GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vass penna i en mordhistoria utöver det vanliga

Så längt ifrån feelgood man kan komma - Nora Wurtzel har läst den mexikanska författaren Fernanda Melchors Orkansäsong.
Litteratur/Recension • Publicerad 16 februari 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Fernanda Melchor.
Fernanda Melchor.Foto: Tranan

Om kvinnan, som hos lokalbefolkningen är känd som Häxan, en gång i tiden haft ett riktigt namn är det ingen som minns det längre. Tidigare har rollen som häxa axlats av hennes mor, och den som varit på besök hos häxorna har enbart hört häxan kallas ”trögskalle”, ”ditt as” eller ”förbannade yngel av Satan”. Boken tar avstamp i att Häxan hittas brutalt mördad i en bevattningskanal och Fernanda Melchors roman Orkansäsong är en mordhistoria utöver det vanliga. Här sträcker sig meningarna över flera sidor och levererar en genomvidrig historia.

Häxans mor hjälpte traktens kvinnor med allmänna krämpor och problem, från aborter till kärlekstrubbel. Hon hatade de försupna och odugliga männen till den grad att hon misstänktes ha mördat sin man, om det var genom häxkonster eller vanligt hederligt gift är det ingen som vet. Innan sin död har hon fört över sina kunskaper till dottern som nu hjälper traktens otaliga prostituerade med oönskade graviditeter.

Ingen sympatisk karaktär

Språket präglas av en bottenlös ilska – mot drogerna, samhället, alkoholen, orättvisorna och hela den pissiga tillvaron. Att svenskan med sitt begränsade utbud av fula ord kan innehålla sådana mängder av svordomar och skällsord är imponerande, och Hanna Nordenhök måste gjort ett hästjobb med att översätta de sprakande smädelserna från spanskan.

Orkansäsong är så långt ifrån feelgood som det är möjligt att komma. Allt är skit. Ingen karaktär är i närheten av att vara sympatisk och hela persongalleriet är fyllt av hänsynslösa, elaka, lata och missunnsamma människor. Där andra skildringar av misären kan försöka hitta en strimma av hopp eller något som är en gnutta vackert finns här bara ett kompakt mörker.

Hjärtskärande är berättelsen om Norma, som blir sexuellt utnyttjad som barn. Samtidigt tvingas hon ta hand om den växande skaran av småsyskon som mamman får med olika, och framförallt frånvarande, män. Trots att Häxan levt i utkanten av samhället, både geografiskt och socialt, har hon berört många liv och vi lär känna en sorglig skara människor samtidigt som Häxmordet nystats upp.

Alla kan köpas

Machokultur och kvinnohat förstärks av vidskepelse och religion tills allt riktas mot samhällets mest utstötta: de avvikande, annorlunda och dåliga. Det är i det som avviker från normen som Häxans skräckattribut finns, hon växer fram till ett queert monster som utför aborter, arrangerar orgier och köper sex. Här blandas folktro och bygdens myter friskt med rädslan för guds vrede.

Det är också historien om männen som i Melchors roman aldrig tycks ha något annat val än att bli till försupna torskar. Orkansäsong handlar i slutändan om, för att citera författaren själv, att ”knulla och döda varandra, kanske båda sakerna samtidigt”.

De manliga sfärerna präglas av simultant hat mot homosexuella och sexuell lust. Det anses okej bland grabbarna att både ge och få analsex av polarna, men är en dödssynd att kyssa en annan man. Det riktigt skamfyllda, det värsta tänkbara, är att ha sex med en annan man utan att få betalt – för i Orkansäsong kan alla köpas och dessutom till ett lågt pris.

Språket bär berättelsen

Det är bitvis svårt att motivera den fortsatta läsningen. Sexuella övergrepp på barn, tidelag och gruppvåldtäkter resulterar i en kavalkad av misär och grovt våld som litterärt tycks lika meningslöst som våldet självt. Samtidigt uppnår det önskad effekt när det inte går det inte att värja sig mot det fruktansvärda.

Hade det inte varit för språket – som bär hela berättelsen på sina axlar – hade chockfaktorn känts som ett billigt trick för att beröra läsaren, för det ska väl inte stickas under stol med att det är lättare att provocera än att skriva bra. Men om det är något som Fernanda Melchor har så är det en vass penna – även om den hugger en i ögonen.

Bokrecension

Bok

Orkansäsong

Författare: Fernanda Melchor

Översättare: Hanna Nordenhök

Förlag: Tranan

Nora Wurtzel
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.