Annons

Pandemin håller grillkorven varm året om

Det är fin glöd i försäljningen av grillkorv även utanför säsongen. Förklaringen är ökade uteaktiviteter i coronatider, enligt branschen.
Publicerad 18 april 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Människor grillar ute i det fria vid Sätrastrandsbadet i sydvästra Stockholm. Arkivbild.
Människor grillar ute i det fria vid Sätrastrandsbadet i sydvästra Stockholm. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

– Våra medlemmar berättar att försäljningen av korv och relativt enkel lunchmat har ökat kraftigt under pandemin. Det bekräftas också av dagligvarukedjorna, säger Magnus Därth, vd för organisationen Kött och Charkföretagen.

Ett exempel är City Gross som rapporterar att butiksförsäljningen av grillkorv rusat upp nära 24 procent under det senaste året – och färsk råkorv hela 138 procent.

Annons

Företaget kopplar ökningarna till det ökade umgänget utomhus på grund av virusrestriktionerna.

Torbjörn Lithell, försäljningsdirektör på den stora korvproducenten HK Scan kan bara instämma:

– Absolut, det är väldigt tydligt, framför allt under den icke normala grillsäsongen. Vi har haft en jättebra försäljning av grillprodukter även under vinterhalvåret.

– Pandemin har naturligtvis påverkat konsumtionsmönstret. Nu drivs försäljningen av att vi är ute mycket och då grillar vi mer.

Förutom det pandemidrivna grillandet påpekar Kött och Charkföretagen att det också säljs mer enklare lunchmat, inklusive korv, i veckorna.

– Det är en konsekvens av att folk äter mer lunch hemma nu, helt enkelt, säger Magnus Därth.

Grillprodukterna å sin sida verkar gå bäst på helgerna när folk vill umgås utomhus på virussäkert sätt.

Lars Pedersen/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons