GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Fångar drömmar och visioner med illustrationer

27-åriga Nikki Schmidt lever sin dröm, genom att hjälpa andra att förstå och formulera sina mål, med hjälp av illustrationer. Hon tillhör en liten exklusiv skara som försörjer sig på ”live scribing”. Det vill säga att illustrera vad som sägs i ett mötesrum, i realtid.
– Yrket öppnar möjligheter att förstå grejer, som jag inte skulle ha fått vara med om annars. Jag får träffa människor i alla branscher och det är jättekul, tycker hon.
Publicerad 24 april 2021 • Uppdaterad tisdag 17:23
Nikki Schmidt, grafisk designer och ”live scriber”, på sitt kontor på Slagthuset i Malmö.
Nikki Schmidt, grafisk designer och ”live scriber”, på sitt kontor på Slagthuset i Malmö.
Foto: Catharina Nilsson

I ett ljust litet kontorsrum i Slagthuset i Malmö jobbar Nikki Schmidt med kunder från hela världen.Tidigare innebar arbetet flera resdagar, ibland långväga, men sedan pandemin slog till ser det annorlunda ut. Våren 2020 försvann nästan alla kunder, innan det vände.

– Plötsligt kom de på att illustrationer är, ”the shit”. Det är nu vi behöver visuellt stöd, berättar Nikki Schmidt.

Trenden är uppåtgående. Just nu arbetar hon med flera internationella företag, i ett så tidigt stadium att det är hemligt vilka de är, samt svenska Spotify.

– Även några lokala företag som ”Simply no waste” som arbetar med att rädda mat och ”Allihop”, som vill göra tågresande miljövänligt för företag, berättar hon.

Ärvt hantverket

På frågan hur hon hittade till detta yrke som inte är lika vanligt förekommande som sjuksköterska, polis eller ekonom, är svaret att hon aldrig slutade teckna.

– Alla ritar som barn. Alla kan bli fantastiskt bra på att rita, om de vill. Men det tar tid, säger Nikki Schmidt och tillägger att hon anar att hon ärvt en fallenhet för hantverket från sin mor, arkitekten Lena Saksi.

– Jag förstår den rumsliga uppfattningen, det har jag fått från henne.

Som litet barn ville Nikki Schmidt bli glasblåsare. Mormor och morfar bodde i Småland och de besökte ofta glasbruken tillsammans. Barnet fångades av det glödande klotets magiska förvandling till färgglada kreationer. I unga tonåren ändrade hon sig och ville bli fotograf.

– Min morbror var fotograf och jag blev ”hooked”. Men det kan vara svårt att försörja sig på kreativa yrken så jag vågade inte satsa på det, säger hon och skrattar högt.

– Istället valde jag att försörja mig på att rita som enligt fördomen är ännu svårare att försörja sig på.

Nikki Scmidt illustration efter ett föredrag med Emil Jensen.
Nikki Scmidt illustration efter ett föredrag med Emil Jensen.
Foto: Illustration: Nikki Schmidt

Utbildning

På gymnasiet läste hon naturvetenskapliga programmet men sen gick det inte längre att värja sig mot suget i den kreativa ådran. Efter en förberedande konstutbildning tog hon en kandidatexamen i ”visuell kommunkation” vid Malmö universitet, där hon studerade både illustration, foto och film.

– Då tänkte jag i stället, har andra kunnat försörja mig så kan väl jag det också, förklarar hon.

Hon valde film som sitt huvudämne eftersom hon hade minst erfarenhet av det. Nikki Schmidt styrs av sin nyfikenhet och vilja att förstå och söker aktivt efter tillfällen att öka sin kunskap. Drivkrafterna är att budskapet i det hon gör gärna får beröra och vara viktigt, och utförandet ska så klart vara tydligt och estetiskt tilltalande. Hon minns att hon blev tagen av Al Gores film ”An inconvenient truth” om global uppvärmning, som hon såg som 12-åring.

Nikki Schmidt, grafisk designer och live scriber, på sitt kontor på Slagthuset i Malmö. Här med sina julkalendrar, Snällkalendern, som hon har gjort tillsammans med sin kompis, Didrik Persson. De gjorde den första när de var studenter.
Nikki Schmidt, grafisk designer och live scriber, på sitt kontor på Slagthuset i Malmö. Här med sina julkalendrar, Snällkalendern, som hon har gjort tillsammans med sin kompis, Didrik Persson. De gjorde den första när de var studenter.
Foto: Catharina Nilsson

– Jag tänkte att jag också ville hjälpa till att sprida viktiga budskap, göra komplexa saker förståeligt, skapa förändring, minns hon.

Men då visste hon inte hur. Att studera film blev också ett steg i det ledet.

– Ett fotografi och en illustration är en ögonblicksbild, med film kan man förklara något över tid, både animation och spelfilm, då kan man säga så mycket mer, konstaterar hon.

Nikki Schmith i arbete.
Nikki Schmith i arbete.
Foto: Tyra Simone

Hon har många strängar på sin lyra, sin ålder till trots. Utöver att arbeta som ”live scriber ” som illustrerar under pågående föredrag eller möte, fysiskt i rummet, eller via en skärm från sitt kontor, jobbar hon även som art director.

Hon kan producera grafiska identiteter, göra hemsidor eller ta fram loggor och broschyrer. Bredden behövs för att kunna livnära sig och få tillräckligt många uppdrag, säger Nikki Schmidt och konstaterar samtidigt att innan pandemin kom gick det väldigt bra, rent ekonomiskt. Bara två år efter examen, 2019, tjänade hon lika mycket som en nyutexaminerad men välbetald tandläkare.

– Jag vet inte om jag kommer tjäna så mycket varje år, men jag är väldigt stolt över det, säger hon.

Nikki Schmidts Snällkalender som hon och en kompis, Didrik Persson, tog fram åt organisationen Friends.
Nikki Schmidts Snällkalender som hon och en kompis, Didrik Persson, tog fram åt organisationen Friends.
Foto: Catharina Nilsson

Framtidsdrömmar

Steget från osäkerhet inför att välja ett kreativt yrke till att få ett bra betalt arbete blev kortare än hon kunnat ana. Genom att hjälpa andra att förstå sig själva och andra, och uttrycka det visuellt, har hon en förmåga som är eftertraktad. Abstrakta visioner och gemensamma mål ska visualiseras konkret. Frågan är vad hon själv drömmer om i nuläget:

– Jag tänkte nyligen på det. Det är lite tråkigt faktiskt. Jag känner det lite som att jag är i min dröm. Jag får göra så många saker och det är kul. Jag är öppen för vad som kommer, ser fram emot det som ska hända, och har ingen specifik vision om exakt hur det ska vara.

– Min vision, är att jag vill rita och göra visuella arbeten. Och jag hade inte tagit mig hit om jag inte hade varit öppen. Då hade jag missat ”live scribing.”

– Jag litar på att min öppenhet tar mig till nya äventyr.

Profilen

Ålder: 27 år

Familj: Sambo

Bor: Malmö

Gör: - Ritar live och hjälper människor att förstå vad de håller på med, ”live scriber”, eller mötesritare. Fast det sistnämnda rymmer inte riktigt hela begreppet. Live scribing innebär att med skrift och illustrationer hjälpa allt från en till flera tusen personer att skapa en överblick och fånga kärnan av det som sägs eller händer.

Detta finner jag vackert: - Jag tycker att det är vackert när saker rör på sig, när det växer fram. Jag älskar växter. När det gäller grafisk design är det vackert när illustrationen växer fram organiskt.

Favoritfärg: - Turkos, för att färgen är både lugn och pigg på samma gång, havet och himlen är turkosa och det är nog många som känner sig hemma i den färgen.

När jag inte jobbar: - Gillar jag att vandra i naturen. Jag är också en väldigt social person, så pandemiåret har varit väldigt svårt.

Minnesvärt uppdrag: - En mässa i Finland, ”Slush”, ett start up-mässa med ungefär 30 000 besökare, som en festival. Jag jobbade för Samsung. Det var intensivt och kul. Oj, jag glömde, när Dalai Lama var här 2018 på Malmö live. Jag ritade digitalt men vi skrev ut tre ark som han signerade. Två av dem har auktionerats ut till förmån för IM, Individuell människohjälp.

Catharina NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.