Annons

Tillväxten i e-handeln väntas bromsa in

Ökad näthandel av mat och många nybörjare på nätet gav ett rekordlyft åt e-handeln under förra året.
Men i år spås en betydligt lägre tillväxt.
Publicerad 23 februari 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Lång kö för att hämta ut paket hos ett ombud. Arkivbild.
Lång kö för att hämta ut paket hos ett ombud. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

Samtidigt som handeln i fysiska butiker backade i många branscher gick e-handeln i motsatt riktning med en tillväxt på 40 procent under förra året. Den totala omsättningen uppgick till 122 miljarder kronor, enligt Postnords e-handelsbarometer för helåret 2020. Fler äldre började handla och hemleverans seglade upp som ett allt mer populärt alternativ.

– En stor del av den ökade konsumtionen på nätet handlar helt enkelt om att man undvikit fysiska butiker på grund av smittspridningen, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Mat och apoteksvaror

Annons

Dagligvaruhandeln hör till de delbranscher som utmärker sig särskilt.

– Dagligvaruhandeln på nätet har nästan fördubblats. Det är den procentuellt sett starkaste tillväxten och är till stor del driven av nya konsumentgrupper, inte minst äldre, säger Carl-Fredrik Teder.

Andra kategorier som utmärker sig med en e-handelstillväxt på runt 60 procent är heminredning och skönhet och hälsa där apoteksvaror ingår.

Att fler äldre tagit klivet över tröskeln och börjat klicka hem varor på nätet har varit ett starkt bidrag till den utvecklingen.

– Folk i alla åldrar har handlat mer apoteksvaror och mat på nätet. Men det har växt mest i de äldre konsumentgrupperna, säger Carl-Fredrik Teder.

Modehandeln som haft ett tufft år på grund av att den fysiska handeln bromsat in så kraftigt tar igen en del av tappet på nätet, men långt i från allt. Årstillväxten på nätet var 16 procent jämfört med 2019.

– Med vanliga mått mätt har det varit en kraftig e-handelstillväxt men med pandemimått mätt inte så kraftig. Det beror på att den totala efterfrågan på kläder och skor varit lägre, säger Carl-Fredrik Teder.

Tillväxten bromsar in

E-handelns andel av den totala handeln är fortfarande förhållandevis låg men ökade från elva procent 2019 till 14 procent under 2020.

Postnords experter räknar med en betydligt mer blygsam tillväxt i år, upp sju procent jämfört med 2020. Frågan är hur pandemin utvecklar sig och hur mycket av beteendeförändringarna som håller i sig i takt med att restriktioner lyfts.

– Vi bedömer att många av de konsumenter som börjat e-handla av nödvändighet till viss del kommer fortsätta att göra det. Många av de som haft en högre tröskel till att börja e-handla, och som nu tvingats över den, lär inte återgå helt och hållet, säger Carl-Fredrik Teder.

Annons

– En viss tillbakagång till fysisk handel kommer säkert att ske men det skiljer sig från produktkategori till produktkategori. Vissa av de här förändringarna kommer att vara mer bestående än andra.

Helena Wande/TT

E-handelns utveckling

E-handelns utveckling

E-handelns omsättningen ökade med 40 procent under 2020 jämfört med året innan och uppgick till totalt 122 miljarder kronor.

E-handelns andel av den totala handeln ökade från 11 procent 2019 till 14 procent under 2020.

E-handelstillväxt för olika branscher under 2020, jämfört med året före:

Dagligvaruhandeln: 95 procent

Möbler och heminredning: 63 procent

Apoteksvaror: 59 procent

Hemelektronik: 43 procent

Byggvaror: 41 procent

Sport- och fritidsprodukter: 38 procent

Böcker och media: 26 procent

Kläder och skor: 16 procent

Barnartiklar och leksaker: 8 procent

Källa: Postnord

Om undersökningen

Om undersökningen

Postnord följer den svenska e-handelsutvecklingen i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-barometern bygger på ett flertal konsumentundersökningar och företagsundersökningar.

Årsrapporten för 2020 baseras på information som samlats in under januari 2021 från 242 företag.

Konsumentresultaten bygger på 12 månadsundersökningar med drygt 1 000 respondenter i varje undersökningstillfälle.

Källa: Postnord

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons