Ekonomi

Geely och Foxconn bildar gemensamt bolag

Zhejiang Geely Holding Group, med ordförande Li Shufu, uppges nu vilja satsa på en allians med den taiwanesiska kontraktstillverkaren Foxconn för att kunna erbjuda kontraktstillverkning och konsulttjänster. Arkivbild.
Foto: Vincent Thian/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Den kinesiska Volvo Cars-ägaren Zhejiang Geely Holding Group har gjort upp om ett samarbete med den taiwanesiska elektroniktillverkaren Foxconn. Tanken är att bolagen med ett samägt bolag ska sälja kontraktstillverkning och konsulttjänster, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.

Zhejiang Geely och Foxconn kommer äga 50 procent var av bolaget, som vid sidan av tillverkningsuppdrag kommer att erbjuda konsulttjänster till elbilstillverkare.

Foxconn är Taiwans största arbetsgivare och en ledande underleverantör till bland annat Apple. Zhejiang Geely äger sedan drygt tio år den Göteborgsbaserade biltillverkaren Volvo Cars och den kinesiska biltillverkaren Geely Automobile har även stora innehav i lastbilstillverkarna Volvo och Daimler.

Tidigare i veckan meddelade Zhejiang Geely att man kommer att samarbeta med den kinesiska Google-konkurrenten Baidu inom elbilstillverkning.

Den amerikanska Foxconn-kunden Apple ska också ha tagit fram planer på att lansera en egen personbil baserad på exklusiv batteriteknik 2024 och enligt sydkoreanska Hyundai ska det ha inletts samtal mellan Apple och Hyundai om samarbete på området.

Ekonomi

Reserven i beredskap – elpriser högsta på länge

Kylan lyfter elpriset. Arkivbild.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Ekonomi
Ekonomi Minusgrader i hela landet, lite vind och en kärnkraftsreaktor mindre. Då ställs den oljeeldade elreserven i beredskap och elpriserna rakar i höjden.

Det är slut på elrean, åtminstone för den här gången. Elpriset under innevarande vecka ser ut att landa på drygt 50 öre i snitt, före skatter och avgifter. Jämfört med fjolårets superlåga priser som ofta låg kring 10-20 öre, ibland ännu lägre och vid vissa tillfällen minuspriser, är ökningen kraftig eller snarare på väg att bli mera normal.

– Det som är lite unikt är de större skillnaderna i pris i landet, säger Christian Holtz, elanalytiker på konsultbolaget Sweco – en trend han tror kommer att hålla i sig som en effekt av mindre kärnkraft i syd, mer vindkraft i norr och fler kablar till kontinenten där priserna ofta ligger högre.

Två år sedan

Senast priserna var på den här nivån var vintern för två år sedan, i efterdyningarna av den extremt torra sommaren 2018. Annars får man backa bandet till vintern 2010/2011 för att hitta högre priser än nu, då vi hade en rejäl vinter i kombination med kärnkraftsstrul.

Nivån på vattenmagasinen är som vanligt väldigt avgörande för elpriset. I nuläget är det gott om vatten i dammarna.

– Hur mycket snö som kommer framöver avgör prisnivån resten av året, säger Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på elbolaget Bixia.

En från årsskiftet stängd kärnkraftsreaktor, Ringhals 1, spelar också in, speciellt när det är kallt då det gärna blåser mindre. Båda de faktorerna påverkar priset uppåt.

– Det påverkar absolut, säger Christian Holtz.

Oljeeldat i Karlshamn

En kärnkraftsreaktor färre i södra Sverige, parat med lite vind för närvarande, förklarar också till viss del varför två oljeeldade kraftverk i Karlshamn i Blekinge har satts på högsta beredskap för att kunna täcka upp för eventuella effekttoppar som kan uppstå i kylan, enligt Sigvardsson.

En titt i kristallkulan pekar på att högtrycket ligger kvar med fortsatt kallt väder som följd, åtminstone januari ut, vilket lär hålla elpriset uppe på dagens nivåer ett antal veckor till, enligt Christian Holtz. Framåt våren kan priserna falla tillbaka rejält igen eftersom nivåerna i kraftbolagens vattendammar ligger på hyfsat höga nivåer, resonerar han.

Olle Lindström/TT

Ekonomi

USA:s detaljhandel fortsätter nedåt

USA:s detaljhandel sjönk i slutet av 2020. Arkivbild
Foto: Charles Krupa AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Detaljhandeln i USA fortsatte nedåt i december. De skärpta restriktionerna för att bromsa spridningen av coronaviruset slog hårt mot restaurang- och butiksförsäljning.

Sammantaget minskade detaljhandeln i USA med 0,7 procent i december jämfört med månaden före enligt USA:s handelsdepartement. Det kan jämföras med nedgången på 1,4 procent i november, enligt reviderade tal.

Joakim Goksör/TT

Ekonomi

Bättre än väntat för USA:s storbanker

Storbanken JP Morgan Chase & Co gick oväntat bra i fjärde kvartalet 2020. Arkivbild.
Foto: Seth Wenig/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Trots att det pressade ränteläget sänker lönsamheten ser det ut att gå bättre än väntat för de amerikanska storbankerna.
Tre finansbjässar på Wall Street slog prognoserna i sina bokslut för 2020.

JP Morgan Chase & Co var först ut bland USA:s storbanker med sitt bokslut för pandemiåret. Storbanken pressas av låga räntemarginaler i utlåningen, men går oväntat starkt inom trading och investmentbank-verksamheten.

JP Morgans nettovinst för fjärde kvartalet steg till 12,1 miljarder dollar eller 3:79 dollar per aktie. Det kan jämföras med vinsten på 8,5 miljarder, 2:57 dollar per aktie, under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Resultatet var starkare än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en vinst i fjärde kvartalet på 2:62 dollar per aktie.

Konkurrenten Wells Fargo redovisar samtidigt en nettovinst på 3 miljarder dollar, 64 cent per aktie. Det kan jämföras med vinsten på 2,9 miljarder dollar, 60 cent per aktie, under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Analytiker hade i snitt räknat med en oförändrad vinst jämfört med ett år tidigare, enligt en Reutersenkät.

Även Wells Fargo pressas av det låga ränteläget, med ett räntenetto som faller till 9,3 miljarder dollar, ned från 11,2 miljarder ett år tidigare. Men kreditförlusterna har stabiliserats, vilket gör att vinsten hamnar något högre än väntat trots att intäkterna faller oväntat mycket.

Konkurrenten Citigroup redovisar samtidigt en nettovinst på 4,6 miljarder dollar, 2:08 dollar per aktie. Det kan jämföras med 5 miljarder, 2:15 dollar per aktie, under fjärde kvartalet ett år tidigare.

Citigroup hänvisar till nedtryckta räntor och högre kostnader i sin förklaring till resultatförsämringen.

Men även Citigroup klarade avslutningen på 2020 bättre än väntat. Analytiker hade räknat med ett vinstfall ned till 1:43 dollar per aktie under fjärde kvartalet, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv.

Ekonomi

Volvo-syskon vill nå yngre

Alain Visser, tidigare försäljningschef på Volvo som nu är vd för systerföretaget Lynk &Co, visar runt i det nya märkets 'klubblokal' i Göteborg.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi
Ekonomi Allt fler av städernas unga vuxna är ganska ointresserade av bilar, och ser inte sig själva som blivande bilägare.
Det får bilindustrin att testa nya koncept. Nu lanserar Geely bilmärket Lynk & Co, som man kan få tillgång till via en klubb.

Lynk & Co är ett systermärke till Volvo. Modellerna utvecklas av ingenjörer i Göteborg, men byggs i Kina. Där säljs också Lynk & Co på vanligt sätt sedan några år, cirka 150 000 exemplar 2020.

Men när märket med det udda namnet nu lanseras i Europa, testar man en egen variant av bilpool.

– I de studier vi sett är omkring tio procent av dagens bilköpare i Europa öppna för något radikalt annorlunda. Men de får inte det. Ingen erbjuder det, säger Alain Visser, vd för Lynk & Co.

Klubblokal

När Visser visar runt i Lynk & Cos nya lokal i centrala Göteborg säger han flera gånger "vi vill vara annorlunda".

Lokalen, eller "klubben" om man så vill, är tänkt som en samlingsplats där alla, även icke-klubbmedlemmar, kan träffas och dricka kaffe, ha möten eller så. Det finns även saker att köpa, som inte har med bilar att göra.

Grundtanken är att man genom medlemskap i klubben ska kunna disponera en bil när man vill, och även lämna den vidare till andra. Försäkring, service och underhåll ingår i det man betalar för medlemskapet.

Alain Visser tror att konceptet ska locka kunder i alla åldrar. Men inte överallt.

– De flesta bor i städer. Detta är mycket urbant, säger Visser om Lynks kundsegment, och tillägger att människor på landsbygden kommer att fortsätta köpa sina bilar.

Bekymmer för branschen

Det går att köpa en Lynk & Co även i Europa. Men det är alltså inget huvudspår.

– Vi ser en lägre grad av fordonsintresse i yngre åldrar. Det är ett bekymmer för fordonsindustrin, säger Mikael Wickelgren, docent i företagsekonomi vid högskolan i Skövde.

Han ser mest fördelar med att inte äga sin bil, för människor i större städer.

– Man bör åtminstone ifrågasätta sitt bilinnehav, tycker Mikael Wickelgren.

– Vi står på tröskeln till förändring i synen på personlig transport, tillägger han.

Bilbranschen kallar det nya för "mobilitet". Alain Visser talar om en framtid med eldrivna, självkörande fordon.

– Jämför med taxi, som begrepp. Det dyra är föraren. Om fordonet är förarlöst, kanske det blir en annan kostnadsbild, säger Mikael Wickelgren.

En försöksballong

Han ser Lynk & Co:s sätt att närma sig kunder som en sorts testverksamhet för Volvo och andra företag inom Geelygruppen. Vilka kunder når det nya märkets tänk ut till, och var?

– Det är en försöksballong. Om det slår väl ut, kommer andra märken i koncernen att lära sig av det, tror Mikael Wickelgren.

I det nya ingår även att inte sälja bilmärket via traditionell handel.

– En del kunder tycker det är kul att gå i bilaffärer och titta. Men en stor andel tycker att det är ganska jobbigt. Man känner sig bortkommen och i underläge mot säljarna, säger Mikael Wickelgren och påpekar att bilbranschen själv gör undersökningar om sådant.

Alain Visser framhåller också att Lynk & Co har sin bas online, på nätet. Det är där man oftast gör affär. Det går att köpa en bil i klubblokalen, men inte i någon vanlig bilhandel.

Men Visser inflikar även att den gamla typen av bilhandlare kommer att finnas kvar i branschen. Åtminstone i tio år till.

Rättelse: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om möjligheten att köpa en bil i klubblokalen.

Micke Larsson/TT

Det nya bilmärkets lokal har knappt någon likhet med en bilhall. Företagsekonomen Mikael Wickelgren kallar Lynk & Cos sätt att närma sig kunderna 'en försöksballong'.
Det nya bilmärkets lokal har knappt någon likhet med en bilhall. Företagsekonomen Mikael Wickelgren kallar Lynk & Cos sätt att närma sig kunderna "en försöksballong".
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

FAKTA

Fakta: Lynk & Co

Lynk & Co ägs, liksom Volvo Cars, av kinesiska Zhejiang Geely Holding. Huvudkontoret finns i Göteborg.

Den första modellen av Lynk & Co presenterades 2016. Nu säljs flera modeller i Kina.

Den modell som lanseras i Sverige, i två hybridvarianter, är byggd på samma plattform som Volvo XC40.

Modellerna utvecklas i Göteborg. Det sker dels inom Volvo Cars, och dels på Geelykoncernens utvecklingsbolag Cevt.

Klubblokalen i Göteborg är den andra i Europa. Det finns, sedan i höstas, en i Amsterdam. På tur står Berlin, och vd Alain Vissers belgiska hemstad Antwerpen.

Ekonomi

BMW vill dubbla elbilsproduktionen i år

Den tyska biltillverkaren BMW tar sikte på en rejäl ökning av produktionen av elbilar och hybridmodeller i år och kommande år. Arkivbild
Foto: Markus Schreiber AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Den tyska biltillverkaren BMW siktar på att fördubbla sin produktion av renodlade elbilar i år.

I fjol sålde BMW nästan 193 000 el- och hybridbilar och denna volym ska upp med 50 procent i år, tillägger BMW.

Som en jämförelse levererade elbilstillverkaren Tesla strax under 500 000 elbilar i fjol.

BMW tillverkar för närvarande 13 olika bilmodeller med el- och hybriddrift, med marknadsföring i 74 länder. Målet är inställt på att få upp antalet el- och hybridmodeller till 25 om två år.

Joakim Goksör/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Kul fakta från casinovärlden

Casinobonusar Casinospel på nätet har blivit ett väldigt vanligt tidsfördriv för många svenskar.

Numera är det många av oss som kopplar av med slots och bordsspel, istället för att läsa en bok eller lösa ett korsord.

Det är inte svårt att förstå hur nätcasinospel blivit så populärt. Casinona lockar hela tiden med generösa bonuserbjudanden via tv och på våra nyhetssajter. Nu för tiden innehåller nästan varje reklamavbrott på tv lockande kampanjerbjudanden från olika casinosajter. Och det har dessutom blivit otroligt lätt att hitta lukrativa startpaket hos någon jämförelsesida för casino bonusar.

Men även om nätcasinospel är ett förhållandevis nytt fenomen, så har casinospel anor långt bak i tiden. Och precis som med alla andra industrier så finns det en del överraskande fakta du aldrig kunde ha gissat dig till. Här är lite kul fakta från casinovärlden.

Varför heter blackjack egentligen blackjack?

Blackjack är förmodligen ett av världens populäraste spel. Långt innan den här spelklassikern gick att spela på casinosajter fanns blackjack hos landbaserade casinon, i olika biljardhallar och till och med pizzerior. Men var kommer spelet ifrån egentligen?

Precis som de flesta andra populära bordsspel har det blackjack sina rötter i 1700-talets Frankrike. Här hette spelet till en början Vingt-et-un, som betyder tjugoett på franska. Det var inte förrän fransmännen förde med sig spelet till USA som Vinget-et-un fick ett nytt namn, och blev det spel det är idag.

Till en början blev blackjack nämligen inte särskilt populärt hos de landbaserade casinona i Las Vegas, och för att locka spelare ändrade casinona spelreglerna i Ving-et-un en smula.

Casinona i Las Vegas införde ett spel som gjorde det möjligt för spelare att vinna tio gånger insatsen, och för att vinna skulle spelare få en hand som bestod av spader ess och klöver, eller spader, knekt.

Det är alltså härifrån namnet blackjack kommer, och det är naturligtvis även därför den svarta knekten kommit att symbolisera spelet. Sedan spelet blev populärt i Las Vegas har blackjack blivit en casinofavorit hos både landbaserade casinon och casinon på nätet.

Från tuggummin till storvinster

De flesta källor verka ense om det är tack vare Charles Fey som vi kan spela slots. Charles Fey kan du läsa om på wikipedia, ifall du känner att du vill veta mer om denna amerikanske mekanikerns liv och historia.

Hur som helst spann Fey vidare på en prototyp från 1891, och gjorde den mindre avancerad. Resultatet blev den ikoniska spelautomaten Liberty Bell, som du kan se på museum i delstaten Nevada än idag.  Charles Fey gjorde två viktiga förändringar på prototypen och la grunden för dagens spelautomater - han satte in hjul i maskinen och bytte ut spelkorten mot symboler.

Vad som är lite lusigt är att Liberty Bell betalade ut vinster i tuggummi under en tid. Istället för spelkort visade hjulen nämligen symboler som föreställde tuggummin och frukter. När spelare fick tuggummi-symboler på hjulen vann de sedan ett paket tuggummi eller smågodis. Det här var ett sätt att kringgå det rådande spelförbudet, och ge spelare spänning trots att de inte fick spela för pengar. Det är också därför klassiska spelautomater kommit att kallas för ”fruktmaskiner”.

Världens mest ikoniska casino finns för att kungahuset satt i knipa

De flesta har nog hört talas om det beryktade Casino de Monte Carlo. Den här pampiga casinoanläggningen, belägen i hjärtat av Monaco, är på många sätt de landbaserade casinonas Rolls Royce. Åtminstone om vi ser till historia och prestige.

Casinot har figurerat i James Bond-filmer och besökts flitigt av många kändisar och kungafamiljer. Men visste du att casinot bara står där det står idag för att Prins Charles III av Monaco behövde få in pengar till statskassan?

Det var nämligen när Monacos kungafamilj satt i ekonomisk knipa som prinsen skickade bud efter bröderna Blanc. Om du inte hört talas om de här bröderna tidigare kan vi berätta att det är tack vare dem som roulett blivit så populärt som det är idag.

På den tiden hade bröderna Blanc nämligen gett sig av till Hamburg för att marknadsföra sin version av roulett. Men när Prins Charles skickade bud efter dem återvände de till Frankrike för att skapa världens största casino. På order av prinsen byggde bröderna det ikoniska Casino de Monte Carlo, och naturligtvis såg de till att europeisk roulett var casinots huvudattraktion. Resten är historia.

Ekonomi

Bakslag för Huawei i 5G-tvisten

Nytt domstolsbakslag för Huawei. Arkivbild
Foto: Mark Schiefelbein AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det blev ett nytt bakslag för Huawei i Högsta förvaltningsdomstolen.
Post- och telestyrelsen (PTS) drar slutsatsen att 5G-auktionen kan inledas som planerat 19 januari.

Domstolens beslut innebär att Kammarrättens dom gäller. Det betyder att PTS beslut att stänga ute Huawei från den svenska 5G-marknaden gäller tills vidare och PTS kan genomföra 5G-auktionen som är planerad till kommande vecka.

– Vi har sedan tidigare aviserat att auktionen inleds den 19 januari, så det gör den, säger Petter Öhrn, pressansvarig på PTS.

TT: Så det här beskedet från domstolen förändrar ingenting?

– Nej.

Flera processer

Flera rättsprocesser kopplat till PTS beslut gällande Huawei pågår och Huawei anser att det är fel att PTS planerar att gå vidare med 5G-auktionen.

"Det leder till allvarliga konsekvenser att hålla 5G-auktionen medan villkoren för PTS beslut är föremål för rättslig prövning", skriver Huawei i en kommentar till TT, via sin pressansvarige Henrik Devell.

Huawei lämnade också i förra veckan in en överklagan av beslutet om att hålla 5G-auktionen 19 januari. Huawei påpekar i en kommentar till TT att Förvaltningsrätten ännu inte tagit ställning till begäran om inhibition i det överklagandet.

När det gäller huvudmålen väntar sig Huawei domstolsbeslut i april, enligt bolaget.

Avvisar överklagan

Det nu avgjorda ärendet avser Kammarrättens dom som innebar att PTS inte behövde pausa sin auktionsprocess i väntan på beslut i huvudmålen.

Rätten har alltså inte funnit något hinder för att ändå genomföra den planerade auktionen.

Högsta förvaltningsdomstolens beslut att avvisa överklagandet av Kammarrättens dom grundar sig på att lagen om elektronisk kommunikation inte gör det möjligt att överklaga ärenden till högsta instans.

"Huaweis förhoppning var att domstolen skulle ta ett bredare grepp om rättsfrågan och beakta överklagandet på andra grunder, något som vi framförde i vårt överklagande", skriver Huawei.

FAKTA

Bakgrund: Tvisten mellan Huawei och PTS

Den 20 oktober meddelade Post- och telestyrelsen (PTS) att operatörer som ska delta i den svenska 5G-utbyggnaden inte får använda utrustning från kinesiska Huawei och ZTE.

"Nyinstallation och ny implementering av centrala funktioner för radioanvändning i frekvensbanden får inte genomföras med produkter från Huawei och ZTE", skrev myndigheten i sitt pressmeddelande om beslutet.

Befintlig utrustning från Huawei och ZTE ska också, enligt PTS, tas bort.

Beslutet kom efter en säkerhetsprövning, gjord i samarbete med Försvarsmakten och Säpo, inför den kommande auktionen av svenska 5G-frekvenser.

Enligt Säpo bedriver Kina omfattande cyberspionage och att alla kinesiska företag är underkastade att rapportera till kinesiska myndigheter.

Huawei nekar till att medverka till spionage.

Bolaget har inlett ett flertal rättsprocesser mot PTS gällande beslutet som de anser felaktigt. Bland annat försöker Huawei få domstolen att pausa den planerade 5G-auktionen innan det är utrett om det var rätt av PTS att porta Huawei.

Ekonomi

Mobil bilbesiktning skrotas — Eneroth kritisk

Nästan 10 000 bilägare i kommuner med mycket gles befolkning drabbas när Bilprovningens mobila enheter tjänat ut och inte ersatts. Arkivbild.
Foto: Henrik Witt/TT
Ekonomi
Ekonomi De mobila enheterna för bilbesiktning i glesbygd har skrotats. 9 600 bilägare får nu betydligt längre till närmaste besiktning.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth är missnöjd, och kallar till sig branschen för samtal.
PREMIUM

Bilprovningens två mobila besiktningsstationer togs i bruk i början av 2000-talet, och efter cirka 6 000 mil per år på vägarna är deras tekniska livslängd slut.

Enheterna har kommit till sju orter, de flesta i Norrland, några veckor om året på varje ställe. Men när de nu tjänat ut, bedömer Bilprovningen att det blir för dyrt att skaffa ny utrustning och driva verksamheten vidare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Skanska säljer kontorsbyggnad i Prag

Skanska säljer en kontorsbyggnad i Prag för 770 miljoner kronor. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Byggbolaget Skanska säljer kontorskomplexet Parkview i Prag i Tjeckien. Prislappen är satt till 77 miljoner euro, motsvarande cirka 770 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.

Köpare är fastighetsinvesteraren och kapitalförvaltaren Deka Immobilien.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL