Lagfarter Nsk

Nya ägare till 60-talshus i Tyringe

Kategorier:
Lagfarter Nsk
Lagfarter Nsk Be Hai och Hai Quoc Ly, 39 och 43 år, sedan tidigare boende på just Malmövägen är nya ägare till huset på Malmövägen 41 i Tyringe. Husets byggår är 1961 och det har en boyta på 180 kvadratmeter. Säljare är Catharina och Anders Alm. Ägarbytet gjordes i december 2020 och priset blev 2 120 000 kronor.

Nyligen såldes ett annat hus precis i närheten, på Paradisgatan 16. Priset blev där 1 310 000 kronor, för det 94 kvadratmeter stora huset.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Flera stora stjärnor till Bidens installation

Bruce Springsteen. Arkivbild.
Foto: Greg Allen/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Bruce Springsteen, Foo Fighters och John Legend är några av de stjärnor som ska spela på en tv-sända gala på kvällen när Joe Biden svurits in som president, skriver The New York Times.

Även Justin Timberlake, Jon Bon Jovi och Demi Lovato är klara för kvällen, som leds av Tom Hanks.

Sedan tidigare står det klart att Lady Gaga ska framföra den amerikanska nationalsången under själva ceremonin, där också Jennifer Lopez ska uppträda.

Covid-19

Dagens coronasiffror i regionen

75 nya dödsfall i regionen
Skåne
Skåne

Antalet skåningar som vårdas på sjukhus för covid-19 har minskat rejält de senaste dygnen.

15 januari 2021 (Föregående siffror inom parentes)

Nya konstaterade covid-19-fall: 993 (2 293)

(Inrapporterade det senaste dygnet mellan klockan 00.00 och 24.00.)

Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 87 524 (86 5319

(Alla som inrapporterats sedan den 2 mars 2020.)

Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 65 (61)

(Baserad på en ögonblicksbild från klockan 08.00 den aktuella dagen.)

Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 442 (465)

(Baserad på en ögonblicksbild från klockan 08.00 den aktuella dagen.)

Totalt antal avlidna med covid-19: 983 (859) Uppdaterad 13 jan

(Sedan den 18 mars 2020. Gäller avlidna som konstaterats ha covid-19 genom ett virusprov och avlidit inom 30 dagar. Uppdateras normalt två dagar i veckan.)

Källa: Region Skåne

Hässleholm

Ja till ny plan för Paradiset

Dagens park kommer enligt det förslag som nu går vidare att ge plats åt 175 bostäder, parkeringsplatser och centrumlokaler.
Foto: Kristina Höjendal
Hässleholm
HÄSSLEHOLM Dagens stora gröna park som historiskt försett hela södra Sveriges järnvägsstationer med blommor är snart ett minne blott. Nu ställer politikerna ut detaljplanen för Paradiset för granskning, i syfte att skapa 175 nya bostäder.

– Äntligen, kommenterar stadsbyggnadsnämndens ordförande Kenny Hansson (M), efter beslutet i nämndens arbetsutskott.

Tillsammans med Paul Thurn (SD) och Lars Olsson (C) valde han att skicka ärendet vidare till miljö- och stadsbyggnadsnämnden, där det tas upp den 27 januari.

Kenny Hansson i närbild.
– Området kommer att karaktäriseras av grönska, säger Kenny Hansson (M).
Foto: Kristina Höjendal/Arkiv

Det har gått fyra år sedan planförslaget var ute på samråd. Nu har det i viss mån ändrats och kompletterats bland annat med nya utredningar, och politikerna har tagit initiativ till nästa steg i processen, granskningen, innan detaljplanen kan vinna laga kraft. Granskningen utgör en sista möjlighet för de som berörs att tycka till, men innebär också ett tillfälle att se hur synpunkter från samrådet påverkat planen.

Och synpunkter har det funnits gott om. Kritik framfördes bland annat av länsstyrelsen, som pekade på höga bullernivåer, översvämningsrisker och att marken var förorenad. Miljönämnden pekade på att man exploaterar ett värdefullt grönområde i staden och följder av en eventuell höghastighetsjärnväg, med mera. Några boende ifrågasatte behovet av serveringar och en vårdcentral i området. En ogillar att päronträdet som i dag minner om platsens historia får stryka på foten till förmån för ett parkeringshus och en annan framför att det vore lämpligt att bygga högre än fem våningar. Dessutom framförs som väntat kritik mot att parken, med sina möjligheter till rekreation, ska bebyggas.

Kenny Hansson betonar dock att mycket av parkkänslan ska bevaras.

– Området kommer att karaktäriseras av grönska och kommer att bli en riktig pärla i staden, påpekar han.

Illustration över området och hur det ska se ut.
Så här är tanken att det ska se ut. Gulmarkeringarna visar ny bebyggelse medan det bruna är befintlig.
Foto: Miljö- och stadsbyggnadskontoret

De förändringar som gjorts sedan samrådet består framförallt i att det planerade så kallade multihuset har omgestaltats och föreslås innehålla totalt sex våningar med parkering och centrumverksamhet i första våningen, parkering i våning två och tre samt bostäder i våning fyra, fem och sex.

FAKTA

Bakgrund

Paradiset avgränsas av södra stambanan, Kristianstadsvägen, Östergatan och Folke Zettervalls gata/Doktorns backe.

Arbetet med planen har hittills pågått i nästan sex år. I april 2015 beslutade nämnden att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag till detaljplan. Ärendet har varit kontroversiellt eftersom det är en park som bebyggs – inte minst eftersom kommunens egen grönplan från 2017 slår fast att ”ny bebyggelse bör inte ske på bekostnad av befintliga parker”.

FAKTA

SJ:s trädgård i 100 år

Paradiset utgjorde distriktsträdgård åt SJ och användes från år 1876 och närmare hundra år framåt till odling. Området försåg hela södra Sveriges järnvägsstationer med blommor, som skulle ge resenärerna en känsla av hemtrevnad. I dag syns resterna av växtdepån i form av löv- och fruktträd, planetringar och odlingsbäddar. För att förstärka den historiska användningen ska man enligt planhandlingarna uppmuntra till odling i den del av grönområdet som ligger intill SJ:s boställe, med andra ord intill järnvägen, och vissa träd ska skyddas.

Inrikes

Ytterligare 138 dödsfall med covid-19

Laboratorieanalys av test för covid-19. Arkivbild
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes

Ytterligare 138 dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats i Sverige, meddelar Folkhälsomyndigheten.

Totalt har 10 323 smittade avlidit i landet.

Sammanlagt har 523 486 personer i Sverige bekräftats smittade av covid-19.

De nytillkomna dödsfallen i myndighetens statistik har i de flesta fall inträffat flera dagar tidigare, och de dödsfall som inträffat i närtid finns inte med på grund av eftersläpning i rapporteringen. Detta innebär att den dagliga uppdateringen visar inrapporterade dödstal, inte dödstalet för just den dagen.

Sport

Auckland stoppas från klubblags-VM

Det blir inget klubblags-VM för Auckland City.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Sport
Sport

Nya Zeelands karantänsregler går inte ihop med FIFA:s. Nu drar sig Auckland City ur klubblags-VM i fotboll.

Den Nya Zeeländska klubben var en av klubbarna som skulle göra upp om titeln med storlag som Bayern München och brasilianska toppklubbarna Palmeiras och Santos. Men så blir det inte.

"Trots FIFA:s regelbundna kommunikation med klubben, Nya Zeelands fotbollsförbund och OFC (Oceaniens fotbollskonfederation) under de senaste dagarna, är kraven från de Nya Zeeländska myndigheterna i fråga om isolering och karantän bortom FIFA:s ansvarsområde och därför var det inte möjligt att nå en lösning," säger FIFA i ett uttalande.

Turneringen som egentligen skulle ha avgjorts i december kommer att spelas i Qatar mellan 1 och 11 februari.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Axofinans

Personlig ekonomi under och efter Covid-19

Axofinans.se Den rådande pandemin har slagit hårt mot Sveriges ekonomi, med fallande tillväxt och en stigande arbetslöshet. För många är Coronaviruset främst associerat med dess ekonomiska inflytande, snarare än hälsokonsekvenserna som viruset medför. Detta är fullt förståeligt, eftersom pandemin krånglat till det finansiellt för svenskar runtom landet, och det kan vara svårt att förstå sig på hur man bör gå tillväga framöver gällande den personliga ekonomin. Det är viktigt att inte ta känslomässiga beslut baserat på dagssituationen – långsiktigt tänkande är det som kommer att rädda ekonomin, både under och efter Corona-eran.

Coronakrisen har medfört ekonomiska svårigheter globalt, och Sverige är inget undantag. Det kan vara svårt att veta hur man bör agera framöver gällande ens personliga ekonomi när hela världen befinner sig i krisläge. Det viktigaste att ha i åtanke är att denna kris kommer att nå sitt slut så småningom, trots att vägen framåt ser ut att bli längre än förväntat. Man bör därför inte ta några större finansiella beslut till följd av pandemin: pengar som investerats i aktier och dylikt bör lämnas ifred, tills dess att situationen stabiliserat sig.

Utöver det är det rekommenderat att ta väl hand om den personliga finansen, eftersom situationen kan komma att förvärras inom snar framtid. En andra våg verkar mer och mer möjlig, och kan medföra en stor ekonomisk nedgång för den svenska ekonomin – som förlitar sig främst på sin export. Det här är vad man bör fundera över gällande den personliga ekonomin både under och efter den nuvarande världssituationen.

Mindre företagsägare värst drabbade

De som drabbats hårdast ekonomiskt av Covid-19 är mindre företagsägare, särskilt de som arbetar inom turismbranschen. För sådana personer kan det vara svårt att finna en balans mellan företagets ekonomi och den personliga ekonomin. Det är viktigt att hålla dessa separat, och att se till att den personliga ekonomin håller sig stabil, även i de fall då företaget ter sig fallera.

Refinansiering av lån

Att försöka beta av flera lån samtidigt under en ekonomisk kris är inte lätt. Avbetalning av samtidiga lån innebär många olika minimibelopp att betala samt vanligtvis en högre än nödvändig ränta. Med en refinansiering av ens lån kan man samla alla sina tidigare lån på en och samma plats, och därmed få möjlighet till en lägre ränta samt lägre månadsbetalningar.

Detta innebär självklart mer pengar över i slutet på varje månad och en högre nivå av ekonomisk säkerhet. En refinansiering är ett särskilt attraktivt val för den som tidigare använt sig av lån där standarden är skyhöga räntor, exempelvis sms-lån. Sådana lån kan vara svåra att betala av inom en rimlig tidsram och kan innebära framtida problem med Kronofogden om man inte är försiktig.

Börssituationen som den ser ut idag är inte permanent

Turbulensen man kunnat observera hos aktiemarknaden på senare tid kan vara ångestgivande, men det innebär inte att man bör paniksälja. Det är bäst att vänta ut pandemin innan man rör sina aktier, eftersom marknaden eventuellt kommer stabilisera sig. Precis som med det mesta i finansvärlden, är det bäst att tänka långsiktigt, eftersom man annars riskerar förlora stora summor på sina tidigare investeringar.

En buffert gör stor skillnad

Går saker och ting snett i framtiden, är det viktigt att man inte hamnar i en situation där man måste låna pengar av familj och vänner för att klara sig. Att spara till en buffert är därför essentiellt för en säker privatekonomi. Vanligtvis räcker det med tre månadslöner för de flesta nödsituationer. Om inkomsten minskar eller man plötsligt blir av med arbetet, kan en sådan buffert lätta på stressen och bidra till en mildare övergångsperiod.

Många bäckar små gör en stor å

Privatekonomin under Covid-19 bör inte utsättas för drastiska åtgärder eller panikartade ekonomiska beslut. Små, men goda, finansiella val är allt som behövs för att säkerställa en god ekonomi både under pandemin men även framöver.

Sammanfattningsvis bör man fundera över följande för privatekonomin:

– En buffert. Slår nöden till behöver man ha pengar att tillgå tills dess att krisen är över.

– Omfinansiering. Flera mindre lån innebär högre utgifter per månad och kan leda till en nödssituation om ens privatekonomi försämras.

– Lämna investeringarna ifred. Situationen kommer att stabilisera sig så småningom, men det gäller att vara tålmodig.

Ekonomi

Volvo-syskon vill nå yngre

Alain Visser, tidigare försäljningschef på Volvo som nu är vd för systerföretaget Lynk &Co, visar runt i det nya märkets 'klubblokal' i Göteborg.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi
Ekonomi Allt fler av städernas unga vuxna är ganska ointresserade av bilar, och ser inte sig själva som blivande bilägare.
Det får bilindustrin att testa nya koncept. Nu lanserar Geely bilmärket Lynk & Co, som man kan få tillgång till via en klubb.

Lynk & Co är ett systermärke till Volvo. Modellerna utvecklas av ingenjörer i Göteborg, men byggs i Kina. Där säljs också Lynk & Co på vanligt sätt sedan några år, cirka 150 000 exemplar 2020.

Men när märket med det udda namnet nu lanseras i Europa, testar man en egen variant av bilpool.

– I de studier vi sett är omkring tio procent av dagens bilköpare i Europa öppna för något radikalt annorlunda. Men de får inte det. Ingen erbjuder det, säger Alain Visser, vd för Lynk & Co.

Klubblokal

När Visser visar runt i Lynk & Cos nya lokal i centrala Göteborg säger han flera gånger "vi vill vara annorlunda".

Lokalen, eller "klubben" om man så vill, är tänkt som en samlingsplats där alla, även icke-klubbmedlemmar, kan träffas och dricka kaffe, ha möten eller så. Det finns även saker att köpa, som inte har med bilar att göra.

Grundtanken är att man genom medlemskap i klubben ska kunna disponera en bil när man vill, och även lämna den vidare till andra. Försäkring, service och underhåll ingår i det man betalar för medlemskapet.

Alain Visser tror att konceptet ska locka kunder i alla åldrar. Men inte överallt.

– De flesta bor i städer. Detta är mycket urbant, säger Visser om Lynks kundsegment, och tillägger att människor på landsbygden kommer att fortsätta köpa sina bilar.

Bekymmer för branschen

Det går att köpa en Lynk & Co även i Europa. Men det är alltså inget huvudspår.

– Vi ser en lägre grad av fordonsintresse i yngre åldrar. Det är ett bekymmer för fordonsindustrin, säger Mikael Wickelgren, docent i företagsekonomi vid högskolan i Skövde.

Han ser mest fördelar med att inte äga sin bil, för människor i större städer.

– Man bör åtminstone ifrågasätta sitt bilinnehav, tycker Mikael Wickelgren.

– Vi står på tröskeln till förändring i synen på personlig transport, tillägger han.

Bilbranschen kallar det nya för "mobilitet". Alain Visser talar om en framtid med eldrivna, självkörande fordon.

– Jämför med taxi, som begrepp. Det dyra är föraren. Om fordonet är förarlöst, kanske det blir en annan kostnadsbild, säger Mikael Wickelgren.

En försöksballong

Han ser Lynk & Co:s sätt att närma sig kunder som en sorts testverksamhet för Volvo och andra företag inom Geelygruppen. Vilka kunder når det nya märkets tänk ut till, och var?

– Det är en försöksballong. Om det slår väl ut, kommer andra märken i koncernen att lära sig av det, tror Mikael Wickelgren.

I det nya ingår även att inte sälja bilmärket via traditionell handel.

– En del kunder tycker det är kul att gå i bilaffärer och titta. Men en stor andel tycker att det är ganska jobbigt. Man känner sig bortkommen och i underläge mot säljarna, säger Mikael Wickelgren och påpekar att bilbranschen själv gör undersökningar om sådant.

Alain Visser framhåller också att Lynk & Co har sin bas online, på nätet. Det är där man oftast gör affär. Det går att köpa en bil i klubblokalen, men inte i någon vanlig bilhandel.

Men Visser inflikar även att den gamla typen av bilhandlare kommer att finnas kvar i branschen. Åtminstone i tio år till.

Rättelse: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om möjligheten att köpa en bil i klubblokalen.

Micke Larsson/TT

Det nya bilmärkets lokal har knappt någon likhet med en bilhall. Företagsekonomen Mikael Wickelgren kallar Lynk & Cos sätt att närma sig kunderna 'en försöksballong'.
Det nya bilmärkets lokal har knappt någon likhet med en bilhall. Företagsekonomen Mikael Wickelgren kallar Lynk & Cos sätt att närma sig kunderna "en försöksballong".
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

FAKTA

Fakta: Lynk & Co

Lynk & Co ägs, liksom Volvo Cars, av kinesiska Zhejiang Geely Holding. Huvudkontoret finns i Göteborg.

Den första modellen av Lynk & Co presenterades 2016. Nu säljs flera modeller i Kina.

Den modell som lanseras i Sverige, i två hybridvarianter, är byggd på samma plattform som Volvo XC40.

Modellerna utvecklas i Göteborg. Det sker dels inom Volvo Cars, och dels på Geelykoncernens utvecklingsbolag Cevt.

Klubblokalen i Göteborg är den andra i Europa. Det finns, sedan i höstas, en i Amsterdam. På tur står Berlin, och vd Alain Vissers belgiska hemstad Antwerpen.

Sport

Stockholm öppnar utomhusträningen igen

Det är klart för att börja träna från 16 januari i Stockholm. Arkivbild.
Foto: NTB Scanpix/TT/Arkiv
Sport
Sport Från och med lördag är det grönt ljus för organiserad utomhusträning både för vuxna och barn i Stockholm, meddelar regionen.
– Det här var en sträng åtgärd, nu lossar vi på den, säger regionens smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund.

Den 22 december uppmanade smittskyddsläkaren invånarna att avstå från organiserad utomhusträning fram till den 24 januari. Detta beslut upphör nu att gälla på lördag.

Det är fortsatt en allvarsam situation säger Maria Rotzén Östlund, men tillägger:

– Nu är det lite lättare i Stockholm, lite färre bekräftade fall, även om det kan bero på olika saker. Men vi ser också att det lättar något på sjukhusen och då tycker vi att det här beslutet kan ändras så att man kan börja med idrotten igen för det är viktigt för folkhälsan och för barn och ungdomars möjligheter att röra på sig, säger hon.

Öppnar successivt

Från och med lördag går det bra att bedriva föreningsledd organiserad träning under förutsättning att det sker enligt Folkhälsomyndighetens råd. Och på måndag kan kommunerna i Stockholms län börja öppna de utomhusanläggningar som tidigare hållits stängda, till exempel isar och hockeyrinkar utomhus.

– Man kommer att öppna successivt från och med måndag då man har olika möjligheter att öppna upp. Det handlar bland annat om rent praktiska saker som att ploga isbanor och spåra skidspår, så allt kommer inte att vara klart till på måndag, säger Maria Rotzén Östlund och betonar:

– Jag vill inskärpa att det inte är läge att ropa hej eller att faran är över. Nu måste vi verkligen fortsätta att hålla i och inte trängas om man öppnar upp isarna. Vi måste fortsätta hålla alla rekommendationer och regler, säger hon.

När det gäller anläggningar för idrott inomhus ska de fortsatt hållas stängda till och med 24 januari.

Träning stoppades

Många kommuner stängde ner alla idrottsanläggningar för barn och unga, såväl inomhus som utomhus, efter regeringens besked i december att alla icke nödvändiga kommunala verksamheter borde stängas omedelbart.

Folkhälsomyndigheten (FHM) gick ut med ett förtydligande om att det är okej att träna på utomhusanläggningar, så länge föreskrifterna och de allmänna råden följs när det gäller att förhindra smittspridning.

Region Stockholm ansåg däremot att organiserad utomhusträning bör undvikas till slutet av januari, och att det även gäller yngre barn och ungdomar. Detta med hänvisning till att Stockholm borde vara stramare och hårdare än landet som helhet på grund av läget i sjukvården.

Sport

Zlatan vill förlänga med Milan: Pratar om det

Zlatan Ibrahimovic. Arkivbild.
Foto: Alessandro Garofalo AP/TT
Sport
Sport Zlatan Ibrahimovic har börjat diskutera en kontraktsförlängning med Milan.
Det säger den 39-årige anfallsstjärnan till Corriere dello Sport.
– Mitt kontrakt går ut i juni och vi pratar om det, säger Ibrahimovic.

Milan har fått en succéstart på säsongen och toppar Serie A, tre poäng före stadsrivalen Inter.

En faktor bakom framgångarna är Zlatan Ibrahimovic som trots vissa skadebekymmer stått för tio mål.

Svenskens kontrakt går ut i slutet på juni och nu flaggar han för att det kan bli en förlängning.

– Så länge det känns bra kommer jag att fortsätta. Mitt kontrakt går ut i juni och vi pratar om det, säger han till tidningen.

Ibrahimovic, som också är aktuell för en landslagscomeback inför EM i sommar efter att ha träffat förbundskapten Janne Andersson i slutet på november, säger att intresset kvarstår.

– Javisst. Allt hänger på hur jag känner mig. Jag behöver tillföra kvalitet, inte bara mitt namn, säger han.

39-åringen hyllade också 17-åriga löftet Emil Roback som gjort honom sällskap i den italienska klubben efter flytten från Hammarby i fjol.

– Jag vill ta reda på om det går att få fram en annan typ av spelare. I Sverige finns inga Ibrahimovic. Och jag önskar att det fanns det. Fast, det finns en som inte känns svensk: Emil Roback. Fysik, snabbhet, teknik, rörelse. Milan tog hit honom. Jag tror han kommer att ta en fast plats i A-truppen.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL