Få koll på elbilsspråket
Tro inte att elfordon är ett nytt påfund. De fanns redan i bilens barndom, då det inte var självklart hur bilarna skulle drivas. Till sist vann dock bensindriften över ångan och elen.
Men nu har vi återigen börjat satsa på batterier och eldrift, och det med besked. Det har också lett till nya språkliga begrepp som för den oinsatte inte alltid är så enkla att hålla isär. Och den som läser om olika bilmodeller på nätet stöter inte sällan på diverse förkortningar som kan kännas förbryllande.
En renodlad elbil kallas för bev, vilket står för battery electric vehicle. Den har ingen annan bränslekälla och är helt beroende av batteriernas räckvidd.
– En elbil fungerar bra när man pendlar korta sträckor varje dag. Men om man ska köra långt är det värre. En bil med ett kraftfullt batteri kommer kanske 30 mil, möjligtvis 40, innan det måste laddas. Andra elbilar klarar bara ett dussin mil, konstaterar Peter Törnqvist på miljöbilssajten Grön bil.
Att vara beroende av laddstationer kan skapa en osäkerhet. Därtill tar det lång tid att få fart på ett tomt batteri. Då är det inte konstigt att många föredrar en phev, som står för plugin hybrid electric vehicle. Den kallas också kort och gott för laddhybrid.
– En sådan har både en förbränningsmotor och en elmotor. Bilen kan laddas från elnätet, men batteriet räcker inte lika långt som hos de renodlade elbilarna.
Laddhybrider är väldigt populära på den svenska marknaden. Det kan man däremot inte säga om hev, hybrid electric vehicle, som i Sverige ofta kallas för hybridbil. Även den har både en el- och en förbränningsmotor, men kan inte laddas på vanligt vis.
– Under färd laddas batteriet av bensinmotorn och vid inbromsningar. Bilen kan köras på el en viss sträcka, men bestämmer själv om motorerna ska arbeta samtidigt eller var för sig. Hybridbilar tillverkas knappt i dag. Folk vill köra på el och ha en bil som går att ladda med en sladd, säger Peter Törnqvist.
Det finns ytterligare ett eldrivet fordon som har hamnat i skuggan. Fcev utläses fuel cell electric vehicle, men brukar kallas för bränslecellsbil. Där omvandlar bränsleceller syre och vätgas till elektricitet.
Konceptet är smart, tankningen går på några minuter och räckvidden är hela 50 till 60 mil. Den stora nackdelen är att det bara finns en handfull mackar för vätgas i hela Sverige.
Men liksom i bilens barndom vet vi inte heller nu hur fordonen kommer att drivas på sikt. Än så länge är elmotorernas batterier dyra och tunga, de tar lång tid att ladda och har en kort räckvidd. Men nya superbatterier är under utveckling och framtiden ser elektrisk ut. Oavsett om det är batterier eller bränsleceller som gäller.
Robert Lagerström/TT
"En elbil fungerar bra när man pendlar korta sträckor varje dag."
+ Bev – elbil med enbart elmotor.
+ Phev – laddhybrid med både el- och förbränningsmotor.
+ Hev – hybridbil som inte kan laddas på vanligt sätt.
+ Fcev – bränslecellsbil, där syre och vätgas blir el.
+ Ice - Internal Combustion Engine, en förbränningsmotor, som kan samverka med en elmotor.
Generellt kan man säga att en miljöbil är en bil som har låga utsläpp av koldioxid. En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara, icke fossila drivmedel. Som miljöbil räknas även väldigt bränslesnåla bensin- och dieselbilar.
Källa: Miljöfordon.se