Annons

Fransk komfort mer än sport

När Renault nu satsar på en elektrifierad familjekombi är det inte med hög toppfart och snabb acceleration de ska konkurrera. Mégane E-Tech utmanar i stället med fransk komfort och ett vettigt pris.
Publicerad 15 maj 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare med miljöansvar.
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare med miljöansvar.Foto: Pontus Lundahl/TT

Vi som har varit med några år i den här branschen tycker kanske att det inte är så hiskeligt länge sedan en bil med nästan 100 hästar var riktigt häftig. Men det var då. När jag nu läser i den tekniska specifikationen att 1,6-litersmotorn i Renault Mégane E-Tech bara levererar 91 hästkrafter är första tanken att tryckfelsnisse har varit framme.

Den har förstås också en elmotor, fast även den är lite klen jämförd med konkurrenterna i klassen – blygsamma 67 hästkrafter.

Annons

Nu kanske den som investerar i en laddhybrid för att bidra till en lite bättre miljö inte i första hand efterfrågar sportbilsprestanda. Så testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över. Och elmotorn hjälper till med accelerationen.

Renault Mégane har faktiskt ytterligare en elmotor. Men den driver inte bilen, utan det gör växellådan. Precis som laddbara syskonet Captur är Mégane försedd med en så kallad ”dogbox”, en automatisk transmission där växlarna styrs med hjälp av elkraft – utan vare sig synkroniseringsringar eller koppling. Bilens ordinarie elmotor anpassar i stället motoreffekten när det är dags att växla upp eller ner och den andra elmotorn snurrar i gång dreven i växellådan och kuggar i lämplig växel. Lite segt, men nu är det här alltså inte en sportbil utan en komfortbil.

Någon kanske minns Citroëns klassiska slogan ”Ni flyger inte, det bara känns så”. Det är ungefär så man ska färdas i en Renault Mégane E-Tech: lätt svävande, tyst och komfortabelt. Den nya multilänkbakaxeln bidrar till det sistnämnda.

Du kan välja mellan fyra olika körlägen. Pure, My Sense, E-Save och Sport. I Pure-läge kör man på enbart el, förutsatt att det finns tillräckligt med ström i batteriet förstås, medan My Sense innebär hybriddrift. Både el och bensin.

Kopplar du in E-Save sparas minst 40 procent el i batteriet så att du kan köra helelektriskt där det krävs. Vill du ha ut maximal prestanda och snabbare växling väljer du förstås körläge Sport. Fast då drar den förstås betydligt mera el.

Drygt fem mil ska du kunna åka på enbart el, enligt Renault. I nollgradigt vårväder kom jag drygt fyra mil.

Och apropå kyla saknade jag värmepumpen. Den där lilla apparaten som de flesta laddbara bilar numera har och som gör det möjligt att värma kupén en kylig morgon, innan avfärd, utan att tära på batteriet eller att starta bensinmotorn.

Att bilen inte konstruerades för eldrift redan på ritbordet – plattformen är ju faktiskt fem år gammal – märks på att batteripacken lagt beslag på drygt 70 liter av bagageutrymmet.

Att jag slår huvudet i taket när jag ska kliva i och ur bilen är däremot inte batteriets fel utan den brant sluttande A-stolpens. Det är nästan lika irriterande som den myndiga stämma som överröstar radion; ”varning, icke asfalterad väg”. Jag bor på landet, så det blir lite tjatigt.

Rolf Gildenlöw/TT

Batteripacken stjäl en del av bagageutrymmet.
Batteripacken stjäl en del av bagageutrymmet.Foto: Pontus Lundahl/TT
Sports Tourer är Renaults lite finare benämning på en kombi.
Sports Tourer är Renaults lite finare benämning på en kombi.Foto: Pontus Lundahl/TT
Franska bilmodeller förknippas med komfort, och visst åker man bra även i denna upplaga.
Franska bilmodeller förknippas med komfort, och visst åker man bra även i denna upplaga.Foto: Pontus Lundahl/TT
Den här bilden tävlar inte i hästkrafter, men testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över.
Den här bilden tävlar inte i hästkrafter, men testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över.Foto: Pontus Lundahl/TT
1,6-litersmotorn är överraskande klen jämförd med konkurrenterna i klassen, men helt tillräcklig.
1,6-litersmotorn är överraskande klen jämförd med konkurrenterna i klassen, men helt tillräcklig.Foto: Pontus Lundahl/TT
Bilen kostar cirka 335 000 kronor.
Bilen kostar cirka 335 000 kronor.Foto: Pontus Lundahl/TT
Styrningen är lite "trött", men man sitter bekvämt i bilen.
Styrningen är lite "trött", men man sitter bekvämt i bilen.Foto: Pontus Lundahl/TT
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.Foto: Pontus Lundahl/TT
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.Foto: Pontus Lundahl/TT
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech

Grundpris: 334 900 kronor (minus miljöbilsbonus).

Förbrukning: bensin 0,13 liter/mil; el 1,73 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 52 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 30 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 2,5 mg/km (WLTP).

Motor: 1,6-liters bensin, synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-växlad el-automat, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 158 hästkrafter.

Max vridmoment: 349 Nm vid 3 200 var/minut.

Tjänstevikt: 1 706 kilo.

Släpvagnsvikt: 750 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,63/1,81/1,44 meter.

Bagageutrymme: 447–1 408 liter

Acceleration 0-100 km/t: 9,8 sekunder.

Toppfart: 178 km/tim.

Bilen har fyra olika körlägen.
Bilen har fyra olika körlägen.Foto: Pontus Lundahl/TT
Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Den tillgängliga systemeffekten är 158 hästkrafter. Den elektriskt styrda växellådan har sex steg. Fyra driftlägen; enbart el, hybrid, el-spar och sport. Transmission och motorer är inte så inspirerande, men funkar bra tillsammans.

Ekonomi +++ (3/5)

Renault ger bra rabatter så jämförd med de laddbara konkurrenterna i klassen står den sig väl. Även om miljöbonusen för laddhybrider har minskat sedan den 1 april är den lägre skatten bra för plånboken.

Miljö +++ (3/5)

Nollutsläpp bara när man kör i Pure-mode, men även i hybridläget är förbrukning och utsläpp låga. Den utlovade räckvidden på el kräver sommartemperaturer – det var det inte när vi provkörde.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Mégane E-Tech har försetts med multilänkaxel bak, vilket förbättrat både komfort och köregenskaper. Och de var bra redan tidigare. Lite trött styrning. 16-tumshjul med 55-profildäck rullar tyst.

Säkerhet ++++ (4/5)

Vanliga Renault Mégane fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest och det bör även gälla E-Tech. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet +++ (3/5)

Måttlig prestanda men säker, mycket komfortabel och med ett hyggligt pris. Låg fordonsskatt och en statlig miljöbonus på cirka 27 000 kronor. Något osäkert andrahandsvärde.

Två konkurrenter

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid

357 800 kronor.

141 hk. 33 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad dubbelkoppling. Max 54 kilometer på enbart el. Toppfart 171 km/t, acceleration till 0–100 km/tim på 10,1 sekunder.

Skoda Octavia Combi iV

414 900 kronor.

218 hk. 26 gr/km. 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad dubbelkoppling. Max 63 kilometer på enbart el. Toppfart 220 km/t, acceleration 0–100 km/tim på 7,8 sekunder.

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid.
Kia Ceed SW Plug-in Hybrid.Foto: Kia
Skoda Octavia Combi iV.
Skoda Octavia Combi iV.Foto: Ander Wiklund/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons