GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Trakterar flygeln som om det gällde livet

Jazzpianisten Mathias Landaeus planerar för att öppna klubben ”Underground” på Mejeriet utomhus så snart restriktionerna tillåter. Under pandemin har många spelningar ställts in och han har valt att ta vara på den ofrivilliga ledigheten som en chans att umgås mer med familjen. Men han längtar till nya tillfällen att träffa musiker, publik och jamma loss.
– Min möjlighet att utvecklas har beskurits, och det är det som det handlar om som jazzmusiker, att utvecklas och vässa sitt uttryck som konstnär, säger han.
Kompositör. • Publicerad 14 maj 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör.
Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör.Foto: Catharina Nilsson

Mathias Landaeus tar emot hemma i huset längs landsvägen utanför Höör. Skogen står tätt inpå husknuten kring den rödmålade träkåken.

– Jag är lite kall, säger han urskuldande när jag ber honom spela något vid den svarta flygeln som står alldeles intill köksbordet i det kombinerade allrummet.

En halv minut senare är han uppslukad av musiken som strömmar från instrumentet han själv trakterat i princip i hela sitt liv.

De första minnena han har av sitt eget pianospelande börjar vid fem- sexårsålder. Han sitter i farmor Ninnie Geijers knä på pianopallen. Eller så går han bara fram och improviserar själv med små händer över tangenterna.

Växte upp med musik

Musik var en ständigt närvarande och påtaglig del i hans uppväxt, så självklar att det tog lång tid innan han själv reflekterade över det. Mamma och pappa var jurist, respektive ingenjör. Men morfar hade spelat piano som ung man och pianot fanns nu i hans barndomshem.

Pappa spelade mycket jazz på skivspelaren, de äldre syskonens spelade allehanda musik som var populär under, 60-, 70- och 80-talet och farmor Ninni Geijer var självlärd pianist.

– Det var alltid jam hos farmor vid släktträffar, berättar han.

Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör.
Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör.Foto: Catharina Nilsson

Som en blixt från klar himmel

Farmors bror Nils Löfgren var riksspeleman och hennes far Albert Löfgren var kompositör och orkesterledare vid Operan i Göteborg, bland annat.

Det finns inget tillfälle Mathias Landaeus minns som att han tog ställning till att han skulle göra yrke av sitt intresse för musiken.

– Jag upplevde att det kom som en blixt från en klar himmel att jag skulle spela jazz. Senare har jag förstått att jag vuxit upp i en musikalisk miljö.

Vid åtta års ålder tog han sina första lektioner, vid 13 mötte han blues och boogie woogie och passionen för pianospelandet var väckt.

Kort därefter började han spela jazz och intresserade sig för mer komplex musik, vars nycklar han började knäcka. Komponerandet startade redan under högstadietiden men det tog lång tid efter studierna vid Skurup folkhögskolas jazzlinje innan han kallade sig själv pianist.

– Man behöver bli så sjukt nördig för att bli bra på det här, säger han.

Utbildning i USA

Han sökte sig till New York för att utvecklas. Under tre år studerade han jazz vid konservatoriet ”Mannes college of music” och spelade med andra musiker på klubbarna i staden i början av 90-talet.

– Jag ingick i ett sammanhang med andra unga superintresserade musiker som ville lära sig den här grejen. Och det fanns en generositet mellan oss, minns Mathias Landaeus och lyser upp.

– New York har blivit ett andra hem för mig, min familj och mina barn, berättar han och förklarar att både hans syster med familj bor där liksom barnens släkt på deras mors sida.

I New York träffade han nämligen violinisten Marianne Csizmadia som blev hans fru och mor till deras tre barn.

Profilen Mathias Landaeus

Ålder: 51 år

Familj: Ja, frun Marianne och barnen Elvin, Sara och Benjamin.

Bor: Strax utanför Höör.

Yrke: Jazzpianist och kompositör.

Aktuell: Planerar inför ”Jazzterassen” på Mejeriet i Lund.

På gång: I höst släpper Mathias Landaeus två nya album med ”Landaeus Trio”, ”A crisis of perception” och ”Älska oss nu”. Sedan tidigare har han släppt närmare 20 album.

Tillväxten av jazzmusiker är god i Sverige i dag anser Landaeus, värre är det med ställen att spela på. Det finns inte lika många längre, vare sig det är pandemi eller inte.

– Jazzen har en förnyande komponent inbyggd så varje decennium låter musiken olika och det finns ingen konflikt med att tiderna ändras.

– Flaskhalsen är antal speltillfällen.

Klubben ”Underground” som han själv drivit i tio år i Lund vill han så klart starta så snart det går igen. I samarbete med Mejeriet och jazzklubben ”Plektrum” planeras för ”Jazzterassen” med utomhusspelningar.

Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör. Farmor Ninnie Geijerts flygel.
Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör. Farmor Ninnie Geijerts flygel.Foto: Catharina Nilsson

Han väntar också på att två album med ”Landeus trio” ska släppas, sannolikt i höst. På det ena av dem, ”Älska oss nu”, medverkar hans musikaliska partner sedan många år, Daniel Boyacioglu. Den här gången har de samarbetat ännu tätare och värkt fram låtarna från grunden tillsammans.

Vill omsätta tanke i handling

Det andra albumet ” A crisis of perception” tangerar vid den samhällskritik som Mathias Landaeus funderar på att uttrycka ännu tydligare i kommande projekt. Han tänker mycket på baksidorna av det kapitalistiska systemets skövlande av naturresurser, på exploateringen av djur och natur.

– De perspektiven har jag med mig hela tiden.

– Klimatkrisen beror på grundsynen på oss människor som individer som konkurrerar, fast vi hör ihop. Om vi hade upplevt det så hade vi haft ett helt annat samhälle.

– Jag vill inte att någon ska exploateras, jag vill inte att djurarter dör ut för att vi ska konsumera skräp som slängs, säger han.

Mathias Landaeus drömmer om en värld där planetens gränser respekteras där människan inser att vi är en del av den värld vi exploaterar.

– Jag har ett musikaliskt projekt på gång där jag vill omsätta tanke i handling, berättar han och tillägger att det är på ett mycket tidigt stadium.

Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör.
Jazzpianisten Mathias Landaeus hemma i huset utanför Höör.Foto: Catharina Nilsson

Catharina NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.