Annons

Ikoniskt namn och lång räckvidd

Fords första riktiga elbil heter Mustang Mach-e. Enligt entusiasterna är det en smädelse att använda ett så ikoniskt namn på en elbil som dessutom har suvkaross – en äkta Mustang ska vara låg och ha en amerikansk V8 under huven. Finns det likheter förutom namnet?
Publicerad 14 mars 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Ur-mustangen som kom på 1960-talet symboliserar den amerikanska drömmen. Bilen var sportig, snygg och billig. Mach-e är varken sportig eller billig.
Ur-mustangen som kom på 1960-talet symboliserar den amerikanska drömmen. Bilen var sportig, snygg och billig. Mach-e är varken sportig eller billig.Foto: Anders Wiklund/TT
Högprofildäck är standard på bilen vi testar.
Högprofildäck är standard på bilen vi testar.Foto: Anders Wiklund/TT

Man kan föreställa sig hur marknadsföringsavdelningen på Ford skålade i champagne när de fick igenom namnet Mustang. För säga vad man vill, hade man lanserat en elektrisk Ford Focus hade den inte slagit lika högt, och när det redan finns så många elektrifierade suvar i klassen gäller det att sticka ut.

Det är inte så här vi är vana att se en Ford. Dörrarna öppnas på samma sätt som man låser upp en smart telefon; på dörren sitter en liten pekknapp. Öppningen fungerar smidigare än de snygga men opraktiska infällda dörrhandtagen som finns på Tesla Model 3. På insidan möts vi av digitala skärmar men med en i övrigt ganska alldaglig inredning. Jag vrider om den runda växelknoppen som sitter i mittkonsolen till D, och gasresponsen kommer efter en halv sekund.

Där fram finns en stor så kallad frunk.
Där fram finns en stor så kallad frunk.Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Bilen känns amerikansk. Styrningen är sådär vag som moderna amerikanska bilar kan vara, fast utan den lätta styrservokänslan. Jag får en förnimmelse av mjukt "jänkegung", vilket nog beror på högprofilsdäcken och hur dämparna agerar i låg hastighet. När man börjar köra mer aktivt visar Mustang Mach-e att den är med på noterna. I körläget Untamed kommer också ljudet av en V8 – fast från högtalarna.

Mustang Mach-e erbjuds i fyra olika versioner. Både det stora batteriet på 99 kilowattimmar och det lilla batteriet på 75 går att kombinera med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. De bakhjulsdrivna versionerna har längre räckvidd än de fyrhjulsdrivna och räckvidden sträcker sig mellan 40 och 61 mil beroende på konfiguration. Det är endast Tesla som kommer i närheten av det.

Vi kör den förväntade storsäljaren med fyrhjulsdrift och det stora batteriet som ska komma 54 mil på en laddning – det är vid bakhjulsdrift som räckvidden ska vara 61 mil, enligt WLTP. Dubbla elmotorer ger 351 hästkrafter.

En stor skärm intill ratten.
En stor skärm intill ratten.Foto: Anders Wiklund/TT

Arvet från Mustang syns på baklamporna. Från sidan skapar det svartlackade taket en coupésilhuett – Volkswagen har gjort likadant med ID 3 och ID 4 för att trolla med formerna. Fast här är det mer sensuellt. Framifrån ser bilen ut att ha svalt en V8, så stor och bullig är motorhuven. Men här gömmer sig i stället en av marknadens största frunkar (bagage i fronten). Karossformen ger bra innerutrymmen. Buller är det inte tal om – förutom när det mullrar från högtalarna förstås, men det går att stänga av.

Mustang Mach-e kombinerar körglädje och snygg design med komfort i fråga om utrymmen, räckvidd och laddning. Det är synd att interiören inte är lika nyskapande och omsorgsfull – vissa delar av materialvalen ger lite Fiesta-vibbar. En annan sak som Ford måste lösa i Sverige är avtalet med Ionity. Mustang Mach-E klarar att ta emot ström med 150 kilowatt – vilket innebär att man laddar från 10 till 80 procent på drygt 45 minuter. Det är bra. Då Ford är med i snabbladdningsnätverket Ionity, betyder det att medlemmarna har möjlighet att ladda billigare – men eftersom Hedin Bil är ny generalagent verkar det som att det kommer att dröja innan ett avtal är på plats.

Julia Brzezinska/TT

Röda sömmar och svart läder.
Röda sömmar och svart läder.Foto: Anders Wiklund/TT

Mustang Mach-e kombinerar körglädje och snygg design med komfort. Den har bra räckvidd och gott om utrymmen.
Mustang Mach-e kombinerar körglädje och snygg design med komfort. Den har bra räckvidd och gott om utrymmen.Foto: Anders Wiklund/TT
Mustang Mach-e kombinerar körglädje och snygg design med komfort. Den har bra räckvidd och gott om utrymmen.
Mustang Mach-e kombinerar körglädje och snygg design med komfort. Den har bra räckvidd och gott om utrymmen.Foto: Anders Wiklund/TT
Det sitter en Mustang i varje hjulnav. Ford myntade begreppet "Pony Car".
Det sitter en Mustang i varje hjulnav. Ford myntade begreppet "Pony Car".Foto: Anders Wiklund/TT
Mustang Mach-e erbjuds med två batteristorlekar: 75 kilowattimmar och 99 kilowattimmar med en räckvidd på 40–61 mil.
Mustang Mach-e erbjuds med två batteristorlekar: 75 kilowattimmar och 99 kilowattimmar med en räckvidd på 40–61 mil.Foto: Anders Wiklund/TT
Ford Mustang Mach-e

Grundpris: 734 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,82 kWh/mil.

Räckvidd på el: 54 mil (WLTP).

Motor: En permanent synkron elmotor på vardera axel (totalt två motorer).

Max effekt: 351 hästkrafter.

Max vridmoment: 580 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 99 kWh.

100 procent (11 kW): 9 timmar 58 minuter.

10–80 procent (150 kW): 45 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 182 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,71/1,88/1,62 meter.

Bagageutrymme: 402­–1 420 liter samt en frunk på 81 liter.

0–100 km/tim: 5,1 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Dörren öppnas med en pekknapp.
Dörren öppnas med en pekknapp.Foto: Anders Wiklund/TT
Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Direkt respons och bra kraft i motorerna. Det finns tre körlägen: Whisper har lättare styrning och mjukare acceleration. Active är ett mellanläge och Untamed har mest direkt styrning och gasrespons. Skillnaderna är för små och enpedalsläget sitter krångligt till inne i menyn.

Ekonomi +++ (3/5)

Det mest attraktiva alternativet är den bakhjulsdrivna versionen med det stora batteriet som ger 61 mils räckvidd. Den kostar 649 900 kronor innan miljöbonus. Det är mycket pengar, men Tesla Model S kostar strax under miljonen.

Miljö +++++ (5/5)

Vi provkörde bilen i tre minusgrader, och räckvidden vid fulladdat batteri blev 40 mil i stället för de utlovade 54. Detta är inget unikt för Fords elbil, kyla slukar räckvidd. Högt miljöbetyg tack vare eldrift.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Mustang Mach-e placerar sig närmare Tesla i körglädje än Volkswagen. Den gör sig bättre i högre fart och skarpare kurvor än när man kör i lägre hastighet, då känns inte dämpning och fjädrar så sofistikerade. Adaptiva dämpare kommer på GT-modellen.

Säkerhet +++ (3/5)

Har inte krocktestats av Euro NCAP. I standardutrustningen ingår säkerhetssystem som filhållning och autobroms. Det finns även adaptiv farthållare med traffic jam assist, filhållning, autobroms för fotgängare och cyklister samt backkamera och döda vinkeln-varning.

Helhet ++++ (4/5)

Detta är den aktive förarens val. God räckvidd i relation till pris. Plus för rymlig kupé fram och bak. Tveksam kvalitet på lädermaterialet som fick repor och den något tråkiga inredningen. Desto finare exteriör design.

Två konkurrenter

Polestar 2

Pris: 589 900 kronor (efter miljöbonus). 408 hk. 660 Nm.

78 kWh batteri och 47 mil räckvidd (WLTP). Toppfart 205 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 4,7 sekunder.

Volkswagen ID 4 Life

Pris: 479 900 kronor (efter miljöbonus). 204 hk. 310 Nm.

Batteri 77 kWh och räckvidd 52 mil (WLTP). Toppfart 160 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 8,5 sekunder.

Polestar 2.
Polestar 2.Foto: Polestar/TT
Volkswagen ID 4 Life.
Volkswagen ID 4 Life.Foto: Pontus Lundahl/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons