Motor

En tur med Porsches lilla traktor

Christer Karlström ropade in sin Allgaier-Porsche på auktion, sedan renoverade han den till originalskick. I dag har han samlat på sig 17 veterantraktorer.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor En Porsche brukar föra tankarna till ett lyxåk, men en Porsche kan också vara – en traktor. Christer Karlström är traktorsamlare och ägare av en Allgaier System Porsche i toppskick.
PREMIUM

Intresset för gamla traktorer har stigit de senaste 20–25 åren. Veterantraktorklubbar finns över hela landet. Gotlands veterantraktorklubb bildades 1995 och sedan 2004 är Christer Karlström ordförande för klubben som i dag har 144 medlemmar. Till veterantraktorer räknas de som är 30 år eller äldre.

– Jag är bondpojk och har alltid varit fascinerad av traktorer, säger Christer som 1966 började utbilda sig till lantbruksmaskinsreparatör. Sedan 1975 har han drivit bilverkstad i Fole norr om Visby.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En sportig kombi för den som vill glänsa

VW Arteon Shooting Brake eHybrid är byggd på samma plattform och med samma laddbara drivlina som Skoda Superb Combi iV.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
feature
Motor Shooting Brake trodde jag var en passerad modenyck, men nu satsar Volkswagen på formatet till sin uppdaterade modell Arteon. Den blev snyggare än Mercedes tidigare försök. Vi har kört den laddbara versionen.
PREMIUM

Shooting Brake är ett begrepp som lånats från de gamla hästdroskor som i slutet av 1800-talet transporterade överklassens jaktsällskap ut till jaktmarkerna. Benämningen har dykt upp lite då och då även i bilbranschen. Aston Martin gjorde ett halvhjärtat försök på 1960-talet med en förfulad DB6 Vantage och för sisådär tio år sedan återlanserade alltså Mercedes en Shooting Brake. Då i form av en slags korsning mellan en traditionell sedan och en femdörrars kombi. Designen verkade lånad från Skogaholms, företaget som bakar limpor.

Fönsterbågarna har fått stryka på foten, för elegansens skull.
Fönsterbågarna har fått stryka på foten, för elegansens skull.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Indian – en återuppstånden 120-åring

Ivan Svenssons Indian Chief från 1946 är lyxutrustad med allt ifrån vindruta och kromade motorbågar till läderväskor och två extra strålkastare.
Foto: Robert Lagerström
Motor
feature
Motor Snacka om legendarisk motorcykel. Amerikanska Indian konstruerades av svensken Oscar Hedström och blev Harley-Davidsons huvudkonkurrent. Numera lever och frodas märket igen – och fyller respektabla 120 år.
PREMIUM

När Indian Chief rullar fram hälsar människor längs vägen. Bilister stirrar och vid sin brevlåda höjer en leende bonde sin kaffemugg i en respektfull skål.

–  Jo, det händer att folk vinkar, och när man stannar till kommer det alltid fram nyfikna personer. Det handlar om nostalgi, konstaterar Indianentusiasten Ivan Svensson vid sitt sidvagnsekipage från 1946.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Ikoniskt namn och lång räckvidd

Ur-mustangen som kom på 1960-talet symboliserar den amerikanska drömmen. Bilen var sportig, snygg och billig. Mach-e är varken sportig eller billig.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Fords första riktiga elbil heter Mustang Mach-e. Enligt entusiasterna är det en smädelse att använda ett så ikoniskt namn på en elbil som dessutom har suvkaross – en äkta Mustang ska vara låg och ha en amerikansk V8 under huven. Finns det likheter förutom namnet?
PREMIUM
Högprofildäck är standard på bilen vi testar.
Högprofildäck är standard på bilen vi testar.
Foto: Anders Wiklund/TT

Man kan föreställa sig hur marknadsföringsavdelningen på Ford skålade i champagne när de fick igenom namnet Mustang. För säga vad man vill, hade man lanserat en elektrisk Ford Focus hade den inte slagit lika högt, och när det redan finns så många elektrifierade suvar i klassen gäller det att sticka ut.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Styrmedel avgör när elbilen tar över

Fordonsindustrin har tagit stora kliv i sin omställning mot elektrifierat – nu måste infrastrukturen hänga på, anser Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT
feature
Motor
feature Rekordmånga batteribilar registrerades i Sverige förra året. Betyder det att elbilarnas stora genombrott är nära? Det beror på politiska beslut och byggandet av infrastruktur för snabbladdning.
PREMIUM

Förra året ökade antalet registreringar av laddbara bilar med 132 procent jämfört med föregående år, från 40 406 till 93 938. I Sverige rullar ungefär fem miljoner bilar och drygt 200 000 av dem är laddbara, enligt statistik från Trafikanalys. De eldrivna fordonen utgör alltså ännu en ganska liten andel av fordonsbeståndet.

–  Vi har nått någon form av brytpunkt för laddbara fordon i Sverige. De stod för över 30 procent av nybilsregistreringarna förra året. Men vi ser även en global trend, där utvecklingen går olika snabbt. Fordonstillverkarna har nu produkterna, men byggandet av infrastruktur och styrmedel avgör takten för omställningen, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Tjäna på att hitta rätt försäkring

Om bilen går sönder är det a och o med en bra försäkring – som inte kostar skjortan. Vi har jämfört premierna för två olika sorters bilar hos en rad försäkringsbolag.
Foto: Shutterstock
Motor
Motor Låt inte bilförsäkringen bara rulla på. Spara tusenlappar på att jämföra olika bolag. Vi har jämfört premierna för en elbil och en dieselbil – och det visar sig att unga förare tjänar mest på att välja.
PREMIUM

Vare sig du ska köpa bil eller redan äger en lönar det sig att jämföra försäkringar. Vill du vara aktiv kan du till och med nappa på lockerbjudanden. Men då ska du vara alert när det första försäkringsåret går mot sitt slut.

–  Annars kan det bli mycket dyrare år två om försäkringsbolaget kompenserar för den lägre premien det första året, säger Helen Bernerfalk som är specialist på bilförsäkringar på oberoende Konsumenternas försäkringsbyrå.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Axofinans

Personlig ekonomi under och efter Covid-19

Axofinans.se Den rådande pandemin har slagit hårt mot Sveriges ekonomi, med fallande tillväxt och en stigande arbetslöshet. För många är Coronaviruset främst associerat med dess ekonomiska inflytande, snarare än hälsokonsekvenserna som viruset medför. Detta är fullt förståeligt, eftersom pandemin krånglat till det finansiellt för svenskar runtom landet, och det kan vara svårt att förstå sig på hur man bör gå tillväga framöver gällande den personliga ekonomin. Det är viktigt att inte ta känslomässiga beslut baserat på dagssituationen – långsiktigt tänkande är det som kommer att rädda ekonomin, både under och efter Corona-eran.

Coronakrisen har medfört ekonomiska svårigheter globalt, och Sverige är inget undantag. Det kan vara svårt att veta hur man bör agera framöver gällande ens personliga ekonomi när hela världen befinner sig i krisläge. Det viktigaste att ha i åtanke är att denna kris kommer att nå sitt slut så småningom, trots att vägen framåt ser ut att bli längre än förväntat. Man bör därför inte ta några större finansiella beslut till följd av pandemin: pengar som investerats i aktier och dylikt bör lämnas ifred, tills dess att situationen stabiliserat sig.

Utöver det är det rekommenderat att ta väl hand om den personliga finansen, eftersom situationen kan komma att förvärras inom snar framtid. En andra våg verkar mer och mer möjlig, och kan medföra en stor ekonomisk nedgång för den svenska ekonomin – som förlitar sig främst på sin export. Det här är vad man bör fundera över gällande den personliga ekonomin både under och efter den nuvarande världssituationen.

Mindre företagsägare värst drabbade

De som drabbats hårdast ekonomiskt av Covid-19 är mindre företagsägare, särskilt de som arbetar inom turismbranschen. För sådana personer kan det vara svårt att finna en balans mellan företagets ekonomi och den personliga ekonomin. Det är viktigt att hålla dessa separat, och att se till att den personliga ekonomin håller sig stabil, även i de fall då företaget ter sig fallera.

Refinansiering av lån

Att försöka beta av flera lån samtidigt under en ekonomisk kris är inte lätt. Avbetalning av samtidiga lån innebär många olika minimibelopp att betala samt vanligtvis en högre än nödvändig ränta. Med en refinansiering av ens lån kan man samla alla sina tidigare lån på en och samma plats, och därmed få möjlighet till en lägre ränta samt lägre månadsbetalningar.

Detta innebär självklart mer pengar över i slutet på varje månad och en högre nivå av ekonomisk säkerhet. En refinansiering är ett särskilt attraktivt val för den som tidigare använt sig av lån där standarden är skyhöga räntor, exempelvis sms-lån. Sådana lån kan vara svåra att betala av inom en rimlig tidsram och kan innebära framtida problem med Kronofogden om man inte är försiktig.

Börssituationen som den ser ut idag är inte permanent

Turbulensen man kunnat observera hos aktiemarknaden på senare tid kan vara ångestgivande, men det innebär inte att man bör paniksälja. Det är bäst att vänta ut pandemin innan man rör sina aktier, eftersom marknaden eventuellt kommer stabilisera sig. Precis som med det mesta i finansvärlden, är det bäst att tänka långsiktigt, eftersom man annars riskerar förlora stora summor på sina tidigare investeringar.

En buffert gör stor skillnad

Går saker och ting snett i framtiden, är det viktigt att man inte hamnar i en situation där man måste låna pengar av familj och vänner för att klara sig. Att spara till en buffert är därför essentiellt för en säker privatekonomi. Vanligtvis räcker det med tre månadslöner för de flesta nödsituationer. Om inkomsten minskar eller man plötsligt blir av med arbetet, kan en sådan buffert lätta på stressen och bidra till en mildare övergångsperiod.

Många bäckar små gör en stor å

Privatekonomin under Covid-19 bör inte utsättas för drastiska åtgärder eller panikartade ekonomiska beslut. Små, men goda, finansiella val är allt som behövs för att säkerställa en god ekonomi både under pandemin men även framöver.

Sammanfattningsvis bör man fundera över följande för privatekonomin:

– En buffert. Slår nöden till behöver man ha pengar att tillgå tills dess att krisen är över.

– Omfinansiering. Flera mindre lån innebär högre utgifter per månad och kan leda till en nödssituation om ens privatekonomi försämras.

– Lämna investeringarna ifred. Situationen kommer att stabilisera sig så småningom, men det gäller att vara tålmodig.

Motor

Snabb laddning i nya Ioniq 5

Ioniq 5 kan laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter.
Foto: Hyundai
Motor
Motor
PREMIUM

Hyundais andra elbil, Ioniq 5, överraskar med ultrasnabb laddkapacitet. Fem minuters laddning ger en räckvidd på tio mil. Designen är inspirerad av märkets första modell Pony, men är en suv som till storleken påminner om Volvo XC60. Batterier erbjuds i två storlekar: 58 eller 72,6 kilowatt och räckvidden är maximalt 48 mil. Bakhjulsdrift är standard och fyrhjulsdrift går att välja till. 0–100 kilometer i timmen avverkas på 5,2 sekunder i den snabbaste versionen och toppfarten är begränsad till 185 kilometer i timmen. Bilen kan genom en V2L-funktion fungera som en laddare för andra elektriska apparater. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är årets mc-snackisar

Det har länge snackats om amerikanernas äventyrsmaskin. Men nu är den udda fågeln Harley-Davidson Pan America här.
Foto: Harley-Davidson
feature
Motor
Motor Många företag går på knäna under pandemin – men inte de i mc-branschen. I Sverige har försäljningen ökat under de senaste tio åren och visar inga tecken på att mattas av. Här är de hetaste hojnyheterna inför åksäsongen 2021.
PREMIUM

Coronaviruset satte stopp för de internationella hojmässorna i höstas och den svenska motsvarigheten som skulle ha arrangerats i januari i år. I stället har mc-tillverkarna fått presentera sina nyheter digitalt. Trots att verksamheterna pausades har många märken lyckats ta fram nya modeller. Därför blir 2021 ändå ett hyfsat nyhetsår.

– Svenskarna har länge kört stora och tunga hojar, för långturer och semesterresor. Men i dag ser det annorlunda ut. En trend är att street och adventure fortsätter att öka sina marknadsandelar. Och motorerna är inte längre jättestora, säger Niklas Kristoffersson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund (McRF).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Motornyheter från veckan som gått

Audi e-tron GT hämtar mycket teknik från Porsche Taycan.
Foto: Audi
Motor
feature
Motor Vad har hänt i motorvärlden i veckan? Vi listar några av händelserna.
PREMIUM

Rejäla hästkrafter i tvåväxlad elbil

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL