Annons

Apples nya bricka kan spåras – på gott och ont

Apple vill tjäna pengar på drullen i oss genom att börja sälja spårbara brickor – airtags – som ska fästas i nyckelringen eller på väskan.
Brickorna har utrustats med säkerhetsfunktioner för att hindra användare från att utnyttja dem till att spåra andra människor.
Publicerad 20 april 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Apples vd Tim Cook. Arkivbild.
Apples vd Tim Cook. Arkivbild.Foto: Richard Drew/AP/TT

Ny teknik kan som bekant både vara en frälsning och förbannelse på samma gång. När amerikanska teknikjätten Apple nu lanserar en ny produkt, så kallade airtags som fästs eller läggs i föremål som riskerar att slarvas bort, har företaget försökt att förekomma kritiken genom att utveckla skydd mot att använda brickorna till att olovligen spåra människor eller bilar.

Upptäckas av andra

Brickorna ska till exempel lämna ifrån sig ett läte om de är borta för lång tid från sin riktiga ägare, och Appleenheter ska kunna upptäcka brickor från andra användare som befinner sig i närheten, enligt ett pressmeddelande.

Annons

Brickorna presenterades på ett event under tisdagen. De är personliga och knyts till användaren som spårar dem med hjälp av sin Appleenhet. Uppfinningen är knappast ny – mindre tillverkare har sålt liknande produkter i mer än ett årtionde – och Apple kan därför komma att behöva försvara sig mot anklagelser om att utnyttja sin monopolställning.

Ny integritetsfunktion

Många väntade sig ett besked om hur Apple ska anpassa sitt kommande operativsystem iOS 14.5 till att erbjuda användare ökad transparens kring hur olika appar lagrar och spårar personlig data.

Funktionen har fått både ris och ros. Apple säger att förändringen görs för att skydda användarna och ge dem redskap att själva avgöra vilka aktörer som får tillgång till deras data. Kritiker menar i stället att tilltaget görs för att få en ännu större kontroll över annonsmarknaden på de egna plattformarna.

Marcus Alexandersson/TT

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons