Annons

De forskar efter sätt att klara halkan

Klimatförändringarna ställer nya krav på halkbekämpningen. När vi hade stadigare vintrar, för bara tio till tjugo år sedan, var halkan lättare att förutse. I dag letar man efter alternativ till det klassiska vägsaltet, som långt ifrån är det bästa alternativet.
Publicerad 23 januari 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Det klassiska vägsaltet som läggs ut på våra vägar är billigt, men problematiskt på flera sätt. På forskningsinstitutet Rise försöker man hitta alternativ.
Det klassiska vägsaltet som läggs ut på våra vägar är billigt, men problematiskt på flera sätt. På forskningsinstitutet Rise försöker man hitta alternativ.Foto: Terje Pedersen/NTB/TT

Några som tar det hala väglaget på största allvar är Viveca Wallqvist och Abhilash Sugunan på det statliga forskningsinstitutet Rise i Stockholm.

– Nu när temperaturen oftare varierar mellan plus- och minusgrader krävs det fler typer av insatser, säger Viveca Wallqvist.

Annons

På Rise, som står för Research Institutes of Sweden, angriper forskarteamet ämnet från olika håll. Bland annat har de tagit fram en förarlös traktor som kan skotta, sanda och salta på egen hand, men också saltlösningar som är mer skonsamma och effektiva än det klassiska vägsaltet. Den perfekta mixen består av lite sött, lite salt och biprodukter från skogsindustrin, förklarar Viveca.

– Ett jämnt snölager är egentligen inte så halt, det är isen och slasket som är svårt att få bort från vägarna. Själva saltlösningen tenderar också att minska i koncentration när den blandas med smältvatten och då minskar effekten, säger hon.

Det klassiska vägsaltet som läggs ut på våra vägar är billigt, men problematiskt på flera sätt. På forskningsinstitutet Rise försöker man hitta alternativ.
Det klassiska vägsaltet som läggs ut på våra vägar är billigt, men problematiskt på flera sätt. På forskningsinstitutet Rise försöker man hitta alternativ.Foto: Johan Nilsson/TT

Aggressivt salt

Sandning är effektivt, men kan också få motsatt effekt om sanden lägger sig ovanpå isen – då fungerar den som ett kullager i stället.

Det klassiska vägsaltet som består av natriumklorid är billigt. Det sänker vattnets fryspunkt till 21 minusgrader. Men det är skadligt för hundtassar och påskyndar rosten på våra fordon. Man har även sett att växtlighet kring vägen får svårt att ta upp näring, liksom att saltet kan smaksätta vårt grundvatten. Detta har gjort att kommuner som Kiruna, Lycksele, Umeå och Skellefteå har infört restriktioner.

De vitmålade markeringarna på övergångsställen och cykelbanor är halare än den övriga vägbanan. Anledningen är att svarta ytor absorberar solens strålar bättre än ljusa ytor. Därför ville forskaren Abhilash Sugunan på Rise se om han kunde tillverka en vit färg som beter sig och absorberar värme precis som den svarta.

Abhilash Sugunan och Viveca Wallqvist forskar på olika sätt att minska halka. De har bland annat tagit fram ett material som innehåller tungsten-oxid, där solens energi omvandlas till värme på ett så effektivt sätt att isbildning hindras eller fördröjs.
Abhilash Sugunan och Viveca Wallqvist forskar på olika sätt att minska halka. De har bland annat tagit fram ett material som innehåller tungsten-oxid, där solens energi omvandlas till värme på ett så effektivt sätt att isbildning hindras eller fördröjs.Foto: Anders Wiklund/TT

Bättre färg

Han tänder den infraröda lampan som ska föreställa solljus för att visa hur hans senaste upptäckt kan omvandla ljuset till värme på ett så effektivt sätt att isbildning hindras eller fördröjs.

– Genom att blanda i tungsten-oxid har jag fått fram en färg som redan vid ganska kortvarig sol kan få ytan att bli upp till 20 grader varmare än en traditionell färg. Förhoppningen är att det ska gå att använda materialet till cykelbanor, ledstänger, parkbänkar, trappor och övergångsställen för att motverka eller försena isbildning, säger han.

Viveca Wallqvist ser också att man skulle kunna punktmarkera hala områden med hjälp av data från svenska företag. Hövding (som tillverkar cykelkragen som utlöser en airbag om man faller) för statistik över var deras kragar utlöses och Volvo registrerar var ABS-systemet aktiveras.

– Det finns många sätt att bekämpa halkan och i dessa tider blir det än viktigare att avlasta vården från onödiga olyckor, säger hon.

Julia Brzezinska/TT

Abhilash Sugunan och Viveca Wallqvist forskar på olika sätt att minska halka. De har bland annat tagit fram ett material som innehåller tungsten-oxid, där solens energi omvandlas till värme på ett så effektivt sätt att isbildning hindras eller fördröjs.
Abhilash Sugunan och Viveca Wallqvist forskar på olika sätt att minska halka. De har bland annat tagit fram ett material som innehåller tungsten-oxid, där solens energi omvandlas till värme på ett så effektivt sätt att isbildning hindras eller fördröjs.Foto: Anders Wiklund/TT
"Förhoppningen är att det ska gå att använda materialet till cykelbanor, ledstänger, parkbänkar, trappor och övergångsställen", säger Abhilash Sugunan om den vita färgen som kan höja värmen.
"Förhoppningen är att det ska gå att använda materialet till cykelbanor, ledstänger, parkbänkar, trappor och övergångsställen", säger Abhilash Sugunan om den vita färgen som kan höja värmen.Foto: Anders Wiklund/TT
Därför leder saltet till rost

Att det klassiska vägsaltet påskyndar rostangrepp på bilar och cyklar har flera orsaker:

+ Vägsaltet är hygroskopiskt, fuktupptagande.

+ Det ökar vattnets ledningsförmåga och påskyndar därmed korrosionsprocessen.

+ Vägsaltet kan skada det skyddande oxidskikt som finns på vissa metaller, vilket exponerar ytan för rostangrepp.

Det finns alternativ till salt. På flygplatser använder man sig av olika typer av formiat, en restprodukt från industrin, för att bekämpa isbildning. Även rödbetsjuice har en bevisat motverkande effekt på bildningen av iskristaller, dock till priset av rosafärgade vägar. Så det är inget vi lär få se i första taget.

Källa: Rise

Rödbeta försvårar för iskristallerna.
Rödbeta försvårar för iskristallerna.Foto: Shutterstock
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons