Annons

Kungens bilar kan portas från ny miljözon

Kungafamiljens flotta bilar hör till när Norge firar "syttende mai" och i andra pampiga sammanhang. Men kommande år kan Oslos planerade nollutsläppszoner ställa till det om de klassiska åken ska plockas fram.
Publicerad 16 maj 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Hur kan kungens gamla bilar möta moderna miljökrav? Bilden är från en utställning i Oslo 2016, med en Volvo 652 från 1930 närmast, den kända Buick Roadmastern från 1939 i mitten och en A-4 Packard 1942 till höger.
Hur kan kungens gamla bilar möta moderna miljökrav? Bilden är från en utställning i Oslo 2016, med en Volvo 652 från 1930 närmast, den kända Buick Roadmastern från 1939 i mitten och en A-4 Packard 1942 till höger.Foto: Heiko Junge/NTB/TT

På förra årets nationaldag tog Norges kungapar en bejublad tur på paradgatan Karl Johan i sin Buick Roadmaster från 1939. Den är legendarisk som "frigjøringsbilen", sedan dåvarande kronprins Olav (1903–1991) åkt i den när han kom tillbaka till ett befriat Norge efter andra världskriget.

Men veteranbilar saknar ofta alla former av avgasrening, och liksom i London och andra världsstäder förbereds i Norge nollutsläppszoner. Därmed råder styrande i huvudstaden hovet att redan nu se över sin bilpark.

Körde Think

Annons

– Jag vill inte lägga mig i kungens och hovets val av bil. Men man kan ju hoppas att kungafamiljen för vidare sin långa tradition med nollutsläppsbilar, säger miljökommunalrådet Lan Marie Berg till nyhetsbyrån NTB.

– På Teknisk museum står en av kungafamiljens första bilar, en elbil som dåvarande kronprins Olav fick som barn. Och kronprins Haakon hade ju en tidig version av (den norska elbilen) Think och kör även elbil i dag.

Hur Oslos "nullutslippssone" ska se ut är ännu inte klubbat. Men enligt planerna kan en mindre zon införas nästa år, för att sedan utvidgas till hela innerstaden inom 5–6 år. I ett sådant område får bara fordon som inte släpper ut giftiga gaser vid drift köras.

Kan få undantag

Det diskvalificerar alla bilar med förbränningsmotor, särskilt äldre sådana – en bil utan avgasrening kan släppa ut lika mycket partiklar som hundra nyare bensin/diesel-bilar.

Återstår i så fall för kungafamiljen att konvertera sina klassiska bilar till eldrift, vilket är en växande trend runtom i världen. Eller att hoppas på undantag från reglerna, vilket Lan Marie Berg är positiv till.

– Utryckningsfordon är självklart undantagna, och vi återkommer till vad som gäller för andra speciella fordon och arrangemang som vid 17 maj, Nobelprisutdelningen och Pride.

Henrik Samuelsson/TT

Norge är i dag känt som ett elbilsland, och redan gamle kung Olav litade till batteridrift, i form av en mini-Cadillac.
Norge är i dag känt som ett elbilsland, och redan gamle kung Olav litade till batteridrift, i form av en mini-Cadillac.Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix/TT
Kronprins Haakon skaffade för flera år sedan en Tesla. Arkivbild.
Kronprins Haakon skaffade för flera år sedan en Tesla. Arkivbild.Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons