GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kvinnorna höjer kvaliteten

Tidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson om Malmö symfoniorkesters nya säsongsprogram.
Krönika • Publicerad 5 maj 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Malmö symfoniorkester.
Malmö symfoniorkester.
Foto: Håkan Röjder

Malmö Symfoniorkester har har släppt sitt generalprogram för spelåret 2021–2022. Tjugotvå konserter blir det. En del nytt, en del sällan uppfört och – som förväntat – en stor del med den traditionella konsertrepertoaren.

MSO har tidigare lovat att detta spelår skulle bli ett ”kvinnornas år” med speciell satsning på kvinnliga dirigenter och kvinnliga kompositörer. Vad beträffar dirigenterna har det resulterat i att man lyckats engagera flera av de verkliga ”kanonerna” från hela världen. Redan i öppningskonserten 9 september får Malmöpubliken möta Alondra de la Parra, en rakt uppstigande och flerfalt belönad dirigent som tillsammans med MSO och pianosolisten Roland Pöntinen spelar ett av den klassiska musikens verkliga örhängen, Tjajkovskijs Pianokonsert nr 1.

Och 30 september står en annan världskänd dirigent, amerikanskan Mei-Ann Chen framför orkestern med ett program med amerikansk musik, bland annat Aaron Copland och Philip Glass samt av två nutida tonsättare från USA: Reena Esmail och Gabriella Lena Frank.

I oktober är det dags för ytterligare två stjärnskott på dirigenthimlen. Den 7 leder den unga ryskan Anna Rakitina orkestern i bland annat Edward Elgars Enigmavariationerna. Dessutom är det urpremiär för Archenteron av Enrico Saccaglia. Och den 14 kommer Gemma New, Principal Guest Conductor för Dallas Symphony Orchestra, att dirigera tonsättarens Streichs beställningverk för KMA:s 250-årsjubileum. Spelårets sista kvinnliga dirigent är Tianyi Lu som 20 januari 2022 framför musik av Britten och Sjostakovitj samt ett nutida verk, Low brass concerto av Jennifer Higdon.

I oktober är det dags för ytterligare två stjärnskott på dirigenthimlen.

Den här satsningen på kvinnliga dirigenter och kompositörer verkar alltså vara ett mycket lyckat drag. Malmöpubliken får möta dirigenter av mycket hög kaliber och dessutom konfronteras med musik som normalt inte kommer från MSO:s estrad. I det här sammanhanget måste man också ta upp en konsert före öppningskonserten: MSO Feat Dubbelkonsert – nutida pionjärer. Visserligen med manlig dirigent, Ingar Bergby, men annars med musik av kvinnor, med kvinnor: Lina Nyberg, Tania Naranjo och Minna Weurlander. Två av verken är beställda av Malmö Live konserthus med anledning av hundraårsjubileet för kvinnlig rösträtt.

Men spelåret innehåller även andra godbitar att vänta på. Två nordiska tonsättare ägnas särskild uppmärksamhet: Carl Nielsen med två konserter november-december och Jean Sibelius med en festival med fyra konserter mars-april 2022. Den förre chefdirigenten Marc Soutrot presenterar ett program med fransk musik 5 maj; franskt blir det också när trumpetaren Håkan Hardenberger är solist i oktober.

Spelåret innebär också en nyordning. I de flesta fall är konserttiden begränsad till omkring en timme utan paus. Publiken ska marschera rätt in till avsedd plats, lyssna och gå därifrån. Bekvämt och praktiskt enligt vissa men den där lilla pausen på omkring 20 minuter med dess mingel och småprat försvinner och antalet musikminuter per erlagd krona minskar högst betydligt.

Lars-Erik Larsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.