, säger Sandra Stojiljkovic.

– Serien kommer att väcka olika saker hos människor, beroende på vad man har för relation till myndigheten. Det är många som inte har haft så bra möten med poliser genom åren av olika anledningar och jag hoppas att vi breddar den bilden. Det är ingen skönmålning, men ingen svartmålning heller, fortsätter Oscar Töringe.

Hur var det att spela just Magnus och Danijela?

– Komplexiteten med Magnus är lockande. Han har rasistiska drag som visar sig till en början, han är kategorisk och ganska luttrad vilket har gjort att han ser cyniskt på sitt jobb. Efter hand så breddas den bilden och man får en viss förståelse för honom som människa. Det är ett hårt jobb. Jag försvarar inte alltid hans handlingar eller åsikter, men trots hans buffliga och ocharmiga stil så kan folk ändå fatta tycke för honom. Drömrollen av alla komplexa antihjältar har alltid varit Tony Soprano, men Magnus var en stark roll att göra, säger Oscar Töringe.

– Danijela är en person som har fått kämpa mycket med sin identitet och för att våga stå för den hon är. Men just den personliga resan har stärkt henne. Hon är tydlig med vad hon vill. Hon vill ha familj, är en lojal person, omhändertagande och väldigt passionerad för sitt jobb. Hon är en bra polis tycker jag. Sedan var det en utmaning att inte få ännu mer plats för hennes karaktär, så jag hoppas att det blir en andra säsong, säger Sandra Stojiljkovic med ett skratt.

"Jag gjorde verkligen staden till min”

Hon är själv född och uppväxt i Malmö och har familjen här även om hon idag bor i en kranskommun.

– Det är ju min stad. Och så känner Danijela också. I något avsnitt säger hon något i stil med: ”Jag vill bo i Malmö, jag vill leva i Malmö och jag vill dö i Malmö.” Precis så känner jag också.

En manlig polis sitter i bilen.
Polisen Magnus ute på uppdrag.
Foto: Jon Rudberg /Anagram

Oscar Töringe är född i Lund men flyttade till Malmö 2004 och bodde i staden i fem-sex år.

– Jag gjorde verkligen staden till min, det var precis efter studenten och de åren formade mig mycket. Innan jag flyttade till Malmö hade jag en ganska hård bild av staden och det tog ett tag innan jag vågade mig in och gå på konserter. Jag hade ju hört om att det skjuts på Möllan, att det är mycket slagsmål … men så blev det den coolaste staden som finns för mig. Tyvärr är det ju ofta dessa problem som det pratas om. Men Malmö har så oerhört många styrkor.

Känner ni igen ert Malmö i serien?

– Ja, det tycker jag. Men visst är det svårt att skildra en stad korrekt. Vi har valt att inte namnge stadsdelar. I Malmö lever alla bredvid varandra på ett sätt som man inte gör i exempelvis Stockholm, det tycker jag att serien utnyttjar bra, säger Oscar Töringe.

– Jo, jag tycker också att jag känner igen mig. Sedan jobbar vi med en fiktiv berättelse, återigen. Därför kommer allt inte att kännas igen av alla, och det tror jag är viktigt att tänka på, fortsätter Sandra Stojiljkovic.

Vilken var den största utmaningen med att spela polis?

– Det som jag tror att vi alla har försökt att tänka på är att få in värmen i karaktärerna. Riktiga poliser kommer inte till en brottsplats där människor har varit utsatt för något för att slåss, de är omhändertagande. Just den dialogen och det möte som utspelas i sådana lägen var en utmaning eftersom det är så otroligt viktigt att få in det mänskliga, säger Oscar Töringe.

– Sedan hade vi riktiga poliser som konsulter att vända oss till under hela inspelningen. De gav oss många bra tips. Och jag hade även ett otroligt stöd av min man som är både polis och skådespelare och därmed kunde ge mig båda perspektiven. Det var otroligt värdefullt för mig, säger Sandra Stojiljkovic.

Vad berörde er mest när ni fick sätta på er uniformerna och gå in i polisernas liv?

– För mig så var det definitivt att få berätta om Danijela och de svårigheter hon möter i livet. Och alla möten med människorna. Jag kan verkligen förstå tjusningen med att jobba som polis. Just det där mötet med människor är viktigt för skådespelare också, säger Sandra Stojiljkovic.

– Just själva uniformen gav mig mycket. Allt poliser dagligen bär väger sina kilo, men så fort man fick på sig utrustningen så gav det mycket, det blev en rustning. Det är otroligt att de ju aldrig vet vad som ska hända när de går till jobbet. Så jag kan förstå den inställningen Magnus har fått. Med rustningen blir man hårdare och hårdare, den ska skydda från allt möjligt, fortsätter Oscar Töringe.

En manlig polis visiterar en ungdom.
Polisen Magnus (Oscar Töringe).
Foto: Linus Eklund /Anagram

Vad hoppas ni att serien ger tittarna?

– En ökad förståelse för polisens otroligt hårda och underbetalda vardag. De står längst ut, och precis som många andra samhällsbärande yrken förväntas de dyka upp direkt. Alltid finnas där. Är de inte på plats inom två minuter så får de skit. Det är så höga krav på dem, och visst ska det vara det, men det får vara rimligt. Så jag hoppas att tittarna får en bredare bild av polisens vardag. Jag fick själv en mycket större förståelse för polisyrket. De är med om enormt mycket. Ibland är det jättesorgligt, ibland jätteglatt. De är alltid med i ytterligheterna i människors liv. De levererar hemska besked, de har hand om och de tröstar. Det finns mycket jag inte har reflekterat över innan, säger Oscar Töringe.

– Ja och jag tror också att man tar med sig så mycket olika saker beroende på vem man är. Det vore fel av mig att sätta etikett på exakt vad, men alla kommer att kunna relatera till saker som berör just dem. Det är styrkan i serien, avslutar Sandra Stojiljkovic.

FAKTA

Oscar Töringe

Ålder: 37 år.

Bor: Årsta.

Aktuell: Som Magnus i tv-serien Tunna blå linjen. Oscar är också aktuell i den norska tv-serien Atlantic crossing där han spelar prins Carl Bernadotte. Serien har premiär på SVT i februari. Han är även med i Netflix-serien Den osannolika mördaren om Skandiamannen som får premiär under året.

Gjort tidigare (i urval): Pjäser som Peer Gynt, Måsen och Människor i solen på Skillinge teater, Författarna på Unga Klara samt tv-serier och filmer som Top Dog, Beck, Störst av allt, Syrror och Min pappa Marianne.

FAKTA

Sandra Stojiljkovic

Ålder: 39 år.

Bor: Åkarp.

Aktuell: Som Danijela i tv-serien Tunna blå linjen. Sandra är anställd på Malmö stadsteater och under våren spelar hon i Kejsarens nya kläder.

Gjort tidigare (i urval): Uppsättningarna Sidonie & Nathalie, De skyddssökande kvinnorna, Ett självmords anatomi, Fly me to the moon, Blod och Eld, Karl-Bertil Jonssons julafton med flera på Malmö stadsteater. Har även varit med i tv-serierna Top Dog, Bron och Wallander och i långfilmen Hotell av Lisa Langseth.

Filmfredag

Serie med äkthet som kännemärke

Leah (Gizem Erdogan) och Jesse (Per Lasson).
Foto: Foto: Håkan Schüler /Anagram
Kultur och nöje
Tv/Recension Gunilla Wedding har sett den Malmöbaserade tv-serien Tunna blå linjen och längtar redan efter en andra säsong.

Mitt i Malmö, mitt i polisvardagen och på många sätt mitt i allas våra liv. Där landar SVT:s nya dramaserie Tunna blå linjen med efterlängtad tyngd. I tio avsnitt får vi följa en grupp poliser i en yrkesvardag som kan gå från lugnt patrullerande till livsfara på två minuter och i ett privatliv som naturligtvis påverkas starkt av jobbet.

Störst fokus läggs på infödda Malmöbon Magnus och Umeåinflyttade Sara som delar polisbil och trots stora olikheter dras till varandra. Bland deras närmaste kollegor finns Leah som brinner för att göra skillnad som polis och känner ett stort ansvar för sin besvärliga morfar, Dani och Faye som delar mycket mer än bara polisbil och så Jesse som tar sin chefsroll på lika djupt allvar som den som trebarnspappa.

Skådespelarinsatserna från samtliga är rakt igenom övertygande - inte minst Oscar Töringe som Magnus som verkligen växer med serien och i serien, Per Lassens ständigt omtänksamma Jesse och Gizem Erdoghans rastlösa Leah.

Inget är enkelt och inget slätas heller över.

Inspelad på plats

Lika viktig som karaktärerna i poliskollektivet är staden Malmö. Till skillnad från till exempel höstens Unge Wallander är Tunna blå linjen inspelad på plats och miljön i varenda scen går att känna igen för den som kan Malmö någorlunda. Här finns havet, Möllan, villaområdena, miljonprogrammen, pubarna, falalfelkioskerna och så Malmöbor i rörelse överallt.

Malmöbornas röster dyker också upp i de twitterkommentarer som fyller bildrutan efter varje större polisinsats - kärlek, hat, hot, rasism, medmänsklighet, rykten och fördomar i en salig och igenkännbar blandning som tagen direkt ur sociala medier-bruset. Det gör också att alla polisinsatser - från knarkspaning till larm om kvinnomisshandel, gängskjutningar eller våldtäkt - ses ur fler perspektiv än polisernas.

All musik till Tunna blå linjen är specialskriven, till största delen av Irya Gmeyner och Martin Hederos men här finns också gästinhopp av Familjen, Mikael Wiehe, Joy och andra. Det blir också en avgörande bit när det kommer till den äkthet som är seriens signum.

Verkligheten är heller aldrig svart eller vit. Här finns kritik mot ett samhälle där psykvården inte räcker till, moraliska frågeställningar kring till vilket pris yttrandefriheten ska försvaras och diskussioner kring olika medborgarprojekt i utsatta områden. Inget är enkelt och inget slätas över.

Sara och Magnus utanför Jureks butik (Amanda Jansson och Oscar Töringe).
Foto: Foto: Håkan Schüler /Anagram

Långbänk i slutet

Min enda invändning är att relationsproblem och familjestrul i polisernas privatliv, speciellt Sara och Magnus, dras väl mycket i långbänk mot slutet.

Men efter tio avsnitt är saknaden stor efter Tunna blå linjens Malmöbild, efter den kantstötta mjukisen Magnus, den godhjärtade och trasiga Sara och inte minst Dani och Faye som jag gärna hade lärt känna närmre. Kanske får jag chansen i en andra säsong?

FAKTA

Tv-recension

Tv-serie

Tunna blå linjen

Skapare, huvudförfattare: Cilla Jackert

Avsnittsförfattare: Malin Marmgren, Erik Ahrnbom.

Huvudregi: Sanna Lenken

Avsnittsregi: Anders Hazelius, Mikael Hansson

Medverkande: Amanda Jansson, Oscar Töringe, Gizem Erdogan, Per Lasson, Sandra Stojiljkovic, Anna Sise med flera

Dramaserie i tio delar, premiär på SVT1 17/1

Betyg: 4

Kultur och nöje

Idé född ur dödsbud och twitterkonto

Cilla Jackert är huvudförfattare till Tunna blå linjen, en serie som hon inspirerades till att skapa bland annat efter att ha följt ett par yttre befäl inom Södermalmspolisen på twitter.
Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Tunna blå linjen följer livet för sex personer i Malmö, som jobbar som poliser. För huvudförfattaren Cilla Jackert innebär premiären på söndag att en resa som började med ett dödsbud och tog vägen via ett twitterkonto, nu nått sitt mål.

För det är som en resa, eller snarare seglats, Cilla Jackert, beskriver vägen från idé till det som nu är en färdig tv-serie.

– Att jobba med tio timmar tv-drama är som en pansarkryssare som ska fram och det är en jäkla sträcka, det är Stilla havet och det blåser upp till storm överallt hela tiden. Då gäller det att hålla fokus och nu är vi väldigt, väldigt nära hamn, säger hon.

Dödsbud och twitterkonto

Idén till Tunna blå linjen har funnits uttalad sedan 2014, men embryot uppstod långt tidigare – när Cilla Jackert plötsligt fick besök av ett par poliser som kom med bud om att hennes mamma gått bort utomlands.

– Jag kan inte säga att jag i den, mycket chockartade och omtumlande, situationen tänkte, aha, det här ska jag skriva om. Men det är en situation i mitt liv jag burit med mig. För mig var inte poliserna så viktiga, men på något sätt har jag tänkt på att det är märkligt att ha som del av sitt arbete att åka hem till folk och berätta en av de mest sorgliga saker man kan vara med om, förklarar hon.

När hon började följa ett par yttre befäl inom Södermalmspolisen, som delade med sig av både arbetet och glimtar ur vardagen, på twitter föll ytterligare en bit till det pussel som bildade idén till serien på plats.

Cilla Jackert, som tidigare skrivit manus till bland annat SVT:s kultförklarade ungdomsserie Spung och långfilmen Känn ingen sorg, utanför sitt kontor i Stockholm. Det är på kammaren med att skriva hon trivs allra bäst.
Foto: Simon Rehnström/SvD/TT

Flyttade till Malmö

Cilla Jackert, som tidigare skrivit serier som Spung och Molanders, sammanfattade sina tankar om en polisserie som istället för att vara spänning eller kriminaldrama följde polisernas vardag till en presentation för SVT, som bad henne utveckla dem vidare.

– Då skrev jag 30-40 sidor om hur man skulle kunna angripa det här, för det är komplicerat. Hur berättar man i en serie om några som hela tiden möter nya grejer, som inte följer och utreder så vi kommer inte få reda på hur det går för dem vi möter?

När SVT var fortsatt positivt var det dags för Cilla Jackert att hitta ett produktionsbolag. Valet föll på Anagram i Lund och med det följde att serien flyttades från Stockholm till Malmö.

”Aktiv i fler delar”

– Till skillnad från Stockholm och Göteborg, där de så kallade utanförskapsområdena ligger mil utanför stan, är Malmö en mer koncentrerad stad. Det skulle ge mer variation i den typ av polisproblematik karaktärerna möter. Plus att det är en spännande stad - allt från hur den ser ut till bakgrunden och det liv och den energi som finns där. Det fanns enormt mycket fördelar med Malmö.

Magnus (Oscar Töringe) i full aktion. Tunna blå linjen följer sex poliser i både arbete och vardag.
Foto: Linus Eklund/Anagram

Hur involverad har du varit i själva produktionen?

– Jag har jobbat som huvudförfattare ett antal gånger tidigare och mer på det sätt man gjorde förr, att man skriver manus, sitter i regimöten och sen i stort sett säger tack och hej till serien. Så ville jag inte jobba nu. Jag tycker det är dags att huvudförfattarna får ta det utrymme som är självklart i andra länder så tidigt bestämde jag mig för att jag ville vara aktiv i fler delar av processen. Det betyder inte att jag hovrat över alla utan att man ser till att det kommer in folk som vill produktionen väl och som också kan bidra med mycket mer än jag skulle kunna, säger hon.

Bortsprungna hundvalpar

I serien tacklas allt från främlingsfientlighet och gängkriminalitet till kvinnomisshandel och våldtäkter.

Fanns det ämnen som var för svåra att tackla, eller extra svåra att skildra?

– Det är alltid svårt. Men i mitt skrivande vill jag vara där det är svårt och där det finns ett motstånd. Det är det som är fascinerande. Så tyvärr har jag inte undvikit speciellt mycket. Nu efteråt, när jag får alla frågor, kan jag tänka, herregud, varför var det inte bara hundvalpar som sprang bort, säger hon och skrattar.

– Folk kommer alltid ha åsikter när det är så laddade ämnen, men vi kommer inte med svar. Däremot öppnar vi förhoppningsvis för en diskussion.

Fler säsonger?

Om det blir en fortsättning är inte bestämt, men Cilla Jackert skulle inte ha någon svårighet att skriva fler avsnitt.

– Det här en typ av serie som skulle kunna hålla på hur länge som helst. Det var ett av de stora problemen, att det finns så fruktansvärt mycket att berätta.

Oavsett hur det blir har hon fullt upp med andra projekt.

– Jag försöker alltid hålla igång en bok, en tv-serie och en långfilm. Det jag tycker allra mest om är att sitta på min kammare och skriva.

Kultur och nöje

Underhållaren Hans "Hatte" Furuhagen är död

Hans 'Hatte' Furuhagen har avlidit vid 90 års ålder. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Underhållaren och historikern Hans "Hatte" Furuhagen har avlidit, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt. Furuhagen var en del av "Mosebacke monarki" och gjorde studentspex i Uppsala tillsammans med Tage Danielsson redan på 1950-talet.

Han studerade klassisk fornkunskap, som i dag heter antikens kultur- och samhällsliv och var sedan lärare vid institutionen i Uppsala. Han anställdes på Sveriges Radio 1963, blev chef för kulturredaktionen 1967 och senare programchef för TV2 på SVT.

Satirprogrammet "Mosebacke monarki" började sändas i Sveriges Radio 1958 och fortsatte i omgångar ända fram till 1983. 1968 blev det även tv-program. Förutom Hasse Alfredson och Tage Danielsson medverkade Hatte Furuhagen, Carl-Uno Sjöblom, Moltas Eriksson, Olle Pahlin och Gunnar Svensson under pseudonymen Helmer Bryd.

Furuhagen gjorde flera folkbildande program om antikens historia. I "Pompeji bakom ruinerna" från 1980 vandrade han runt bland ruinerna i Pompeji och berättade om fynden som gjorts i staden som begravts i aska. Han belönades med att bli hedersdoktor vid Uppsala universitet och fick professors titel av regeringen.

Hans "Hatte" Furuhagen blev 90 år.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu

Game Lounge Utbudet när det kommer till att spela casino på nätet är enormt. Bara inom Sverige finns i dag cirka 200 licensierade online casinon och den stenhårda konkurrensen om kunderna tvingar därför spelbolagen att ständigt att se över och utveckla sina olika produkter för att hänga med i trenderna. Inte minst sedan införandet av den nya spellagen med licenssystem i januari förra året har mycket förändrats på den svenska onlinespelmarknaden och, ja, att påstå att även 2020 inletts på ett i många avseenden händelserikt sätt vore knappast någon överdrift.

Här nedan listas de 5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu:

Uppköp och sammanslagningar

Nyheten som slog ned som en bomb i slutet av juni om att den börsnoterade live casino-leverantören Evolution Gaming lagt ett bud på den ledande slotsutvecklaren NetEnt fick nog en och annan att höja på ögonbrynen. Inte minst sett till det faktum att priset för affären värderas till svindlande 19,6 miljarder kronor. Men redan under 2019 kunde man skönja en ökad trend av sammanslagningar inom casinobranschen och så sent som i februari köpte till exempel Betsson upp konkurrenten Gaming Innovation Groups varumärken, där bland annat Rizk och Kaboo ingår.

Fokus på esport och poker

Casinobranschen har precis som de flesta andra branscher påverkats av den rådande coronapandemin. Tusentals inställda sportevenemang till följd av virusets framfart runt om i världen har tvingat många spelbolag att ändra fokus och vidta åtgärder. För Kindred Group som bl.a. äger välkända Unibet har de uteblivna matcherna/ligorna å andra sidan inneburit ett uppsving för esport och poker. Enligt speljätten har intresset för dessa båda spelformer ökat rejält under de senaste månaderna.

Spela casino utan registrering

Att spela sina favoritslots eller bordsklassikerna Black Jack och Roulette utan att behöva genomgå någon lång och krånglig registreringsprocess har blivit allt mer populärt och numera är konceptet “Pay N Play” standarden hos majoriteten av Sveriges online casinon. Hos jämförelsetjänsten SveaCasino.se finns exempelvis en rad olika nätcasinon med licens som erbjuder direkt spel via bankidentifiering.

Stärkt konsumentskydd

Debatten om konsumentskydd och spelansvar tycks vara ständigt närvarande på den svenska onlinemarknaden. En stor anledning till omregleringen 2019 handlade just om att motverka spelberoende och under coronakrisen har diskussionerna kring ämnet intensifierats ännu mer, framförallt från politiskt håll. Enligt spelminister Ardalan Shekarabi (S) har det ökade spelandet på nätet på grund av den sociala isoleringen under pandemin bidragit till regeringens beslut om att införa tillfälliga spelansvarsåtgärder. Förordningen, som trädde i kraft den 2 juli och upphör vid årsskiftet, innebär till exempel att de licensierade spelbolagen numera får erbjuda en casinobonus på maximalt 100 kr. Även insättningsgränser på högst 5 000 kr/ vecka har införts.

Introducering av Swish som utbetalningsmetod

Den flerfaldigt prisbelänta betalningstjänsten Swish, som idag används av över sju miljoner svenskar, gjorde bejublad entré hos landets online casinon i samband med spellicensen förra året. Den snabba och säkra mobilappen fanns då till en början endast tillgänglig som insättningsmetod, men under våren 2020 meddelade Svenska Spel att man som första spelbolag i landet börjat erbjuda Swish också som utbetalningsalternativ. Sedan dess har flera andra välkända spelaktörer som t.ex. Betsson och Unibet infört funktionen, och bli inte förvånad om du kommer att ha möjlighet att göra uttag med Swish hos i princip alla casinon med licens innan årets slut.

Kultur och nöje

"Killing Eve" börjar spelas in igen i sommar

Sandra Oh och Jodie Comer spelar huvudrollerna i 'Killing Eve'. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Fjärde säsongen av "Killing Eve" börjar inte spelas in förrän i sommar, skriver NME. Inspelningarna av det prisbelönta yrkesmördardramat sköts upp på obestämd tid när coronapandemin slog till.

Eftersom serien spelas in på flera platser i Europa valde produktionsbolaget Sid Gentle Films att avvakta och har nu alltså bestämt att det blir först i sommar. Det innebär att säsong fyra inte kan visas förrän tidigast 2022, nästan två år efter att säsong tre sändes.

"Killing Eve" handlar om utredaren Eve Polastri (Sandra Oh) och yrkesmördaren Villanelle (Jodie Comer). Serien är skapad av Phoebe Waller-Bridge och är baserad på boken "Codename Villanelle" av Luke Jennings.

I Sverige har "Killing Eve" visats på SVT och HBO Nordic.

Kultur och nöje

Topplistorna: Jakob Hellman triumferar

Jakob Hellmans nya skiva 'Äntligen borta' går in som etta på den svenska albumlistan
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det tog 32 år för Jakob Hellman att följa upp succén med debutalbumet. Att "Äntligen borta" var efterlängtad syns på albumlistan, där skivan går in som etta.
På singellistan ligger Newkid både etta och tvåa med "Du måste finnas" respektive "Starkare.
PREMIUM

Album:

1. (Ny) Jakob Hellman: "Äntligen borta"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Littfest satsar på direktsändning

Så här kommer inte Littfest att se ut i år. Arkivbild.
Foto: Henke Olofsson
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Årets upplaga av Umeås internationella litteraturfestival, eller Littfest, blir mestadels en digital historia.

I sitt upplägg blir festivalen en direktsändning som pågår från torsdagen till lördagen där de olika programpunkterna går att följa i en sammanhållen tv-kanal. Sändningen leds av Yukiko Duke och Po Tidholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL