GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Finja kan få järnvägsstation

Trafikverket planerar för en ny stambana mellan Stockholm och Malmö. Först ut i södra Sverige blir sträckan mellan Hässleholm och Lund. Nu har arbetet nått punkten där det finns alternativa förslag på sträckning och Trafikverket bjuder in till samråd. Ett av förslagen till sträckning går via Finja.
Hässleholm • Publicerad 20 januari 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan. Här är ett alternativ via Finja. Grönt är korridor för nya sträckan. Gult område för station. Rutnätet är framtida anslutning från Stockholm. De blåa färgerna är Alternativ kopplingspunkt norr respektive söder. Karta: Trafikverket
Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan. Här är ett alternativ via Finja. Grönt är korridor för nya sträckan. Gult område för station. Rutnätet är framtida anslutning från Stockholm. De blåa färgerna är Alternativ kopplingspunkt norr respektive söder. Karta: Trafikverket

Mellan Hässleholm och Lund planerar Trafikverket för en cirka 70 kilometer ny dubbelspårig stambana med hastigheten 320 kilometer i timmen för fjärrtåg och 250 kilometer i timmen för snabba regionaltåg.

Det finns i dag flera alternativ för korridorer för den nya stambanan, varav en korridor går på västra sidan av Finjasjön. Med det alternativet blir det aktuellt med ny anslutning till stambanan mot Stockholm.

Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan. När hela den nya stambanan mellan Stockholm och Malmö är färdig kommer restiden mellan orterna vara avsevärt kortare. Möjligheten att köra mer gods på järnväg ökar också då det frigörs utrymme på Södra stambanan.

Under perioden 20 januari – 16 mars genomförs projektets tredje samråd för den utredning som ser över var man bäst placerar järnvägen mellan Hässleholm och Lund. Trafikverkets syfte med samrådet är att informera om projektet, att visa upp de förslag till lokaliseringsalternativ som tagits fram och att få in synpunkter på förslaget.

På grund av rådande pandemi kommer samrådet att genomföras digitalt. Projektet kommer på sin webbplats att tillhandahålla en interaktiv karta där det går att lämna synpunkter och det kommer finnas filmer som presenterar hur lokaliseringsalternativen tagits fram.

Utöver detta kommer det hållas fyra digitala frågestunder, med möjlighet att ställa frågor till projektets medarbetare. De digitala frågestunderna hålls den 10 februari klockan 12-13 och klockan 18-19 samt den 2 mars samma tider.

Man kan läsa mer om de digitala frågestunderna på projektets webbplats och ta del av samrådsmaterialet och mer information: www.trafikverket.se/hassleholm-lund

Hans BryngelsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.