feature

Saknade stora träd och stora arbetsytor

Sophie Lossing och Claes Hall besöker konstnären Marie-Louise Kold i Baldringe.
Foto: Claes Hall
feature
Nyheter
Bostad
YSTAD Vinden river i skinnet och naturen visar sig inte direkt från sin bästa sida denna marsdag. Men när vi kliver in i konstnären Marie Louise Kolds nybyggda, ombonade ateljé så förvandlas plötsligt ute till vackra bilder genom de gigantiska fönstren.

Marie Louise Kold har hittat hem, säger hon. Efter att ha bott i Malmö sedan 1995, drog hon upp sina bopålar och flyttade ut på landet i februari 2020.

-Första dagen jag kom hit var det som om jag slog rötter. Jag är född i Danmark och där fanns det stora träd och jag längtade efter det, så det här var som att komma hem.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Charm och fransk komfort när DS9 glider fram

Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
feature
Motor
feature Franska, stora och lyxiga sedaner är ett eget kapitel. Tidigare presidenter har haft modeller som Renault Vel Satis, Citroën C6 och Peugeot 607. Kan nykomlingen DS9 uppbåda den rätta sedankänslan?

DS började som Citroëns premiumlinje 2009, innan det blev ett självständigt märke 2014. Själva namnet kommer från den ikoniska femtiotalsmodellen Citroën DS, mer känd som "paddan". Den som kan sin padda noterar direkt blinkningen till dess design. med de orangefärgade baklamporna vid sidan av bakrutan.

Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

I Frankrike är DS välkänt eftersom president François Hollande svors in i en DS5 cabriolet. Även Emmanuel Macron vinkade glatt till folket genom taket på suven DS7 Crossback dagen han blev vald. Nu kan han kvittera ut en klassisk sedan som konkurrerar med tyska premiumsedaner som Mercedes E-klass, BMW 5-serie och Audi A6.

Baklyktorna är skulpterade likt slipade diamanter. Dagens bilar är sällan så här utsmyckade, men fransmännen räds inte för att ta ut svängarna.
Baklyktorna är skulpterade likt slipade diamanter. Dagens bilar är sällan så här utsmyckade, men fransmännen räds inte för att ta ut svängarna.
Foto: Stina Stjernkvist/ TT

Vi provkör den framhjulsdrivna laddhybriden DS9 E-Tense. Kraften kommer från en mindre bensinmotor på 180 hästar och en elmotor på 110. Systemeffekten på 225 hästkrafter matchar kanske inte en president, men i kupén är det både tyst och rymligt. Även en kraftfullare version på 150 hästkrafter och längre elräckvidd lanseras, liksom en fyrhjulsdriven version med 360 hästkrafter, samt en ren bensinvariant. Testbilen tar sig fem mil på ren el och batteriet på 11,9 kilowattimmar laddas fullt på 1 timme och 45 minuter.

Man sitter skönt även i baksätet.
Man sitter skönt även i baksätet.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

Den kromade listen som löper över motorhuven har samma mönstrade yta som dyra urverk. Denna list kallas för Hood spread. Invändigt finns såklart en analog klocka – som i alla bilar med lyxiga ambitioner. Urverket är tillverkat av den franska lyxurmakaren B.R.M. Det surrar lite charmigt i samband med att klockan fälls upp och ned.

Bilmärket DS har vunnit Formel E två gånger. Det är ett lyxmärke som bygger på delar från PSA-koncernen där bland annat Peugeot och Citroën ingår.
Bilmärket DS har vunnit Formel E två gånger. Det är ett lyxmärke som bygger på delar från PSA-koncernen där bland annat Peugeot och Citroën ingår.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

På långsträckta landsvägar böljar DS9 fram. Däremot hanteras inte mindre ojämnheter och tvära skarvar lika bra. De adaptiva dämparna läser av vägen med hjälp av en kamera som sitter i vindrutan. Tekniknivån är inte riktigt i samma klass som hos tyskarna – här saknas till exempel trådlöst Apple Carplay, röststyrning och head up display, som annars kan projiceras på vindrutan. Pekskärmen är både stor och tjusigt inramad av knappar i metall, men grafiken känns föråldrad. Däremot bjuds man på en elegant kupé som badar i läder och mjuk och matt Alcantara, syntetisk mocka, som pryder även tak och handtag.

Utrymmena är generösa tack vare det långa avståndet mellan fram- och bakhjul (2,9 meter). Det finns till och med stolsmassage i baksätet och en knapp enkom för att skjuta fram höger framsäte – eftersom det är där passagerarna oftast sitter om de har privatchaufför.

Den franska lyxen har inte samma precision och är inte lika testosteronstinn som den tyska. Men alldeles oavsett om man kör eller blir körd finns här charm som inte handlar hästkrafter och noll till hundra-siffror. Titta bara på baklampornas utformning! DS9 väcker en del uppmärksamhet på gatorna och en farbror med hund frågar oss om bilen finns att få med kombibaklucka. Svaret är nej. Men gillar man det annorlunda och vill ha lite mer praktiska finesser är suven DS7 ett alternativ – annars finns även Peugeot 508 både som sedan och kombi.

Julia Brzezinska/TT

FAKTA

DS9 E-Tense plug-in hybrid 2WD

Grundpris: 500 000 kronor.

Förbrukning: 0,15 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 35 gram/kilometer (WLTP)

Kväveoxidutsläpp: i.u mg/ kilometer (WLTP)

Motor: 1,6 liters fyrcylindrig bensinmotor och elmotor.

Max effekt: 180 hästkrafter + elmotor med 110 hästkrafter. Systemeffekt 225 hästkrafter.

Batteristorlek: 11,9 kWh.

Räckvidd på el: Upp till 5 mil, siffrorna är ej verifierade.

Max vridmoment: 320 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, framhjulsdrift.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 839 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,93/1,85/1,46 meter.

Bagagevolym: 510 liter.

0–100 km/tim: 8,3 sekunder.

Toppfart: 240 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Tyst och komfortabel hybriddrivlina, som känns igen från Peugeot 508 och Citroën C5 Aircross. Automatlådan är smidig, förutom när man överraskar den vid snabba tempoförändringar.

Ekonomi +++ (3/5)

DS 9 är aningen billigare än de tyska konkurrenterna men dyrare än syskonbilen Peugeot 508. Det här motoralternativet är berättigat till miljöbonus på drygt 25 000 kronor tack vare lågt officiellt koldioxidvärde.

Miljö ++++ (4/5)

Det går att köra på el i upp till fem mil. Vid kombinerad el- och bensindrift hålls förbrukningen nere, men när batteriet är urladdat får den lilla bensinmotorn jobba lite hårdare tack vare batteriets extravikt.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Böljande komfort med tyst kupé. Den starkare hybriddrivlinan med fyrhjulsdrift och 360 hästkrafter med lite mer effekt passar troligtvis biltypen bättre. Även om denna har en värdighet i sitt sätt att röra sig.

Säkerhet +++ (3/5)

Har inte krocktestats av Euro NCAP. Däremot finns en del modern säkerhetsutrustning, såsom filhållning, mörkerkamera, autobroms, parkeringshjälp och adaptiv farthållare.

Helhet ++++ (4/5)

En udda typ i premiumsegmentet som vågar sticka ut. Hög komfort, böljande och bekväm. Väljer man DS9 kommer man färdas med stil – och i Sverige lär man dessutom bli ganska ensam om sitt bilval. Inte samma höga tekniknivå som hos tyskarna.

FAKTA

Två konkurrenter

Audi A6 55 TFSIe quattro

Från 601 900 kronor.

Maxeffekt 367 hk. 500 Nm. Toppfart 250 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 5,6 sekunder. Elräckvidd på upp till 6,8 mil.

Fyrhjulsdrift och något längre räckvidd på el. Erbjuds även i ett mer praktiskt kombiutförande.

Mercedes E 300de

Från 559 850 kronor

306 hk. 700 Nm. Toppfart 250 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 5,9 sekunder.

Mercedes E-klass erbjuds som diesel-laddhybrid. Elräckvidden är upp till 5,2 mil. Har bakhjulsdrift.

Audi A6 55 TFSIe quattro.
Audi A6 55 TFSIe quattro.
Foto: Audi
Mercedes E 300de.
Mercedes E 300de.
Foto: Mercedes-Benz

feature

I mästarnas trädgårdsrum

Anders Folkesson är landskapsarkitekt och lärare på Alnarp. Han är en av de vars trädgård är med i Bella Lindes nya bok där vi får följa med in i proffsens trädgårdar.
Foto: Claes Hall
feature
Bostad
Trädgård Ny bok låter läsaren besöka proffsens trädgårdar.

Sverige kryllar av trädgårdsintresserade människor, från nordligaste norr där man får smälta snön med aska för att odla, till den bördiga skånska myllan där det mesta kan trivas. Journalisten och författaren Bella Linde är en av dessa entusiaster, och i sin senaste bok Mästarnas trädgårdsrum tar hon med läsaren in proffsens trädgårdar, i just Skåne.

Akleja och rhododendron lever sitt eget liv bland träden.
Akleja och rhododendron lever sitt eget liv bland träden.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Model Y Long Range har 50,5 mils räckvidd. Priserna börjar på 730 000 kronor.
Foto: Tesla
feature
feature
PREMIUM

Tesla Model Y är snart i Sverige

Den kompakta elsuven Tesla Model Y presenterades 2019 och skulle ha lanserats under förra året. Förseningar har kantat både produktionen av den nya modellen liksom byggandet av Teslas första europeiska fabrik i Tyskland. Nu skriver det amerikanska elbilsföretaget i ett pressmeddelande att de första bilarna ska levereras under augusti, dock kommer lanseringsbilarna att vara byggda i den kinesiska fabriken. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Blev förälskade i ett gammalt stinshus

Hemma hos Evelina Stjernfeldt i fd. Stinshuset i Åkarp.
Foto: Claes Hall
Malmö
feature
Bostad
ÅKARP Landskapsarkitekten Evelina Stjernfeldt och hennes man Peter Stjernfeldt var inte alls ute efter att köpa ett hus. De bodde i en lägenhet i Malmö och trivdes bra. Men så 2006, när de letade efter en kolonilott, snubblade de över det gamla stinshuset i Åkarp - och blev förälskade.

Det luktar förföriskt av pannkakor när vi går genom trädgården. Inte konstigt för dörren till köket är öppen och Evelina står och steker för fullt. På höften har hon Idun snart två år och tre barn till är någonstans i huset. En valp hälsar glatt när vi kommer, och Evelina jonglerar vant intervju, barn och hund. Hon gillar när det är lite stoj och lek.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Drömmen som flaxade bort

DeLorean DMC-12 började tillverkas 1981 men företaget sattes i konkurs redan året därpå.
Foto: Shutterstock
Nyheter
feature
Motor
Motor Den säreget formgivna bilen DeLorean blev en världskändis genom "Tillbaka till framtiden"-filmerna. Nu fyller den 40 år.
Även om projektet slutade i katastrof har modellen fått hög kultstatus.
PREMIUM

I 1980-talsfilmen "Tillbaka till framtiden" hade en DeLorean DMC-12 laddats med plutonium. Den var byggd av den mer eller mindre tokige vetenskapsmannen Dr. Emmett Brown och fungerade som en tidsmaskin för Marty, spelad av Michael J. Fox.

Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från 'Tillbaka till framtiden'-filmerna.
Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från "Tillbaka till framtiden"-filmerna.
Foto: Shutterstock
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Omega 3

Stor efterfrågan på Omega 3 råder i hela landet

Omega3 Ända sedan pandemin startade har försäljningen av tillskott och munskydd ökat drastiskt.

Senast igår rapporterade Kronans apotek att försäljningen av munskydd ökat med 86% under augusti jämfört med juli.

Ett tillskott som väckt både debatt och anmälningsvåg mot en viss Katrin Zytomierska är omega-3. Detta efter att Zytomierskas reklam fick över 120 anmälningar då reklaminlägget ansågs vilseledande och vinklades enligt många mot att Omega 3 skulle skydda mot Covid-19.

”Omega 3 relaterade sökord står ut i dagsläget”

Enligt Hittaonlineapotek som är en jämförelsesida för online apotek så har trafiken ökat drastiskt senaste två månaderna för söktermer som ”bästa omega-3”.

Då majoriteten av trafiken som kommer in till sidan är organisk så kan vi enkelt mäta och se vilka termer som är populära på de olika sökmotorerna.
 Just omega 3 relaterade sökord står ut i dagsläget. Där har vi fått lägga extra krut på artikeln besökarna verkar uppskatta vår jämförelse och den informationen vi har att erbjuda.

Jämförelsen av bästa Omega 3 hittar du här.

Kort om Omega 3

Omega-3 är ett samlingsnamn för en grupp av fleromättade fettsyror. Fem till tio procent av den energi som vi får i oss från mat rekommenderas komma från fleromättade fetter.

Du hittar fleromättade fetter i form av omega 3 och omega 6 i livsmedel som lax, makrill, sill, sardiner, algväxter, valnötter eller rapsolja.

Livsmedelsverket rekommenderar en varierad kost med fisk två-tre gånger i veckan.

feature

Fresta smaklökarna med persika

Persikor – den perfekta sommarfrukten som är svår att motstå.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Persikor är den perfekta sommarfrukten. Saftiga, aromatiska och precis lagom söta. Och just nu är de dessutom som allra godast.
PREMIUM

För mig är solmogna persikor själva sinnebilden av sommar. När man sätter tänderna i en perfekt lagom mjuk persika, omöjlig att äta utan att kladda ner sig, är det som att direkttransportera sinnena till en dallrande het strand i södra Italien.

Så nog förtjänar denna förnäma frukt att avnjutas lite extra så här i högsäsong. Det gäller bara att hinna tajma det där med mognaden. En stenhård persika gör ingen glad. Som tur är fortsätter de små liven att mogna även efter att de har plockats. Så hav tröst om du råkat bära hem ett helt tråg med omogna rackare. Med tid och tålamod blir allt bra till slut – även i persikans förlovade rike.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Laddad resa med en 103-åring

Direkt från elbilens första storhetstid: Detroit Electric Brougham Model 75 från 1918. Erling Carlssons raritet har en toppfart på cirka 40 kilometer i timmen och en räckvidd på tio mil.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
Motor
feature Kampen var hård i bilismens barndom – var det elektricitet, ånga eller bensin som skulle driva fordonen?
Erling Carlsson har en 103 år gammal Detroit Electric Brougham Model 75.
–  Den dök upp till salu i USA för sju år sedan och jag slog till, säger han.
PREMIUM

Efter att Erling Carlsson har baxat ut sin Detroit Electric från 1918 ur ett utbyggt villagarage glider vi ljudlöst genom kvarteret i södra Stockholm. Utan buller från en förbränningsmotor går det lätt att samtala i den ombonade kupén.

Elbilarna ansågs passa kvinnliga förare och läkare.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Salta havsstänk på västkusten

Käringön utanför Orust är en lisa för både kropp och själ. Här är det bilfritt – de enda ljud som hörs är sjöfåglars läten och puttrande båtmotorer.
Foto: Jörgen Ulvsgärd
feature
Resor
feature Bohuslän ska upplevas från havssidan när öborna bjuder upp till sommarens skaldjursfest och salta bad. Det är lätt att ta sig mellan öarna via broar, bilfärjor eller mindre taxibåtar.
PREMIUM

Det är tidigt på morgonen denna försommardag i juni när jag möter tvillingbröderna Patrik och Rikard Berendtzen som just lägger till med sin fiskebåt i Smögens hamn. En del av nattens fångst av havskräftor har de redan på kokning ombord, resten ska till Smögens Fiskauktion.

–  Det är ett tufft och hårt jobb att vara fiskare, men jag vill ändå inte byta bort det här livet, det sitter i vårt dna sedan generationer tillbaka. Varje dag är ett spännande äventyr, säger Patrik och garvar medan han slevar upp ett par rosaskimrande nykokta havskräftor som smakprov.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL