GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Två toppkonserter i tät följd

Tidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson har besökt både Malmö live och Malmö opera direkt från soffan och sett två lysande konserter.
Konsertrecension • Publicerad 19 april 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Malin Byström gjorde som vanligt en lysande insats i konserten.
Malin Byström gjorde som vanligt en lysande insats i konserten.

Det är Stenhammarsjubileum i år, 150 år sedan Wilhelm Stenhammar föddes. Idag är han väl mest ihågkommen för sin tonsättning av Heidenstams ”Sverige”, ursprungligen en körsats ur kantaten ”Ett folk”. Men hans insatser för musiklivet i det tidiga 1900-talets Sverige är mycket stora, dels genom de egna kompositionerna dels på hans inflytande på kommande generationers svenska tonsättare.

Vid en streamad konsert från Malmö live i torsdags spelade MSO under Patrik Ringborgs ledning två av Stenhammars verk: ”Prélude et Bourée” från 1891 och ”Serenad”, färdigställd i reviderad version 1919. Det var ett bra val för att skildra utvecklingen av hans tonspråk och Patrik Ringborg förstärkte detta. Det tidiga verket är typiskt nordiskt, fyllt av vemod och trolska klanger och också starka accenter av folkmusik. Så blev den andra satsens bourée inte en sirlig dans i fyrtakt utan mer en nordisk polka i alla breve: fyndigt, roligt och mycket elegant.

Imponerande var också klangen i orkestern där det välmodulerade träblåset stadigt bars av stråkets täta matta.

I ”Serenad” (den slutliga femsatsiga versionen) har Stenhammar nått fram till sitt eget tonspråk. Tydliga intryck av de stora romantikerna Mahler och framför allt Bruckner men med stark nordisk accent. Patrik Ringborg fångade allt detta i sitt framförande: det centraleuropeiska tunga predikandet blandat med nordiskt ljus, tvekan och flykt. Det var rent imponerande.

Imponerande var också klangen i orkestern där det välmodulerade träblåset stadigt bars av stråkets täta matta. Malmö symfoniorkester kommer ut ur den förlamande pandemin i sitt kanske bästa skick någonsin.

Mellan de båda Stenhammarsverken framfördes den franske kompositören Henri Tomasis Trombonkonsert med MSO:s Olle Elfström som solist. Ett stycke nutid med starka programmusikaliska drag, klart underhållande och en perfekt kontrast till Stenhammars nordism.

Wilhelm Stenhammar var också aktuell med två stycken i den romanskonsert som streamades från Malmö opera i söndags med sopranen Malin Byström och Magnus Svensson som ackompanjatör på piano. Men i den konserten låg tyngdpunkten på musik av franska tonsättare: Gabriel Fauré, Cécile Chaminade, Henri Duparc och Francis Poulenc.

Malin Byströms karriär har gått spikrakt uppåt. 2018 blev hon hovsångerska och utsågs också till årets kvinnliga sångare vid International Opera Rewards och hon uppträder flitigt vid flera av världens stora operahus. Vid söndagens konsert kunde man som åhörare konstatera att hon är värd alla utmärkelser och mer än detta. Hennes lyriska sopran är rent otroligt klangrik över hela registret, inlevelsen total och utspelet minst sagt intensivt, allt parat med en utsökt musikalitet. Utan tvivel hör hon hemma i raden av stora svenska sopraner.

Malin Byströms tolkningar var mycket fina, fyllda med känsla, elegans och fransk esprit.

Första avdelningens ”franska salong” var intressant på många sätt, Frankrike har ju hamnat lite i skymundan i den svenska konsertrepertoaren. Exempelvis är antagligen Cécile Chaminade ganska sällan spelad i Sverige trots en lång verkförteckning och mycket lättillgängliga verk; i sitt hemland blev hon den första kvinnliga kompositören som belönats med Hederslegionen.

Malin Byströms tolkningar var mycket fina, fyllda med känsla, elegans och fransk esprit. Och i den andra avdelningen med nordisk naturlyrik med verk av Stenhammar, Ture Rangström och Jean Sibelius förmedlade hon detta tonspråk lika perfekt.

Det blev två toppkonserter från Malmö i samma veckända. Mer kan man inte begära trots att det elaka coronaviruset hindrar oss från att uppleva musiken som den ska upplevas: på plats i salongen.

Konsertrecension

Musik av Wilhelm Stenhammar och Henri Tomasi

Malmö live, 15 april 2021

Malmö symfoniorkester

Dirigent: Patrik Ringborg

Solist: Olle Elfström, trombone

Romanser av franska och nordiska tonsättare

Malmö opera, 20 april 2021

Romanskonsert med Malin Byström, sopran och Magnus Svensson, piano

Presentatör: Elisabeth Boström

Lars-Erik Larsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.