Annons

För bilföraren som vill ha en öppen relation

Lynk & Co är bilmärket som vill vara som en prenumeration utan bindningstid. Den första modellen 01 är en Volvo XC40 i större kostym med längre el-räckvidd och lägre pris. Dessutom kan man dela bilen med andra.
Publicerad 9 maj 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Lynk & Co är ett kinesiskt bilmärke som ägs av Geelykoncernen – samma som äger Volvo. Bilen går att köpa, även om de flesta lär abonnera.
Lynk & Co är ett kinesiskt bilmärke som ägs av Geelykoncernen – samma som äger Volvo. Bilen går att köpa, även om de flesta lär abonnera.Foto: Anders Wiklund/TT

Som åttiotalist med några år kvar till 40 räknas jag fortfarande som ”millenial”. Vi lever mer uppkopplat än äldre generationer och tycks även ha större frihetsbehov. Jag erkänner att kravlösheten som hägrar i att kunna ha en bil månadsvis i stället för att teckna privatleasing känns lockande. 36 månader är tre år av mitt liv, vem vet var jag ens befinner mig om tre månader?

Induktionsladdning för mobilen är standard och via pekskärmen kan du ta dina bil-selfiebilder.
Induktionsladdning för mobilen är standard och via pekskärmen kan du ta dina bil-selfiebilder.Foto: Anders Wiklund/TT

Det Lynk & Co erbjuder är korttidsleasing. Abonnemanget rullar på tills vidare och har en månads uppsägningstid. I avgiften på 5 500 kronor ingår service, däck, försäkring och 125 fria mil i månaden och bilen hämtas och lämnas hos dig i samband med service. Du behöver ombesörja parkering, tankning och skatt. Kör du inte upp dina fria mil går de att spara till nästa månad. Kör du längre kostar en övermil 1,50 kronor.

Annons

Det finns två saker du måste bestämma dig för: färgen och motorn. I Sverige kan du välja mellan svart och blå. Bland motoralternativen finns en laddhybrid som kommer drygt sju mil på ren el och en vanlig hybrid. Något elbilsalternativ är inte på väg.

Alla bilar har generös utrustning. För den som gillar att stå i centrum finns en selfiekamera ombord, vars bilder går att dela med omvärlden direkt från infotainmentsystemet. Via pekskärmen eller appen kan du även hyra ut din bil till andra medlemmar i Lynk & Co-klubben, som får åtkomst med en digital mobilnyckel. Du kryssar i vilka dagar och tider bilen finns tillgänglig och bestämmer ett pris. Själva medlemskapet är gratis och hyresavtalen sluts utan papper och bläcksignaturer.

Det här känns som en modern suv. Man sitter upprätt som i en fåtölj med bra benhöjd. Bakom ratten känns det som om man befinner sig högst upp i näringskedjan, men när vi kör upp jämte syskonet Volvo XC40 visar sig mankhöjden vara identisk. 01 ser varken tuff eller aggressiv ut. Är detta resultatet av kinesisk-europeisk design? Märket ägs av kinesiska Geelykoncernen och ska gå hem på båda marknaderna. 01 är rymligare än XC40. Laddhybriden har till och med ett större batteri och längre räckvidd. Även priset är lägre – både vid privatleasing och köp.

Förarmiljön är avskalad men ombonad. Det blir ett plus för enkel grafik.
Förarmiljön är avskalad men ombonad. Det blir ett plus för enkel grafik.Foto: Anders Wiklund/TT

Som abonnent kanske du oroar dig för att hyresgästerna ska repa lacken eller skada en fälg. Men enligt Dzenan Karic, pr-ansvarig på Lynk & Co, täcks sådana olyckor av försäkringen med en självrisk på 5 000 kronor. Det åligger dock fortfarande dig att besiktiga bilen innan och efter att den har varit utlånad, och vad som anses som normalt slitage under hyrestiden avgörs av försäkringsbolaget, som vid all billeasing.

Vad händer med alla 01:or som blir över när ”millenialsen” tröttnat och flyttat till Bali? Enligt Lynk & Co kommer de att hyras ut på nytt fast till ett lägre pris.

Med tanke på hur stor del av tiden som våra bilar faktiskt bara står parkerade och att det för många redan är vardagsmat med delningstjänster, så kanske även denna form av bildelning bara är ett par knapptryck bort. Eller är bilen fortfarande en mer privat ägodel?

Julia Brzezinska/TT

Laddluckan sitter på vänster sida. Vid vanlig hemmaladdning tar fullt batteri fem timmar.
Laddluckan sitter på vänster sida. Vid vanlig hemmaladdning tar fullt batteri fem timmar.Foto: Anders Wiklund/TT
Baksätet är ruskigt rymligt och luftigt.
Baksätet är ruskigt rymligt och luftigt.Foto: Anders Wiklund/TT
20-tumsfälgar är standard.
20-tumsfälgar är standard.Foto: Anders Wiklund/TT
De övre och undre framlamporna delas av en horisontell grill. Är detta frukten av kinesisk och europeisk fusionsdesign?
De övre och undre framlamporna delas av en horisontell grill. Är detta frukten av kinesisk och europeisk fusionsdesign?Foto: Anders Wiklund/TT
De övre och undre framlamporna delas av en horisontell grill. Är detta frukten av kinesisk och europeisk fusionsdesign?
De övre och undre framlamporna delas av en horisontell grill. Är detta frukten av kinesisk och europeisk fusionsdesign?Foto: Anders Wiklund/TT
Lynk & Co 01 PHEV

Grundpris: 440 000 kronor (innan miljöbonus på 29 259 kronor).

Förbrukning: 0,12 liter/mil. (0,72 liter/mil vid bensindrift).

Koldioxidutsläpp: 27 gram/kilometer (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 9,47 mg/kilometer (WLTP).

Motor: 1,5 liter trecylindrig, bensinmotor med turbo och elmotor.

Batteri: 14,1 kWh netto.

Laddtid: 5 timmar.

Räckvidd på el (WLTP): 6,9 mil.

Systemeffekt: 261 hästkrafter.

Max vridmoment: 265 Nm.

Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 950 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,54/1,86/1,69 meter.

Bagageutrymme: 466–1 213 liter.

0–100 km/tim: 8,0 sekunder.

Toppfart: 210 km/tim. (TT)

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Den trecylindriga motorn känner vi igen från Volvo. Den morrar ljudligt vid gaspådrag. Systemeffekten är god men var för sig får el- och bensinmotorn ekipaget att kännas lite slött.

Ekonomi +++ (3/5)

01 är 76 000 kronor billigare att köpa än XC40 T5 Recharge som även är 900 kronor dyrare att privatleasa med Care by Volvo. Plus för delningsappen.

Miljö +++ (3/5)

Förutsatt att man laddar batteriet kan man klara av en stor del av vardagskörningen på el. Har man inte laddningsmöjligheter är hybriden ett smartare val.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Styrningen har en tendens att klamra sig fast vid mittläget. 01 är inte suven man kramar kurvor med, men den är mycket smidig i stadstrafik och all vardagskörning.

Säkerhet +++++ (5/5)

Erbjuder samma chassi och krocksäkerhet med passiva och aktiva säkerhetssystem som i Volvo.

Helhet ++++ (4/5)

Kul design, trevlig interiör och bra materialval. Rymlig för passagerare och bättre bagagevolym än i XC40. Bra elräckvidd. Flexibelt ägarskap med möjlighet att smidigt kunna hyra ut.

Två konkurrenter

Toyota RAV 4 Hybrid Attitude

Pris: 424 900 kronor (innan miljöbonus).

Maxeffekt 222 hk. 221 Nm. Toppfart 180 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 8,1 sekunder.

Toyotas laddhybrid kommer hela 7,5 mil på ren el – nya RAV 4 imponerar.

Volvo XC40 T5 Recharge

Pris: 516 900 kronor (innan miljöbonus).

262 hk. 425 Nm. Toppfart 180 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 7,3 sekunder.

Kommer inte lika långt som konkurrenterna på ren el (4,4 mil). Dyr men fina köregenskaper och materialval.

Toyota RAV 4 Hybrid Attitude.
Toyota RAV 4 Hybrid Attitude.Foto: Jonathan Godin/Toyota
Volvo XC40 T5 Recharge.
Volvo XC40 T5 Recharge.Foto: Anders Wiklund/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons