GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

En hyllning till konsten och kunnandet

Lars-Erik Larsson har sett cirkusoperan Circus Days and Nights.
Recension/Scen • Publicerad 30 maj 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Ringmaster, father of the Cristiani family - Simon Wiborn; Mogador, eldest son of the Cristianis - Nikolas Pulka; Ringmasters's wife - Karolina Blixt
Ringmaster, father of the Cristiani family - Simon Wiborn; Mogador, eldest son of the Cristianis - Nikolas Pulka; Ringmasters's wife - Karolina Blixt
Foto: Mats Bäcker

En vision, en dröm och samtidigt en skildring av konst, verklighet och hårt arbete. Philip Glass nya opera Circus Days and Nights rör sig över alla gränser. Med minimalistisk musik som går långt bortom minimalismen, med ett libretto som stundtals når sublima höjder, stundtals snubblar på pekoralets rand. Med en estetik i scenografi, kostym och ljus som mycket väl passar inom operakonstens ramar men som går längre, mycket längre.

Mogador, eldest son of the Cristianis - Nikolas Pulka.
Mogador, eldest son of the Cristianis - Nikolas Pulka.
Foto: Mats Bäcker

Urpremiären på Malmö Opera i lördags var också urpremiären för en ny konstart eller kanske en nypremiär för en gammal: på antikens arenor blandades poeter, sångare och aktörer med fyrverkerier, akrobater och lejontämjare.

En metafor för världen

Cirkus blev en viktig del i poeten Robert Lax värld, främst genom kontakten med cirkusfamiljen Cristiani. I en serie böcker låter han cirkusen bli en metafor för världen, det ständiga uppbrottet och den konstnärliga strävan. Philip Glass förvärvade rättigheterna till verken men det var först när han kom i kontakt med Tilde Björfors och Cirkus Cikör som han kunde förverkliga sin tanke på att skriva en cirkusopera baserad på Robert Lax poesi.

För åskådaren är verket en mäktig upplevelse. I grunden ligger Glass musik med dess rytmstarka upprepningar i ständiga variationer, men här med tillägg av melodiösa slingor, ställvis med rent romantiska klanger: Minna Weurlanders accordeon och instrumentalsextetten fångar alla variationer, från den fasta grunden till de sirliga utskotten. Sångarnas stämmor är rena och mycket välljudande utan onödig operaekvilibristik och tolkar utomordentligt känslorna i Robert Lax poesi och deras agerande präglas också av trovärdig enkelhet och känslighet. Ett särskilt omnämnande förtjänar sopranen Elin Rombo och barytonen Jacob Högström i rollerna som den unge och gamle Robert Lax.

Hyllning till hantverket

Men trots detta är det cirkusen som blir den verkliga huvudpersonen med dess konstfärdiga artister som hela tiden strävar efter den absoluta perfektionen. Inte enbart för publikens skull utan också för sin egen, i den här konstformen kan slarv och missgrepp vara rent livsfarliga. Så blir också operan som helhet, både i musik och agerande, en hyllning till den ständiga inlärningen, det gedigna hantverket; man kan inte utföra avancerad akrobatik elektroniskt, ej heller förmedla mänskliga känslor, sjunga vackert eller skriva konstmusik.

La Louisa - Pierre Heault
La Louisa - Pierre Heault
Foto: Mats Bäcker

Tyvärr räcker inte heller elektroniken till för att vidarebefordra en fullständig bild av en sådan här föreställning. Nu sändes den bara som streamad och hur man än bär sig åt försvinner många detaljer på vägen. Det skulle förmodligen ha varit en än större upplevelse att uppleva den från operasalongen.

En urpremiär på en opera av en av världens mest kända kompositörer är en händelse av stor dignitet, betydligt större än ett världsmästerskap i någon idrottsgren. Det är bara att gratulera Malmö till den kanske hittills största händelsen i dess historia. Nu ska Circus Days and Nights ut på världsturné. Jag hoppas att jag någon gång får tillfället att se den från estrad.

Circus Days and Nights

Opera av Philip Glass med libretto av David Henry Hwang och Tilde Björfors, baserat på dikter av Robert Lax

Kapellmästare: Minna Weurlander

Regi och koncept: Tilde Björfors

Scenografi och kostym: Magdalena Åberg

Koreografi: Methinee Wongtrakoon, Simon Wiborn

Ljus: Ellen Ruge, Robert Hvenström

Riggdesign: Saar Rombout

Medverkande: Elin Rombo, Jacob Högström, Methinee Wongtrakoon, Simon Wiborn, Karolina Blixt, Nikolas Pulka, Aaron Hakala, Andreas De Ryck, Susanna Stern, Lars Johansson Brissman, Peter Åberg, Bia Pantojo, Pierre Heault

Malmö Operakör, orkesterensemble

Urpremiär 29 maj 2021 på Malmö Opera

Lars-Erik Larsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.