Annons

Tjäna på att hitta rätt försäkring

Låt inte bilförsäkringen bara rulla på. Spara tusenlappar på att jämföra olika bolag. Vi har jämfört premierna för en elbil och en dieselbil – och det visar sig att unga förare tjänar mest på att välja.
Publicerad 7 mars 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Om bilen går sönder är det a och o med en bra försäkring – som inte kostar skjortan. Vi har jämfört premierna för två olika sorters bilar hos en rad försäkringsbolag.
Om bilen går sönder är det a och o med en bra försäkring – som inte kostar skjortan. Vi har jämfört premierna för två olika sorters bilar hos en rad försäkringsbolag.Foto: Shutterstock

Vare sig du ska köpa bil eller redan äger en lönar det sig att jämföra försäkringar. Vill du vara aktiv kan du till och med nappa på lockerbjudanden. Men då ska du vara alert när det första försäkringsåret går mot sitt slut.

–  Annars kan det bli mycket dyrare år två om försäkringsbolaget kompenserar för den lägre premien det första året, säger Helen Bernerfalk som är specialist på bilförsäkringar på oberoende Konsumenternas försäkringsbyrå.

Kolla noga

Annons

Hon uppmanar också till att inte bara stirra sig blind på priset.

–  Vi har en jämförelse av villkoren på konsumenternas.se. Titta där innan du byter försäkring så du inte får sämre skydd. Du ska varken över- eller underförsäkra bilen.

Hon tipsar även om att det numera kan gå att byta försäkring fast det inte är årsförfallodatum. Vissa bolag erbjuder den möjligheten.

Har du en ny bil behöver du bara halvförsäkring eftersom nya bilar har vagnskadegaranti, oftast i tre år. Efter det krävs helförsäkring för att få skydd om du krockar eller om det ramlar ner is på bilen till exempel. Orsakar någon annan en krock ska du få ersättning från dennes försäkringsbolag.

Flera faktorer

Priset på försäkringen beror på försäkringens omfattning, bilens vikt, effekt och skadehistorik men även förarens ålder och bostadsort. Vilket bolag som är billigast beror alltså på vem du är och vad du kör för bil.

Vi har tittat på två nya Volvo XC40, en eldriven och en dieseldriven, med tre olika förare. Elbilen är dyrare att försäkra än dieselbilen men då är nybilspriset för förstnämnda också högre – 675 000 kronor jämfört med dieselbilens 380 000 kronor.

Premierna har vi tagit fram via Insplanet och Compricer samt Folksam och Trygg-Hansa. De två sistnämnda och flera andra bolag är inte med på jämförelsesajterna.

För den 20-åriga föraren i Stockholm är elbilen riktigt dyr att halvförsäkra. Det kostar från 15 000 upp till 28 000 kronor per år, eller drygt 2 300 kronor i månaden. Om 20-åringen skulle försäkra en 15 år gammal fossildriven Suzuki Swift blir kostnaden ändå hög: mellan 7 300 och 12 600 kronor per år. Unga förare innebär en högre skaderisk.

För 60-åringen på landet kostar elbilen 3 370 kronor till 6 250 kronor, en skillnad på nästan 3 000 kronor på ett år. Även för 47-åringen som bor i en mellanstor stad är prisskillnaden stor. Den billigaste försäkringen kostar knappt 3 750 och den dyraste 6 400 kronor.

Om du köper en elbil, kolla batteriets garantier och villkor.
Om du köper en elbil, kolla batteriets garantier och villkor.Foto: Shutterstock

Skaderisken avgör

Stefan Brala, Motorexpert på Trygg-Hansa, säger att bolaget alltid sätter premier utifrån den totala skaderisken.

Annons

–  Vi tittar på historiska skadedata men när det kommer ny teknik – som nu med elektrifieringen – finns inte så mycket historik. För nya bilar täcker även garantierna maskinella fel vilket gör det svårare att bedöma skaderisken.

Tidigare farhågor att batterierna på elbilarna inte ska hålla finns dock inte längre. Däremot tipsar Stefan Brala bilköpare att alltid kolla batteriets garantier och villkor. Finns garanti på batteriet så går den in om något går sönder och ingen försäkring behöver nyttjas.

–  Är bilen begagnad kan du på vissa modeller själv kolla batteriets kapacitet via bilens infosystem. Då riskerar du inte att köpa en bil med trött batteri som ger oväntade problem.

Helen Bernerfalk får inte så många frågor om elbilar eftersom relativt få sådana rullar på vägarna ännu.

–  Det vi ser är att det är brist på verkstäder som kan laga dem och därmed långa reparationstider. Då kan det vara bra om hyrbil ingår i försäkringen.

Anna Björe/TT

Stor skillnad mellan bilförsäkringar

Vi jämför en eldriven* ny Volvo XC40 som kostar 675 000 kronor och en dieseldriven** ny XC40 som kostar 380 000 kronor, båda fyrhjulsdrivna. Körsträckan räknas upp till 1 500 mil per år, och jämförelsen omfattar en basförsäkring.

Elbilen

Premie per år för 60-åring på landet: lägst 3 370 kronor (PayDrive) och högst 6 250 kronor (Trygg-Hansa)

Premie per år för 47-åring i mellanstor stad: lägst 3 750 kronor (PayDrive) och högst 6 400 kronor (Trygg-Hansa)

Premie per år för 20-åring i Stockholm: lägst 14 980 kronor (Folksam) och högst 28 230 kronor (Trygg-Hansa)

Dieseldrivna bilen

Premie per år för 60-åring på landet: lägst 1 800 kronor (WaterCircles) och högst 4 200 kronor (Moderna),

Premie per år för 47-åring i mellanstor stad: lägst 2 140 (Evoli) och högst 4 730 (Dina Försäkringar),

Premie per år för 20-åring i Stockholm: lägst 9 680 (PayDrive) och högst 17 100 (Moderna)

*Volvo XC40 P8 AWD Recharge R-Design

**Volvo XC40 D3 AWD Momentum Advanced

Bolag i jämförelsen: Folksam, Trygg-Hansa, Accept, Alandia Båtförsäkring, Atlantica, Dina försäkringar, Gjensidige, Hedvig, Ica Försäkring, Jobbgarant, Länsförsäkringar Stockholm, Moderna Försäkringar, Paydrive, Svedea, Redo försäkringar, Villaägarna, Evoli, Safetown, Watercircles.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons