I lördagens NSk kunde vi läsa om kommunens planer att bygga bostäder i ett av de sista grönområden vi har kvar i centrala stan. Där framgår också att detta projekt är kontroversiellt därför att Länsstyrelsen, Miljönämnden, boende i området och kommunens egen grönplan från 2017 motsäger detta projekt. Dock inte Kenny Hansson! Han är ivrig att kommun ska bygga 4 000 bostäder för att Trafikverket vill det om vi ska få ett höghastighetståg genom Hässleholm. Men kommer verkligen detta tåg att bli verklighet? Och om så, kommer det genom Hässleholm och till vilken kostnad för kommunen? Kommunen har förbundit sig att betala 50 miljoner av projektet och låna ut lika mycket. Sedan detta avtalades har Trafikverket fått bakläxa av regeringen så att hela projektet får kosta max. 205 miljoner. Trafikverkets ledning har meddelat att ”Avtalen kan inte uppfyllas fullt ut”. Istället för att tågen ska gå genom Hässleholm finns det ett annat alternativ som visar en vertikal spårdragning mellan Tyringe och Perstorp. Jag kan se framför mej en avtagsskylt vid 21:an ” Västra Torup central”. De kommuner som vill ha tåget genom sina centralorter ska själva stå för den kostnaden. Anledningen till att Trafikverket har fått bakläxa är att deras byggnationer 2019 blev 32 procent dyrare än beräknat.
För kommunen finns det ingen anledning att i dagsläget fatta ett så viktigt beslut som att bygga bostäder i ett så centralt grönområde som Paradiset innan Regeringen har gett klartecken för höghastighetståget. Berörda kommuner ska inom kort träffa Trafikverket för att diskutera deras vändning. Förvisso sa Kenny Hansson till NSk om byggnationen att ”mycket av parkkänslan ska bevaras” men det är ju hans uppfattning… Jag väntar bara på att han snart vill bygga bostäder i Djupadal.
- NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
- Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
- Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
DELA PÅ FACEBOOK
DELA PÅ TWITTER
SKRIV UT ARTIKELN