Ekonomi

Nytt rekord för storbolagen på börsen

Rejält uppåt på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Till skillnad från börserna i Asien inledde Stockholmsbörsen handelsveckan med en rejäl uppgång. Det breda OMXS-indexet steg 1,9 procent. Även på de europeiska storbörserna var tongångarna positiva.

Uppgången var bred i Stockholm bland storbolagen på OMXS30-listan. Bilsäkerhetsföretaget Autoliv rusade 6,3 procent och ökade därmed mest på OMXS30. Verkstadsjätten Sandvik steg också kraftigt, upp 5,4 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Elbilsutveckling – ett trumfkort för Autoliv

Bilsäkerhetsföretaget Autolivs vd spår en viss produktionsminskning under 2021.
Foto: Ng Han Guan/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Brist på halvledare kommer påverka den globala bilproduktionen.
Autolivs position inom elbilssektorn är dock stark och företagets vd är positiv inför resterande 2021.
– Vi tar marknadsandelar, kommenterar Mikael Bratt.

Delårsveckan avrundades med Autoliv som släppte sina siffror under eftermiddagen. En närapå fördubblad vinst före skatt jämfört med samma period 2020 – 217 miljoner dollar – liksom kraftig ökad nettoförsäljning blev facit.

Marknaden gjorde också tummen upp där Autoliv var ett av de bäst presterande bolagen på Stockholmsbörsen med en uppgång på drygt tre procent vid 15.30-tiden.

Detta trots att man återigen flaggar för utmaningar i halvledarfrågan, det som kommit att påverka en rad olika branscher men framförallt bilsektorn.

– Vi är inte på något sätt igenom den halvledarbrist som vi har upplevt. Det kommer vara fortsätt utmanande men tittar på vi på helåret så kommer det att påverka bilproduktionen negativt i storleksordningen 2–3 procent, säger Mikael Bratt och fortsätter:

– Det slår väldigt olika från kund till kund men man kan säga att det ger en väldigt ryckig produktion där kunder stannar och omprioriterar sin produktion.

Ytterligare en utmaning är stigande råvarupriser med bland annat ökande stålpriser men även gällande de kemikalier som används till exempel i produktionen av krockkuddar.

Sofistikerade produkter

Trots det håller bolaget nu fast vid en cirka 20-procent organisk försäljningsökning under 2021 samtidigt som hela bilindustrin gått in i en förvandlingsprocess. Alla stora biljättar lanserar en rad olika el- och hybridmodeller och Mikael Bratt ser det som något positivt även för Autolivs verksamhet.

– För vår del är övergången neutral till positiv. Neutral utifrån att det är samma typer av produkter men i en elbil blir vikt och ljud viktigare, därmed behöver du mer sofistikerade produkter.

– Vi är väl positionerade med vår elbilsportfölj så tittar man på vår övergripande marknadsandel så är vi likvärdiga och till och med lite bättre när det gäller elbilar.

Tobias Österberg/TT

Ekonomi

Telekom sänke på börsen

Stockholmsbörsen sjunker i fredagshandeln. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Börsen avslutar den rapporttäta handelsveckan svagt nedåt, med telekomaktier som sänke.
OMXS-index har vid 15-tiden backat 0,3 procent

Utvecklingen ligger i linje med hur det ser ut på ledande Europabörser.

Telekomsektorn tynger i Stockholm. Gårdagens rapportvinnare Tele 2 faller nära fem procent, men det förklaras av att aktien i dag handlas utan rätt till utdelning. Konkurrenten Telia får samtidigt tummen ned för sin rapport för årets första kvartal med en kursnedgång på 1,9 procent.

Hygienbolaget Essitys aktie faller också efter en delårsrapport, ned med 2,8 procent.

På rapportfronten sticker samtidigt bilsäkerhetskoncernen Autoliv ut med en oväntat stark resultaträkning. Aktien lyfter 1,5 procent.

En annan vinnare är försvarskoncernen Saab, vars aktie lyfter cirka fem procent efter en rapport som bland annat visade en stärkt orderingång under första kvartalet.

Medicinteknikkoncernen Getinge drar också uppåt, 1,3 procent. Även lastbilstillverkaren Volvo hör till vinnarna och fortsätter stiga, upp 0,8 procent efter torsdagens rapportrökare.

Utanför storbolagslistan fortsätter fastighetsutvecklingsbolaget Oscar Properties att rusa, upp runt 13 procent, efter de senaste dagarnas nyheter om nya storägare och fastighetsaffärer.

Ekonomi

Tvisten om 5G-näten – Huawei slår ifrån sig

Tvisten mellan Post- och telestyrelsen och den kinesiska telekomjätten Huawei avslutades i rätten på fredagen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Huawei har ingen avsikt att sabotera eller spionera via de svenska 5G-näten, hävdar den kinesiska telekomjätten.
Men Post- och telestyrelsen (PTS) står fast vid att bolaget bör stängas ute från den samhällskritiska infrastrukturen.

Huaweirättegången avslutades på fredagen med pläderingar från parterna.

Huawei gick till storms mot Säkerhetspolisens vittnesmål från dagen före.

Säpo har hävdat att Huawei kan vara ett säkerhetshot mot Sverige. Om telekomjätten får tillgång till 5G-näten kan såväl tåg och tunnelbana som el- och vattenförsörjning samt arbetet hos polis och ambulans påverkas, enligt Säpo.

– Målet har präglats av ganska stora överord från PTS och Säkerhetspolisens sida där det spekulerats i olika framtida risker, kommenterade Henrik Bengtsson, ombud för Huawei.

Tvisten handlar alltså om PTS beslut att stänga ute den kinesiska telekomjättens produkter från det svenska 5G-nätet.

"Svepande påståenden"

Beskedet meddelades i oktober förra året – bara veckor innan auktionen av de svenska 5G-frekvenserna skulle genomföras, och grundade sig på en rekommendation från Säkerhetspolisen och Försvarsmakten.

Beskedet ska ha kommit som en stor chock för Huawei.

I förvaltningsrätten i Stockholm gick Henrik Bengtsson till angrepp mot vad han kallade "svepande påståenden" om att Huawei skulle införa latenta sårbarheter i systemen.

– Det angavs ingen situation där Kina skulle vara villig att offra vad som kallats för "kronjuvelen" Huawei för att angripa det svenska 5G-nätet, sade han.

Han påpekade att det inte finns några kända incidenter där Huawei lagt in skadlig kod.

– Upptäckta fel skulle dessutom omedelbart spridas till operatörer över hela världen, vilket skulle få stora konsekvenser och även potentiellt dra med sig andra kinesiska exportföretag i fallet, sade Bengtsson.

Bolaget anser att beslutet saknar proportionalitet.

Tydlig koppling

Säpo har pekat på att kinesiska företag enligt lag måste dela med sig av information till kinesiska staten om den kräver det. Men enligt Huawei har inte Kina något inflytande över det privata bolaget.

– Huaweis bedömning, och den understöds av rättsutlåtanden av kompetenta kinesiska jurister, är att lagstiftningen inte tillämpas på det viset som PTS gör gällande, säger Henrik Bengtsson till TT.

Men enligt PTS stämmer inte det. Utredningen visar tydligt att det finns en nära koppling mellan Huawei och den kinesiska staten, sade PTS verksjurist Per Andersson.

– Den kinesiska staten har möjlighet att påverka och utöva påtryckningar mot Huawei som kan medföra skada för Sveriges säkerhet om Huaweis utrustning skulle tillåtas i de svenska 5G-näten, sade Per Andersson i rätten.

De alternativa lösningar som Huawei lagt fram vilar enligt PTS på tanken att det är nätoperatörerna som ska granska systemen och bedöma riskerna för Sveriges säkerhet.

– Vi ifrågasätter starkt att operatörerna kan göra den här typen av bedömningar. Vi betvivlar inte att svenska operatörer tar säkerheten på allvar, men det grundläggande beroendet av utrustningsleverantören kvarstår, sade Per Andersson.

Mycket på spel

För Huawei står mycket på spel. I vågskålen ligger vad bolaget kallar "ett 25-årigt partiellt näringsförbud".

Flera länder har haft betänkligheter angående att släppa in Huawei i sina 5G-nät. Men Sverige är det land som i särklass gått längst, enligt Kenneth Fredriksen, ansvarig för den nordiska och baltiska marknaden på Huawei.

– Man har gjort extremt lite för att komma djupare in i kärnan och förstå hur man både kan hantera den här typen av risker och för att gå till botten med vilka påståenden som faktiskt stämmer, säger han till TT.

Domen väntas först om några veckor.

Anja Haglund/TT

FAKTA

Bakgrund: Tvisten mellan Huawei och PTS

Den 20 oktober meddelade Post- och telestyrelsen (PTS) att operatörer som ska delta i den svenska 5G-utbyggnaden inte får använda utrustning från kinesiska Huawei och ZTE.

"Nyinstallation och ny implementering av centrala funktioner för radioanvändning i frekvensbanden får inte genomföras med produkter från Huawei och ZTE", skrev myndigheten i sitt pressmeddelande om beslutet.

Befintlig utrustning från Huawei och ZTE ska också, enligt PTS, tas bort.

Beslutet kom efter en säkerhetsprövning, gjord i samarbete med Försvarsmakten och Säpo, inför den kommande auktionen av svenska 5G-frekvenser.

Enligt Säpo bedriver Kina omfattande cyberspionage och alla kinesiska företag måste rapportera till kinesiska myndigheter.

Huawei nekar till att medverka till spionage och har överklagat beslutet från PTS, som nu är föremål för muntlig förhandling i förvaltningsrätten i Stockholm.

Länder som Australien, Storbritannien och USA har satt stopp för utrustning från Huawei i 5G-näten med hänvisning till att tekniken skulle kunna användas av kinesiska staten för spionage. Flera länder, som Danmark och Norge, har också diskuterat ett nationellt stopp. Även Tyskland har diskuterat frågan men landets nya it-säkerhetslag innebär inte ett explicit förbud mot Huawei-utrustning.

Ekonomi

Ministern: Arlandas kapacitet måste stärkas

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kan få svårt att övertyga riksdagen om en förtida avveckling av Bromma flygplats. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tar inte för givet att riksdagen stödjer en förtida avveckling av Bromma flygplats.
Men motståndet har försvagats anser han.
– Det handlar inte om att bygga ut Bromma längre, säger Eneroth i en intervju med TT.

– Nu formulerar ju några partier det som "lägg inte ner Bromma utan att säkra kapaciteten på Arlanda", säger han och hänvisar till Moderaterna och Kristdemokraterna.

Reaktionerna på beskedet från Eneroth och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) i veckan om att regeringen vill avveckla Bromma och samla flyget på Arlanda, har varit starka.

För honom själv är det helt avgörande att stärka kapaciteten på Arlanda.

– Det är helt avgörande att kunna säkra kapacitet för inrikestrafiken på Arlanda.

Oro ute i landet, där till exempel tåg inte är ett alternativ för att resa till Stockholm, handlar mycket om tillgång till rimliga avgångs- och landningstider på Arlanda och förbindelser till Stockholm.

– Jag bedömer att det finns goda möjligheter men vi behöver utreda det vidare, säger Eneroth.

För att komplicera saken verkar regeringspartierna S och MP inte riktigt vara överens om vad det innebär att säkra kapacitet på Arlanda. S hävdar att den stora nyheten häromdagen var att det innebär en utbyggnad av Arlanda.

Miljöpartiet säger att det är ombyggnad det handlar om.

En utredning ska gå igenom förutsättningarna för en avveckling. Men det är inte bara statliga flygplatsoperatören Swedavias intressen som spelar roll. Swedavia blöder och sade förra året att det inte är affär att fortsätta driva Bromma.

Säkra kapacitet

Plats för inrikesflyget, för ambulansflyget, totalförsvarsfrågor och vad som behövs göras på och runt Arlanda inför en flytt, är lika viktigt för utredaren att titta på.

Med början i nästa vecka inleder infrastrukturministern övertalningsförsöken med motståndarna i riksdagen, på inbjudan från trafikutskottet.

Moderatledaren Ulf Kristersson har lovat att en borgerlig regering ska riva upp beslut som den nuvarande regeringen tar som bäddar för förtida avveckling, utan att allt är klart om förutsättningarna på Arlanda. För närvarande har Swedavia avtal med Stockholms stad om Bromma till 2038.

– Att riva upp ett beslut löser ju inte problemet med den utmaning som flygstrukturen i Stockholm och Sverige har. Nu finns det inga beslut att riva upp, inga beslut är tagna, framhåller Eneroth.

Läget för flyget i världen nu jämfört med 2016, när riksdagen uttalade sig för att bygga ut Bromma, är annorlunda. Argumenten mot avveckling då är inte hållbara nu, enligt ministern.

– Det är daterade argument, pre corona och pre flygskam. Nu är flyget i en helt annan kris, vi måste samla flyget (läs: på Arlanda) och kanske på det sättet öka förutsättningar för en omstart, som också ska vara hållbar efter pandemin.

– Mycket talar för att flygresandet inte kommer tillbaka till de nivåer som var tidigare, inte minst på grund av digitaliseringen.

Hör skifte

Tomas Eneroth, tycker sig höra ett skifte i vad som betonas i motståndarlägret, som Moderaterna och Kristdemokraterna. Nu hör han mer om att inte lägga ner utan att ha Arlanda utbyggt för en flytt.

Flera steg återstår för att veta om det blir en förtida avveckling. Utredningen som regeringen tillsätter ska levereras den 31 augusti i år. Swedavias rapport från förra året om Brommas framtid ska regeringen skicka ut på remiss.

Med utredningen, rapporten och synpunkterna på den som underlag avser regeringen skriva till riksdagen om vad regeringen drar för slutsatser. Det kan kanske ske i höst.

Riksdagen kan uttala stöd eller motstånd, men har inget formellt beslut att ta. Det beslut regeringen har att ta är att ändra i en förordning om att Bromma ska plockas bort från listan över de tio nationellt viktiga flygplatserna – basutbudet.

Valet försvårar

Det är oklart när regeringen kan vara redo.

– Det är helt avhängigt utredningens resultat, säger Eneroth.

Att det är val i september nästa år riskerar att försvåra processen. Men Eneroth tycker att det är ett utmärkt tillfälle att en gång för alla göra upp.

– Frågan om Bromma har ju bollats fram och tillbaka i 20-30 år nu. Kan vi bara säkerställa att inrikesflyget på ett bra sätt kan rymmas på Arlanda så finns det både starka ekonomiska och logistiska skäl att genomföra en flytt.

Han utesluter inte att riksdagsmajoriteten redan i vår kan försöka stoppa regeringens plan genom att upprepa att Bromma bör byggas ut.

– Då blir det svårt att arbeta vidare. Men ett tillkännagivande nu, innan ens en utredning är färdig, vore lite meningslöst, anser Eneroth.

Lars Larsson/TT

FAKTA

Fakta: Bromma flygplats

Bromma flygplats invigdes för 85 år sedan och blev statligt byggnadsminne år 2000.

Bromma var 2019 Sveriges tredje största flygplats räknat utifrån antal passagerare som passerade, då cirka 2,3 miljoner.

Inrikeslinjer dominerar.

Under 2020 gjorde pandemin att antalet rasade till knappt en halv miljon passagerare.

Arlanda är störst, med Landvetter vid Göteborg som tvåa.

Källor: Transportstyrelsen, Swedavia

FAKTA

Fakta: Processen

21 april: Regeringen meddelar att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda

En utredning ska tillsättas. Den ska gå igenom hur kapaciteten på Arlanda ska stärkas för att ta emot trafiken från Bromma.

Förutom inrikeslinjer handlar det om ambulansflyg, bland annat.

Tillgången på slottider, det vill säga avgångs- och landningstider kan bli ett problem för inrikesflyget.

Kommunikationer till och från Arlanda behöver förstärkas.

31 augusti: Utredningen ska vara klar

Hösten 2021: Regeringen tar ställning till utredningen och om det är möjligt att avveckla Bromma och ta bort den från förordningen om basutbudet av flygplatser.

Efter ett sådant beslut har Swedavia 36 månaders uppsägningstid gentemot Stockholms stad för avtalet om Bomma.

Ekonomi

American Express överraskar positivt

Foto: Patrick Sison/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Utsikterna för betalkortsföretag som American Express har förbättrats avsevärt sedan den ekonomiska återhämtningen fått fart tack vare statliga stöd och vaccinering mot covid-19. American Express har därför kunna återföra drygt en miljard dollar av den avsättning bolaget gjorde i fjol för potentiella kreditförluster. Totalt reserverade American Express 1,7 miljarder dollar förra året för kreditförluster.

Återföringen under första kvartalet i år gav en positiv resultateffekt om 675 miljoner dollar. Nettovinsten steg till 2:74 dollar per aktie, från 0:41 dollar per aktie motsvarande kvartal i fjol. Väntat var en nettovinst på 1:61 dollar per aktie, enligt Refinitiv.

Omsättningen sjönk dock 12 procent till omkring 9 miljarder dollar. Framför allt är det konsumtionen av resor och nöjen som minskat, ned 50 procent jämfört med för ett år sedan.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

MrCasanova.se

Underhållning direkt från telefonen i sommar

MrCasanova.se Det är underbart med varmare temperaturer och semester. De flesta spenderar sin tid med att koppla av, njuta av tillvaron och ladda sina batterier.

Kanske är du en av dem som spenderar sommaren ute på sommarstugan? Under de mindre soliga dagarna så finns det flera sätt du kan underhålla dig själv inomhus bara genom att äga en mobiltelefon. Idag finns det många tjänster du kan använda för att njuta av underhållning var du än befinner dig.

Detta kan du underhålla dig med direkt via telefonen:

– Oavsett om vädret är varmt eller om det regnar och är mulet, så är alltid en härlig ljudbok eller ny musik upphöjande. Idag kan du streama musik, ljudböcker och film direkt i telefonen bara du har en internetuppkoppling.

– Spela casino direkt från mobilen på många härliga spelsajter. På svenska casinon får du dock bara ta emot 1 bonus per casino, men alla vinster är skattefria. Läs mer på MrCasanova. Om du däremot vill spela på ett casino utan svensk licens och delta i bonusar och kampanjer så behöver du skatta på dina vinster, (ingenting vi rekommenderar).

– Det finns massor av nya serier och filmer att titta på direkt från mobilen. De flesta streamingtjänster har appar som gör sökningen i utbudet enkelt.

– Ladda hem ett roligt spel till telefonen, kanske ett knepigt strategispel som du kan spela medans regnet smattrar mot fönstret?

– Fotografera vackra naturbilder och redigera dem direkt i din telefon genom att ladda ner en bra app för redigering av bilder och filmer.

– Vill du lära dig något nytt? Spana in klipp på youtube!

Mobilspel blir mer och mer populärt!

Sällskapsspel i all ära, det är fantastiskt mysigt att spela tillsammans med vänner och familj. Men när du spelar själv, så passar ett mobilspel perfekt. Det finns massor av spelappar att ladda ner direkt till enheten och spela. Statistiken visar att spelande från mobilen blir allt vanligare över hela världen, många spelar på sin dötid och idag äger mer eller mindre alla en smartphone. Man kan tänka sig att det är mer populärt att spela spel där man satsar pengar, men faktum är att spelen utan några pengavinster är minst lika populära.

Statistiken visar också att det idag är vanligt att barn och unga spelar spel direkt från mobilen och det finns många spel som inkluderar inlärande. Det kan vara allt från spel som hjälper barnet att lära sig alfabetet eller att räkna. Att statistiken ökar gällande spel från mobilen och har gjort de senaste åren är inte så konstigt eftersom att användandet av smartphones ökat stadigt de senaste 10 åren. Det är många vardagliga moment som fallit bort i framfarten av smartphones, Idag behöver vi varken betala genom överföring från internetbanken, utan vi kan enkelt sköta allt från mobilen.

Ekonomi

Skanska får slovakisk miljardorder

Byggbolaget Skanska deltar i ett motorvägsbygge i Slovakien. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Byggbolaget Skanska ska bygga en motorväg och en tunnel i Slovakien. Beställare är Slovakiens nationella motorvägsmyndighet och kontraktet är, för Skanskas del, värt 2,6 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande.

Ordern kommer att ingå i orderingången för Europa under andra kvartalet.

Ekonomi

Höjd rysk styrränta

Rysslands centralbank, med chefen Elvira Nabjullina, höjer styrräntan. Arkivbild
Foto: Dmitry Astakhov AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Rysslands centralbank höjer styrräntan till 5 procent, från tidigare 4,5 procent, enligt ett besked på bankens hemsida. Det flaggas samtidigt för att det kommer fler räntehöjningar framöver.

Ett högre tryck uppåt på inflationen än väntat ligger bakom räntehöjningen. Centralbankens inflationsprognos för i år höjs till 4,7-5,2 procent och enligt räntebeskedet är siktet inställt på att inflationen pressats ned till inflationsmålet på cirka 4 procent någon gång i mitten av 2022.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Styrkebesked från europeiskt näringsliv

Staplar av stolar utanför ett café i Lille i Frankrike. Arkivbild.
Foto: Michel Spingler/AP
Ekonomi
Ekonomi Takten i återhämtningen ökar i eurozonens ekonomier i april, enligt preliminär statistik.
Inköpschefsindex överraskar positivt när den krisdrabbade tjänstesektorn tagit fart.
PREMIUM

Trots att pandemin fortfarande har ett grepp om världen med omfattande smittskyddsrestriktioner visar ekonomin på motståndskraft på många håll.

Inköpschefsindex (PMI) för eurozonen steg till 53,7 i april, enligt preliminära data från IHS Markit, från 53,2 i mars. Det är den högsta nivån på nio månader och väntat var ett PMI på 52,8.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL