Hässleholm

Centerpartister svänger om snabbtåg

Alternativen för dragning av den nya stambanan är ute på samråd.
Hässleholm
Hässleholm Nu fronderar tre lokala centerpartister mot partiets syn på höghastighetstågets utbyggnad. I en motion till partistämman vill de att hastigheten begränsas till 250 km och att den nya stambanan följer den nuvarande stambanans sträckning.
– Lägre hastighet för tågen maximerar satsningens samhällsnytta, säger Johan Hammarqvist (C).
Foto: Arkiv

– Vi är tre enskilda centerpartister som lägger motionen, som inte representerar Centern i Hässleholms kommun, säger Johan Hammarqvist, som undertecknat motionen tillsammans med Mats-Ola Persson och Mårten Nobin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

”Det för med sig konsekvenser”

Kristofer Söderberg svarade på frågor .
Foto: Helena Svensson/Arkiv
Hässleholm
HÄSSLEHOLM När vet jag om mitt hus blir inlöst? Vilken hänsyn tas till tysta områden? Och varför kan den nya stambanan inte förläggas intill den befintliga? Frågorna var många när Trafikverket på nytt ordnade digital frågestund om det omdiskuterade projektet Hässleholm-Lund.

Det var för tredje respektive fjärde gången som myndigheten under tisdagen besvarade frågor från allmänheten, digitalt på grund av coronapandemin och med helt anonyma frågeställare på grund av GDPR-lagen.

Tidningen var med under lunchsändningen som mestadels kom att handla om Lund och Pilsåker, men även gav svar på allmänt hållna frågor. En person undrade huruvida tågen kommer att sakta ner till 50-70 kilometer i timmen när de passerar genom Hässleholm, om stationen förläggs hit.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Här laddade svenska hären inför Slaget vid Lund

Det var mellan Benstorp och Lilla Harrie som den svenska hären övernattade i kylan, innan den överraskande besegrade de numerärt överlägsna danskarna 4 december 1676 under Slaget vid Lund vid Vallkärra där 8 000 man dog. Slättängs Jacob Bennet och Peter Melinder på Örtofta slott är kritiska mot att området valts ut som ett tänkbart alternativ för en höghastighetsjärnvägs dragning genom det skånska landskapet.
Foto: Lennart Andersson
Skåne
Skåne Området mellan Lilla Harrie och byn Väggarp, där Trafikverket föreslagit en av de sex tänkbara korridorerna för höghastighetsbanan, är minst sagt historisk mark.
Det finns otaliga fornlämningar och här samlades svenska hären under Karl XI innan Slaget vid Lund. På platsen fanns även en viktig del av den första skånska industrin.

Det var mellan Benstorp och Lilla Harrie som den svenska hären övernattade i kylan, innan den överraskande besegrade de numerärt överlägsna danskarna 4 december 1676 under Slaget vid Lund vid Vallkärra där 8 000 man dog.

Det var fler stupade än vid invasionen av Normandie under andra världskriget.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Landets bästa åkrar kan offras för snabbtågen

Slättängs gårds Jacob Bennets marker riskerar att klyvas i två om ett av sex alternativ för höghastighetsjärnvägen Malmö-Stockholm väljs. Det gör det omöjligt för honom att låta nuvarande rörelsen bruka jorden. Han tycker inte att landets finaste jordbruksmark ska användas utan att det vore bättre att bygga ut nuvarande Södra stambanan om det ska satsas på tåg.
Foto: Lennart Andersson
Skåne
Skåne Ett av alternativen för den planerade nya höghastighetsjärnvägen Malmö-Stockholm klyver åkrarna där en del av Sveriges finaste lantbruksmark finns på Eslövs- och Lundaslätten och går rakt igenom Slättängs gods mellan Lilla Harrie och Väggarp/Örtofta.
– Väljer Trafikverket det blir det i princip omöjligt att fortsätta bedriva lantbruket här, säger ägaren Jacob Bennet.

Jordbruksmarken i området är kommunens bästa med en klassning mellan åtta och nio på en tiogradig skala.

Det är också historisk och kulturhistorisk mark. Den fina jorden har alltid lockat folk att bo och odla.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Vill skydda unik natur från snabbtågen

Leif Nordin, i rött, och från Thomas Johnsson från Göingebygdens biologiska förening på plats i skogarna kring Hovdala tillsammans med tillsammans med representanter från markägaren Hibab.
Foto: Sofia Åström
Foto: Sofia Astrom
Hässleholm
Hässleholm Göingebygdens biologiska förening är oroliga över hur bygget av den nya stambanan kommer att påverka Hässleholms djur- och växtliv.

– Vi vill se att det görs en miljökonsekvensbeskrivning av projektet innan spaden sätts i marken, säger föreningens ordförande Leif Nordin.

För närvarande pågår det tredje samrådet för höghastighetsbanans lokalisering i Skåne och invånare och lokala föreningar får chansen att ge sin syn på den föreslagna dragningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Död hand läggs över en hel bygd

Christer Ehrenborg, Mats-Ola Persson, Peter Olofsson och Jan Carlsson är starkt kritiska till planerna på en höghastighetsbana för 350 kilometer i timmen. Hela trakten, som här vid Lunnahöja, förstörs, anser de.
Foto: Sofia Åström
Foto: Sofia Astrom
Hässleholm
BRÖNNESTAD En hel bygd berövas sin utveckling under en lång rad år framöver tack vare planerna på höghastighetsbanan från Hässleholm till Lund. Det befarar LRF som vill stoppa planerna på en bana för 320 kilometer i timmen.

– Vi står mitt i ett generationsskifte, vem vill göra det under sådana här omständigheter?, frågar sig Jan Carlsson i Finja som driver Öraholma gård där det i ett av lokaliseringsalternativen planeras för en station vid Finja.

Mats-Ola Persson är ordförande för LRF kommungrupp Hässleholm och i lokalavdelningen Brönnestad-Norra Mellby.
Foto: Sofia Åström
Foto: Sofia Astrom
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Kul fakta från casinovärlden

Casinobonusar Casinospel på nätet har blivit ett väldigt vanligt tidsfördriv för många svenskar.

Numera är det många av oss som kopplar av med slots och bordsspel, istället för att läsa en bok eller lösa ett korsord.

Det är inte svårt att förstå hur nätcasinospel blivit så populärt. Casinona lockar hela tiden med generösa bonuserbjudanden via tv och på våra nyhetssajter. Nu för tiden innehåller nästan varje reklamavbrott på tv lockande kampanjerbjudanden från olika casinosajter. Och det har dessutom blivit otroligt lätt att hitta lukrativa startpaket hos någon jämförelsesida för casino bonusar.

Men även om nätcasinospel är ett förhållandevis nytt fenomen, så har casinospel anor långt bak i tiden. Och precis som med alla andra industrier så finns det en del överraskande fakta du aldrig kunde ha gissat dig till. Här är lite kul fakta från casinovärlden.

Varför heter blackjack egentligen blackjack?

Blackjack är förmodligen ett av världens populäraste spel. Långt innan den här spelklassikern gick att spela på casinosajter fanns blackjack hos landbaserade casinon, i olika biljardhallar och till och med pizzerior. Men var kommer spelet ifrån egentligen?

Precis som de flesta andra populära bordsspel har det blackjack sina rötter i 1700-talets Frankrike. Här hette spelet till en början Vingt-et-un, som betyder tjugoett på franska. Det var inte förrän fransmännen förde med sig spelet till USA som Vinget-et-un fick ett nytt namn, och blev det spel det är idag.

Till en början blev blackjack nämligen inte särskilt populärt hos de landbaserade casinona i Las Vegas, och för att locka spelare ändrade casinona spelreglerna i Ving-et-un en smula.

Casinona i Las Vegas införde ett spel som gjorde det möjligt för spelare att vinna tio gånger insatsen, och för att vinna skulle spelare få en hand som bestod av spader ess och klöver, eller spader, knekt.

Det är alltså härifrån namnet blackjack kommer, och det är naturligtvis även därför den svarta knekten kommit att symbolisera spelet. Sedan spelet blev populärt i Las Vegas har blackjack blivit en casinofavorit hos både landbaserade casinon och casinon på nätet.

Från tuggummin till storvinster

De flesta källor verka ense om det är tack vare Charles Fey som vi kan spela slots. Charles Fey kan du läsa om på wikipedia, ifall du känner att du vill veta mer om denna amerikanske mekanikerns liv och historia.

Hur som helst spann Fey vidare på en prototyp från 1891, och gjorde den mindre avancerad. Resultatet blev den ikoniska spelautomaten Liberty Bell, som du kan se på museum i delstaten Nevada än idag.  Charles Fey gjorde två viktiga förändringar på prototypen och la grunden för dagens spelautomater - han satte in hjul i maskinen och bytte ut spelkorten mot symboler.

Vad som är lite lusigt är att Liberty Bell betalade ut vinster i tuggummi under en tid. Istället för spelkort visade hjulen nämligen symboler som föreställde tuggummin och frukter. När spelare fick tuggummi-symboler på hjulen vann de sedan ett paket tuggummi eller smågodis. Det här var ett sätt att kringgå det rådande spelförbudet, och ge spelare spänning trots att de inte fick spela för pengar. Det är också därför klassiska spelautomater kommit att kallas för ”fruktmaskiner”.

Världens mest ikoniska casino finns för att kungahuset satt i knipa

De flesta har nog hört talas om det beryktade Casino de Monte Carlo. Den här pampiga casinoanläggningen, belägen i hjärtat av Monaco, är på många sätt de landbaserade casinonas Rolls Royce. Åtminstone om vi ser till historia och prestige.

Casinot har figurerat i James Bond-filmer och besökts flitigt av många kändisar och kungafamiljer. Men visste du att casinot bara står där det står idag för att Prins Charles III av Monaco behövde få in pengar till statskassan?

Det var nämligen när Monacos kungafamilj satt i ekonomisk knipa som prinsen skickade bud efter bröderna Blanc. Om du inte hört talas om de här bröderna tidigare kan vi berätta att det är tack vare dem som roulett blivit så populärt som det är idag.

På den tiden hade bröderna Blanc nämligen gett sig av till Hamburg för att marknadsföra sin version av roulett. Men när Prins Charles skickade bud efter dem återvände de till Frankrike för att skapa världens största casino. På order av prinsen byggde bröderna det ikoniska Casino de Monte Carlo, och naturligtvis såg de till att europeisk roulett var casinots huvudattraktion. Resten är historia.

Hässleholm

Bjärnums skola byggs om

Exteriör av skolan mot en blå himmel.
Foto: Emma Nilsson
Hässleholm
BJÄRNUM Två skolbyggnader rivs och den äldsta, snart 100-åriga delen får en modern påbyggnad, när Bjärnums skola framöver byggs om för över femtio miljoner kronor. Nu har tre av politikerna sagt ja – trots att tjänstemännen avrått.

– Det är en jättestor investering, konstaterar Mats Olsson, som är projektchef på tekniska förvaltningen.

Dagens skola för 500 elever ska efter ombyggnationerna som mest kunna rymma 750 barn. Tanken är att en lägre 60-talsbyggnad på lågstadiet som bedöms vara i sämre skick ska rivas och ersättas med en ny i två våningsplan, samtidigt som nybyggnationen knyter ihop två befintliga byggnader med varandra. Dessutom rivs en äldre modulbyggnad som använts vid stödundervisning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Hässleholm kan instifta stadsbyggnadspris

Hässleholm
HÄSSLEHOLM

Ett stadsbyggnadspris är på väg att införas i Hässleholms kommun.

– Många har haft synpunkter på att vi inte har mycket kulturmiljöer kvar och att de som finns förvanskas eller försvinner. I stället tycker jag att vi bör fokusera på det som faktiskt görs bra, säger Kenny Hansson (M), ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Många struntar i att handla ensamma

Många ignorerar budskapet på skyltarna utanför butikerna.
Foto: Kristina Höjendal
Hässleholm
HÄSSLEHOLM Länsstyrelserna runt om i landet har i flera veckor slagit larm om att folk struntar i coronarestriktionerna. Även i Hässleholm ignorerar många kunder uppmaningen att handla ensamma.

”Det kvarstår en bristande förståelse hos delar av allmänheten beträffande allas ansvar för att minska smittspridningen” påpekar länsstyrelserna. Ett exempel är att uppmaningen att handla ensam inte följs. Butiksinnehavare uppger att hot förekommit i samband med att de uppmanat kunder att handla ensamma, och att det är betungande att avsätta personal för att hålla ordning på kunderna.

När Norra Skåne under lördagen kör runt till stans större livsmedelsbutiker är det påfallande många, framförallt medelålders par, som handlar i sällskap – trots att det på sina ställen är omöjligt att undgå skyltarna som uppmanar alla att handla ensamma i syfte att minska trängsel och smittspridning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL