Annons

Flaggskepp med laddade batterier

I väntan på att Volkswagen ska börja leverera Tiguan med sladd hinner nu den spanska kusinen Seat före med sin elektrifierade Tarraco. Bilen är byggd på samma plattform som tysken, i samma fabrik och med samma teknik – men är större och billigare.
Publicerad 6 mars 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.Foto: Anders Wiklund/TT

Hybridversionen av Seats flaggskepp Tarraco hann alltså ur startgroparna något före Volkswagens laddbara Tiguan. Med en systemeffekt på 245 hästkrafter och en batterikapacitet på 13 kilowattimmar är den tekniskt sett likvärdig med sin tyska kusin, men så är båda också byggda på samma plattform i Volkswagens huvudstad Wolfsburg.

Fast den som väntar på att den tjeckiska kusinen Skoda Kodiaq ska rulla ut elsladden får vänta lite längre.

Annons

VW-ägda Seat SA har redan sin lilla eldrivna Mii och Leon e-Hybrid på marknaden. Med introduktionen av Tarraco e-Hybrid tillför man nu alltså en tredje modell i sitt utbud av elektrifierade bilar.

Med fullt i både bensintanken och batteriet har Seat Tarraco e-Hybrid en total räckvidd på i bästa fall 73 mil. På enbart el kommer den dock inte längre än 4,7 mil. I svensk vinterkyla inte ens det. Med minus tio grader på termometern kom vi bara tre och en halv mil. Men med tanke på att det är en fullvuxen suv så är det jämförelsevis ändå ganska bra.

Drivlinan i Seat Tarraco e-Hybrid består av en 1,4-liters bensinmotor som ger 150 hästkrafter och en elmotor på 115 hästar. Att summan då blir 245 hästar beror inte på en felräkning utan på att det inte går att få alla kusar att springa samtidigt.

Systemeffekten överförs till de drivande framhjulen via en sexstegad DSG-växellåda. Någon fyrhjulsdriven version finns ännu inte i sortimentet, vilket kan ses som ett streck i räkningen av den spekulant som tycker att den här typen av bil ska ha drivkraft både fram- och baktill.

Med tillräckligt laddat batteri startar bilen alltid i el-läge. När laddningsnivån sjunker under en viss gräns, eller om man kör fortare än 140 kilometer i timmen, kopplar bilen automatiskt över till hybriddrift. I det läget kan man välja mellan att behålla laddningsnivån i batteriet eller höja respektive sänka den.

Med en laddbox som ger 3,6 kilowattimmar "tankar” man fullt på ungefär tre och en halv timme. Med en 2,3 kilowattsladdare tar det nästan fem timmar.

Seat Tarraco är visserligen en spansk bil, officiellt skapad i Martorell utanför Barcelona, men den byggs alltså i tyska Wolfsburg, på samma MQB-plattform som Volkswagen Tiguan och tjeckiska Skoda Kodiaq.

Men Tarraco har en förlängd plattform och jämförd med VW Tiguan är den betydligt rymligare. Måtten är ungefär desamma som hos Skoda Kodiaq, drygt 4,7 meter på längden och 2,8 meter mellan hjulaxlarna, vilket ger gott om plats för sju personer. Eller massor av bagage. Tarraco sväljer mer än 1 900 liter, medan Tiguan rymmer drygt 1 600 liter.

Jodå, det finns en längre och sjusitsig Tiguan, med tilläggsbeteckningen Allspace, men den går inte att få som laddhybrid. Ännu.

I samband med säljstarten får Tarraco-köparen tre års fri hemmaladdning, tre års trygghetspaket med fri service och lika många års nybilsgaranti och assistans.

Annons

Rolf Gildenlöw/TT

Förarplatsen känns igen från kusinerna inom VW-familjen. DSG-växellådan har bara sex steg. I bensin- och dieselmodellerna är den sjuväxlad.
Förarplatsen känns igen från kusinerna inom VW-familjen. DSG-växellådan har bara sex steg. I bensin- och dieselmodellerna är den sjuväxlad.Foto: Anders Wiklund/TT
De orangefärgade kablarna till höger i motorrummet avslöjar att drivlinan delvis är elektrifierad.
De orangefärgade kablarna till höger i motorrummet avslöjar att drivlinan delvis är elektrifierad.Foto: Anders Wiklund/TT
Tarraco går att få sjusitsig, men testbilen är femsitsig och då blir det gott om benutrymme i baksätet.
Tarraco går att få sjusitsig, men testbilen är femsitsig och då blir det gott om benutrymme i baksätet.Foto: Anders Wiklund/TT
Stapeln längst till vänster på den digitala instrumenttavlan visar innehållet i batteriet och den längst till höger visar innehållet i bensintanken.
Stapeln längst till vänster på den digitala instrumenttavlan visar innehållet i batteriet och den längst till höger visar innehållet i bensintanken.Foto: Anders Wiklund/TT
Baklyktorna knyts ihop med en ljusramp tvärs över bagageluckan.
Baklyktorna knyts ihop med en ljusramp tvärs över bagageluckan.Foto: Anders Wiklund/TT
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.Foto: Anders Wiklund/TT
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.Foto: Anders Wiklund/TT
Seat Tarraco TSI e-Hybrid

Grundpris: 449 200 kronor (minus 30 000 kronor miljöbilsbonus).

Förbrukning: bensin 0,19 liter/mil; el 1,66 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 47 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 42 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 12,2 mg/km (WLTP).

Motor: 1,4-liters bensin, turbo. synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-stegad DSG, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 245 hästkrafter.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 550–3 500 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 950 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 800 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,74/1,84/1,67 meter.

Bagageutrymme: 760–1 920 liter.

Acceleration 0–100 km/t: 7,5 sekunder.

Toppfart: 205 km/tim.

Namnet Tarraco röstades fram av 140 000 spanjorer och syftar på den katalanska staden Tarragona.
Namnet Tarraco röstades fram av 140 000 spanjorer och syftar på den katalanska staden Tarragona.Foto: Anders Wiklund/TT
Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Bensinmotorn ger 150 hästkrafter och elmotorn 115 hästar. Systemeffekten är 245 hästkrafter. Finns bara med framhjulsdrivning. Dubbelkopplingsväxellådan har sex steg.

Ekonomi +++ (3/5)

Dyr men jämförd med andra laddbara suvar står den sig bra. Miljöbilsbonus på drygt 30 000 kronor. Låg skatt och sannolikt ett bra andrahandsvärde.

Miljö ++++ (4/5)

Nollutsläpp bara när man kör i E-mode, men även i hybridläget är förbrukning och utsläpp anständiga. Räckvidden på el är så här års starkt reducerad.

Köregenskaper +++ (3/5)

Bara tvåhjulsdriven. Byggd på Volkswagens MQB-plattform. Bra prestanda och batteriets låga placering ger väl avvägda köregenskaper. Testbilen har 20-tumshjul som höjer förbrukningen – och bullernivån.

Säkerhet ++++ (4/5)

Vanliga Tarraco fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest och det bör gälla även laddbara e-Hybrid. Enda anmärkningen gäller vindrutestolparna som kan orsaka svåra skador vid kollision med oskyddade trafikanter. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet ++++ (4/5)

Blir nog inte lika eftertraktad tjänstebil som kusinen VW Tiguan eHybrid, men ger mer för pengarna för den som ska betala ur egen plånbok. Miljöbilsbonus och låg skatt. Kan bli en bra affär om suget efter laddhybrider kvarstår.

Två konkurrenter

Audi Q5 TFSI e-Quattro

580 700 kronor.

299 hk. CO2 59 gr/km. 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Fyrhjulsdriven. 7-växlad DSG. Max 40 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 239 km/t, acceleration 0–100 km/t på 6,1 sekunder.

Kia Sorento T-GDI PHEV

569 900 kronor.

265 hk. CO2 38 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 57 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln.  Toppfart 193 km/t, acceleration 0–100 km/t på 8,7 sekunder.

Audi Q5 TFSI e-Quattro.
Audi Q5 TFSI e-Quattro.Foto: Audi
Kia Sorento T-GDI PHEV.
Kia Sorento T-GDI PHEV.Foto: Anders Wiklund/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons