GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Jag brinner för det här”

– Jag är nog en planeringsfreak. Det säger Jennie Reimer, butikschef på Family House i Osby sedan 15 år. Men utan att gå till överdrift.
Osby • Publicerad 3 april 2021 • Uppdaterad 24 november 2021

Vi tar en kaffe latte på ett av byns fik. Jenny Reimer gör sin andra dag efter att klädbutiken öppnat igen efter konkursen. Hon är jätteglad att affären är igång igen.

Det tog henne sex dagar att bygga upp butiken och planera hur den skulle se ut.

– Det är sånt jag gillar, säger hon. Helhetstänk och att ha kontroll. Jag brinner för det här.

När affären försattes i konkurs i slutet av januari blev det svårt.

– Jag har aldrig varit utan jobb, det var tufft. Jag tappade lite fokus och dippade. En oro bredde ut sig och frågor som ska någon anställa mig igen dök upp.

Perspektiv

Två månader gav lite perspektiv på livet och det kanske inte är så fel att stanna upp ibland.

Men när beskedet kom att affären skulle öppna igen var Jennie Reimer inte svårstartad. Kunderna strömmade till.

– De sa att de saknat mig och jag har saknat kunderna. Det är så skönt att få cred från kunderna och så skönt att folk pratar gott om mig.

Tongångarna är snälla i sociala medier.

– Det är en ren pepp som gör att jag vill fortsätta, säger Jennie.

Jennie Reimer gick barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet och drog sedan iväg till Australien som backpacker. Att resa är ett stort intresse och hela familjen åker gärna på skidsemester och solsemester med för den delen.

– Där i Australien hörde Jessica Uhlin av sig och undrade om jag ville jobba i dåvarande Klädkammaren.

Jennie tackade ja.

Mentor

– Där lärde jag mig allt jag kan. Jessica Uhlin blev en mentor för mig.

Samma Jessica anordnade modevisning tillsammans med Carina Nyberg Nordqvist.

– Jag hoppade in i det arbetet för kanske tio år sedan, berättar Jennie Reimer. Maggan Pegard var också med men i slutet var det bara Carina och jag.

I sammanhanget fick Jennie utrymme för sin planeringsiver.

– Jag gillade att sätta ihop modevisningen, planera för den och göra den bättre och bättre. Och det var jättekul att höra kommentarer som ”shit vad bra det var”. Då blir man glad, uppmuntrad och upplyft.

Men nu är det två år som modevisningen inte har kunnat genomföras på grund av pandemin.

– Jag hoppas det släpper, men det blir ingen modevisning i oktober och frågan är om det blir någon i oktober 2022?

Jennie Reimer är ingen som själv syr och skapar.

Visuellt

– Nej, det är det visuella jag är intresserad av och som jag är bra på, säger hon.

Hon har gått en distanskurs i Leksand i visual merchandise. (En visual merchandiser/kommunikatör/stylist är någon som skapar butiksmiljöer som är både estetiska och säljande). Och det där skulle hon gärna vilja utveckla.

Vad gör du om tio år? Är du kvar i Osby då?

– Jag är väldigt hemkär, så jag är säkert kvar i Osby, men kanske att jag om tio år är projektledare på ett större företag, vem vet?

Fast just nu trivs Jennie Reimer med sina kunder och sin butik. Det verkar som om hon har en liten fin fanclub omkring sig.

Dricker gärna en latte

Namn: Jennie Reimer.

Född: Osby.

Bor: Osby.

Ålder: 38

Familj: Man, tre barn, ett bonusbarn.

Gör: Butikschef på Family House.

Intressen: Umgås med familj och vänner, spela padel, resa.

Stjärntecken: Jungfru.

Så dricker hon sitt kaffe: Gärna en kaffe latte.

Jennie Reimer, Family House, Osby.
Jennie Reimer, Family House, Osby.Foto: Susanne Gäre
Jennie Reimer, Family House, Osby.
Jennie Reimer, Family House, Osby.Foto: Susanne Gäre
Jennie Reimer, Family House, Osby.
Jennie Reimer, Family House, Osby.Foto: Susanne Gäre
Susanne GäreSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.