Annons

Minskat resultat för Essity

Hygienbolaget Essity minskade både omsättning och resultat under första kvartalet.
I takt med att vaccinationerna rullas ut väntas dock efterfrågan att öka, enligt bolaget.
Publicerad 23 april 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Hygienbolaget Essity presenterar siffror för första kvartalet. Arkivbild.
Hygienbolaget Essity presenterar siffror för första kvartalet. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

Essity redovisar en vinst före skatt på 3 320 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 4 796 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Omsättningen minskade 18,3 procent till 25 528 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 33 712 miljoner kronor ett år tidigare. Enligt Essity är minskningen bland annat ett resultat av pandemin och restriktioner samt nedstängningar.

Annons

Omsättningsminskningen ska också ses i ljuset av att första kvartalet 2020 påverkades positivt av den hamstring av bland annat hygienprodukter som skedde i inledningen av pandemin.

Essity genomgår just nu ett stort besparingsprogram där samtliga cirka 60 helägda produktionsanläggningar ska effektiviseras. Programmet som löper till 2025 förväntas ge besparingar på 500-1000 miljoner kronor årligen.

Precis som många andra ser Essity möjligheter sedan vaccinationerna dragit i gång.

"Pågående vaccinationsprogram förväntas leda till ökad efterfrågan för flera av Essitys produktkategorier", skriver bolaget.

Effekter har redan märkts på företagsmarknaden i USA under de första veckorna i april, enligt bolaget. Även i Kina tuffar återhämtningen på.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons