Annons

Spänd väntan när trafiken stoppats vid Suez

Suezkanalen är en livlina i världshandeln. Om trafiken där stoppas, väntar alla spänt på besked om hur långvarigt det blir.
– Ett par dagar är inget stort problem, säger Johan Woxenius, professor på Handelshögskolan i Göteborg.
Publicerad 25 mars 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Containerfartyget Ever Given fastnade i onsdags med fören i sanden längs Suezkanalens ena sida. Maskiner sattes in för att gräva loss fartyget, som blockerade hela kanalens bredd.
Containerfartyget Ever Given fastnade i onsdags med fören i sanden längs Suezkanalens ena sida. Maskiner sattes in för att gräva loss fartyget, som blockerade hela kanalens bredd.Foto: Suez Canal Authority / AP / TT

Suezkanalen förbinder Medelhavet med Indiska oceanen och alla hamnar i exempelvis Indien, Kina, Korea och Japan. Tankfartyg med olja från Mellanöstern går också genom kanalen.

Om den är stängd, får fartygen tuffa hela den långa vägen runt Afrika i stället. Det tar cirka en vecka för containerfartyg, om rutten är planerad så från början.

Annons

– Ligger du redan uppe vid Suez och väntar tar det längre tid, påpekar Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik och transportekonomi.

Som en storm

Om stoppet begränsas till några dagar, blir följderna inte så stora.

– Det är som när fartygen får ta en omväg på grund av en storm, till exempel, säger Woxenius.

En del av tiden kan köras i kapp, om det kniper. Restiden brukar beräknas enligt en marschfart som ligger en bit under fartygets högsta hastighet. Förbrukningen av bränsle ökar markant om man kör i toppfart.

Omkring två tredjedelar av det som fraktas på containerfartyg genom Suezkanalen är komponenter till industrin, och liknande. Om fartyg stoppas uppstår det snart brister på monteringsfabriker någonstans.

Ont om containrar

Dyra komponenter, som halvledare, går ofta med flyg. Men även lite enklare delar måste ju finnas med, till exempel om man bygger bilar.

Vid ett längre stopp i Suez, med frakter runt Afrika i stället, störs också planerade transportkedjor. När varken fartyg eller tomma containrar finns på plats i tid blir det snudd på kaos i hamnarna.

Efterfrågan på containerfrakter är dessutom väldigt hög just nu.

– Man har kanske på vissa håll överskattat effekterna av pandemin och varit försiktig med att beställa hem saker. Nu har man sett att fabrikerna ändå kan köras, säger Johan Woxenius.

Grillar och utemöbler

Bland konsumentprodukter som kan komma att beröras nämner han säsongsvaror inför sommaren, som utemöbler och grillar från Asien.

Annons

Men hur svårt kan det vara att få loss ett fartyg som fastnat i kanalen?

– Ett fartyg på 200 000 ton som kört fast i sand är inte lätt att fixa. Man kan behöva muddra, eller lasta av fartyget med pontonkranar, säger Johan Woxenius.

Micke Larsson/TT

Fakta: Suezkanalen

Fakta: Suezkanalen

En 17 mil lång kanal genom Egypten, från Port Said vid Medelhavet till Suez vid Röda havet (som är en vik av Indiska oceanen).

Invigdes 1869. På den tiden minskade kanalen restiden från Asien till Europa med cirka en månad.

Har varit stängd på grund av krigshandlingar flera gånger, till exempel i åtta år från 1967 efter ett krig mellan Israel och dess arabiska grannländer.

Byggdes om på 2010-talet för att kunna ha trafik åt båda hållen samtidigt i en större del av kanalens längd.

På vissa ställen finns en gammal sträckning av kanalen kvar, intill den nya. Det krävs dock muddring och annat underhåll för att hålla dessa partier farbara.

Källa: Nationalencyklopedin, Handelshögskolan i Göteborg

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons