GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Förtjusande wienerstreaming

Lars-Erik Larsson recenserar Malmö operas livestreamade Vinterkonsert.
Konsert/Recension • Publicerad 11 januari 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Trots att salongen var tom blev det Vinterkonsert, livestreamad, från Malmö opera i söndags.
Trots att salongen var tom blev det Vinterkonsert, livestreamad, från Malmö opera i söndags.
Foto: Johan Nilsson/TT

Egentligen är vi som älskar konstmusik ett ganska försynt släkte. Nu i pandemins tid är vi glada om vi hittar något någorlunda nytt på internet, någon inspelning av en opera eller konsert som vi inte sett oändligt antal gånger tidigare. Vi borde vara som idrottspubliken – det skulle bli ett ramaskri om den serverades en årsgammal fotbollsmatch i division II som enda någorlunda nya underhållning.

Därför kändes det extra roligt när det blev klart att Malmö operaorkester efter alla svårigheter med covidsmitta i huset kunde genomföra sin Vinterkonsert i en streamad direktsändning i söndags. Visserligen känns det inte som ett festligt konsertbesök att sitta hemma och titta på en skärm men ljudet är ju nästan lika bra och allt knapptryckande med att få igång sändningen är en fullgod ersättning för det nervösa letandet i alla fickor för att hitta entrébiljetterna. Som sagt, man får vara nöjd med det lilla.

Festlig och glad

Och det blev en riktig wienerkonsert, festlig och glad, fylld med vacker musik från förra sekelskiftet. Jag vet inte vad det beror på men behovet av just den sortens musik är som störst vid den här tiden på året. Är det ekot från nyårsfesterna, en protest mot det karga vintervädret eller kanske en inlärd reflex av årtiondens eurovisionssändningar från Wien?

Men vid den här konserten fick man sitt lystmäte: Johann Strauss, både den äldre och den yngre, Josef Strauss och Franz Lehar. Och som extra grädde på moset den tjusiga duetten ”Parigi o cara” ur Verdis La Traviata.

Strålande final

Solister var tenoren Sehoon Moon och sopranen Rebecca Nelsen. Han är en stjärna på väg uppåt med potential att nå mycket högt. Rösten är varm, fyllig och musikaliskt perfekt. Kanske saknar den en del kraft med den kommer han förmodligen att tillföra så småningom, liksom han antagligen vågar slappna av och lägga sig till med ett mer naturligt agerande.

Hon är redan en utvecklad artist, fullfjädrad som aktris med en röst med mycket speciell timbre som bara behöver slipas till en smula för att något sjusärdeles. Men varför i hela friden hade man placerat de båda solisterna så långt ifrån varandra som möjligt. Var det av rädsla för smitta? Duetter fungerar bättre med solisterna ihop.

Dirigenten David Niemann visade att han fullt ut behärskade den speciella wienervokabulären och lockade fram orkesterns alla tillgångar med en strålande ”An der schönen blauen Donau” som final.

Men om det nu var ett wienerkoncept: Vart tog Radetzkymarschen vägen?

Recension

Konsert

Vinterkonsert – streamad från Malmö opera 10 januari 2021

Malmö operaorkester

Dirigent: David Niemann

Solister: Sehoon Moon och Rebecca Nelsen

Presentatör: Boel Adler

Musik av Johann och Josef Strauss, Franz Lehar och Giuseppe Verdi

Lars-Erik Larsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.