Annons

Krav på Teslagranskning efter förarlös krasch

Två amerikanska senatorer kräver en rigorös granskning av en krasch med en Teslabil i Texas, där ingen verkar ha suttit bakom ratten.
En konsumenttidskrift lyckades utan större problem lura en Tesla att köra utan förare.
Publicerad 23 april 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
En Tesla Model S i en arkivbild från 2014.
En Tesla Model S i en arkivbild från 2014.Foto: Ng Han Guan/AP/TT

Två personer omkom i olyckan sent på lördagskvällen, lokal tid, när en Tesla Model S fattade eld efter att ha kört in i ett träd.

Polisens utredare säger sig vara säkra på att ingen satt bakom ratten vid olyckstillfället.

Annons

– Det här är ett viktigt tillfälle att betona att många automatiserade förarassistanssystem fortsatt är beroende av en förväntan på att en uppmärksam förare är bakom ratten, säger transportminister Pete Buttigieg, som tillägger att händelsen ännu utreds.

"Inte självkörande"

Tesla beskriver sitt så kallade autopilotsystem som att det trots sitt namn kräver en människa, och att det inte rör sig om en självkörande bil.

Företagets vd Elon Musk har tidigare i veckan också sagt att data från kraschen tytt på att systemet inte var aktiverat vid olyckstillfället.

Kraven på en mer omfattande granskning växer sedan tekniker vid tidskriften Consumer Report enkelt lurat Teslans autopilot att köra bilen utan att någon satt vid förarsätet, något som beskrivs som "extremt farligt" om det skulle utföras på allmänna vägar.

"Överraskande enkelt"

I testet placerades en vikt på ratten, och en person lirkade sig ur förarsätet till passagerarsätet utan att knäppa upp bältet, för att lura systemet.

– Den fortsatte att köra utan varningar att föraren skulle fortsätta att vara uppmärksam. Vi var överraskade över hur enkelt det var att överlista de otillräckliga säkerhetsåtgärderna, säger Jake Fisher vid Consumer Report.

Andra fordonstillverkare har kamerabaserade system som följer förarens ögon, för att förhindra att föraren tappar uppmärksamheten på vägen.

De demokratiska senatorerna Richard Blumenthal och Ed Markey kräver att landets trafiksäkerhetsmyndighet genomför en omfattande granskning av kraschen, med förslag på hur liknande olyckor i framtiden ska kunna förhindras.

The Center for Auto Safety instämmer i kraven, och uppmanar trafiksäkerhetsmyndigheten att noga granska om autopilotfunktionen, i kombination med att konsumenter fortsätter att tro att det rör sig om självkörande teknik, har skapat en orimlig risk för trafiksäkerheten.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons