Motor

En suv med fokus på de mjuka värdena

Det tar drygt två timmar att ladda batteriet från en laddbox och drygt sju timmar från ett vanligt vägguttag. Bilen kan köra upp till 55 kilometer på el.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Citroëns första laddhybrid är en suv som kommer långt på att vara annorlunda. C5 Aircross bjuder på hög komfort med generösa och flexibla innerutrymmen. Ett fulladdat batteri tar dig upp till 55 kilometer på el innan bensinmotorn tar vid.
PREMIUM

De runda, mjuka formerna skvallrar om bilens karaktär – den komfortabla fjädringen är bilens främsta styrka och svaghet. Som laddhybrid säljs C5 Aircross med framhjulsdrift i två utrustningsnivåer – Feel och Shine Exclusive. Den förstnämnda kostar 453 900 kronor och den senare 494 900. Det är saftigt för en Citroën. Nu säljs C5 Aircross till kampanjpris med avdrag på upp till 80 000 kronor, och räknar du även bort klimatbonusen på 25 000 kronor, kan rabatten bli 100 000 kronor.

Under skalet har man parat ihop en elmotor på 110 hästkrafter med en 1,6 liters bensinmotor med 180 hästkrafter – tekniken finns redan hos koncernsyskonet Peugeot 3008. Helheten känns alert och övergången mellan bensin- och eldrift är smidig. Men mer viktigt i en laddhybrid, tycker jag, är att bilens karaktär inte ändras alltför mycket när bilen körs enbart på den ena energikällan. Citroën har fördelat kraften bra mellan el- och bensindrift.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Fullstor Volvo V70 – i Lego

Legobilen under konstruktion, här med Davids riktiga Volvo V70 i bakgrunden.
Foto: David Gustafsson
Motor
feature
Motor Nya vätgasmackar planeras i Sverige, libanesiska Ev Electra släpper ny sportig elbil och David Gustafsson visar upp sin Volvo V70 i Lego. Det är lite av det nya i motorvärlden.
PREMIUM

De flesta barn har lekt med Legobilar, men de är sällan i fullskala. När David Gustafsson vann finalen av TV4:s program "Lego masters" i vintras belönades han med stora mängder Lego. Då bestämde han sig för att konstruera något riktigt stort – som både kan rulla och svänga.

–  För att göra av med bitarna tänkte jag att jag skulle bygga min egen bil i fullskala, som jag sedan jag var tio år sagt att jag ska göra en dag, säger han i ett pressmeddelande från ABS Wheels, som bistått med fälgar till Legobilen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bästsäljare på el – inget för långfärden

På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Volkswagen Tiguan räknas som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.
PREMIUM

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlinan nu gör debut i Tiguan eHybrid känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Långsiktigt bilägande billigast

En ny bil tappar en stor del av sitt värde under de första tre åren.
Foto: Nestor Rizhniak/Shutterstock
feature
Motor
feature Privatleasing med fasta månadskostnader kan kännas lockande när det har blivit dags att skaffa en ny bil. Men det riskerar att bli dyrt i längden. Så vad är mest förmånligt – köpa eller leasa? Tänk långsiktigt, råder Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
PREMIUM

En av de mest avgörande faktorerna för hur billigt eller dyrt ett köp blir i slutändan är innehavstiden.

–  Värdeminskningen står för den absolut största delen av bilens milkostnad – den är till och med dyrare än bränslet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på bilisternas konsumentorganisation M Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

En 110-årig ikon gasar vidare

Att Örjan Smedjeborg köpte en Chevrolet Stepside var inte planerat utan mer en slump. Nu älskar han det ikoniska bilmärket och är ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.
Foto: Privat
feature
Motor
feature Klassiker! Ikon! Det finns många sätt att beskriva Chevrolet. Det amerikanska bilmärket är ett av världens mest kända och har byggt många älskade modeller. I år fyller det 110 år.
PREMIUM

Sportåket Corvette, muskelbilen Camaro och familjevagnen Impala är några av Chevrolets klassiska modeller. Samtliga byggdes under bilismens gyllene era, runt mitten av förra seklet.

–  Chevrolet gjorde smidiga bilar som är lätta att meka med. Men de ska helst komma från 1950-talet. Efter 1965 blev de ointressanta och var inte längre snygga, tycker Örjan Smedjeborg, ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är påvens nya miljöbil

Interiören i den nya elsuven kommer från återvunna material.
Foto: Fisker
feature
Motor
Feature
PREMIUM

I Vatikanstatens garage står många specialbyggda fordon med kupoler av skottsäkert glas. Nästa tillskott blir en batteridriven elsuv från det lilla danskägda bilföretaget Fisker. Påve Franciskus har ett stort miljöintresse och åker gärna kommunalt emellanåt – vilket inspirerade grundarna att skänka ett exemplar av sin kommande modell Ocean. Den nya specialbyggda Påvemobilen levereras under nästa år. Sedan tidigare står redan ett par miljöbilar i garaget: en bränslecellsdriven Toyota Mirai, en Nissan Leaf och en Renault Kangoo. (TT)

Osäker brandorsak i elbilar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Områden där e-legitimation har haft stor påverkan - betalningar, casino och mer

www.nya-casinon.online

Det kan kännas som en evighet sedan vi såg den något primitiva introduktionen av elektronisk legitimation här i Sverige. Den gick att använda, men dess funktionalitet var ännu begränsad, och inte helt intuitiv.

E-legitimationen idag är mycket lättanvänd och tillgänglig för alla med svenskt personnummer. Det är enkelt att skaffa och har ett ständigt ökande antal användningsområden.

Vanlig e-legitimation, såsom BankID, har helt och hållet förändrat hur vi interagerar med vardagliga uppgifter. Allt från hur vi betalar på nätet eller skickar pengar, spelar på nätcasinon eller verifierar vår identitet på ett bankmöte har underlättats markant och blivit säkrare.

Tjänsten uppdateras med jämna mellanrum, lägger till nya funktioner, förbättrar säkerheten och blir tillgänglig inom nya områden. Det är svårt att visualisera en framtid utan någon form av e-legitimation.

Vardagliga betalningar

BankID har helt klart trängt sig in i vardagen och kan nu användas till mycket. Något som de flesta bör känna till är tjänsten Swish.

Den kan bland annat användas för att skicka pengar till någon, alternativt för att ta emot en summa.

Syftet kan t.ex. vara att låna pengar till en vän, dela på notan eller ge bort pengar som present istället för presentkort och liknande. Det har även gjort det smidigt att betala någon för varor i sammanhanget begagnad försäljning.

Oavsett vad så sker det på några sekunder och nyttjar just BankID för att verifiera användarens identitet. Så länge användaren i fråga utför handlingarna på ett säkert vis och döljer sin kod, så är BankID en mycket säker och trygg tjänst.

Vissa butiker använder sig också av e-legitimation för att låta kunden betala med Swish. Det kan handla om en restaurang eller kiosk/närbutik och är särskilt praktiskt om någon exempelvis glömt sin plånbok hemma.

Nätbaserade casinon

Ett område där e-legitimation har gjort betydande skillnad är online casino. Idag är det lag på att svenska spelaktörer ska erbjuda e-legitimation såsom BankID som metod för spelare att kunna logga in och verifiera sig.

Att registrera sig på ett nätcasino genom att fylla i e-postadress, användarnamn och bestämma lösenord hör alltså till det förflutna. Den långdragna processen har istället ersatts av e-legitimation som sparar otroligt mycket med tid eftersom det enda en spelare behöver uppge vid inloggning är sitt personnummer.

Då det inte skapas ett vanligt konto med eget användarnamn brukar det här spelsättet i folkmun kallas för ”casino utan registrering” (den som i detalj vill ta reda på hur det fungerar kan göra det här).

Det finns också tjänster som i samverkan med BankID har effektiviserat in- och utbetalningar, vilket också bidrar till känslan av att spela utan att skapa ett konto. Sammanfattningsvis har alltså e-legitimation i många avseenden förändrat sättet vi spelar casino på nätet.

Bankärenden och myndigheter

E-legitimation har framgångsrikt integrerats i flera delar i samhället och är för många människor lika självklart att inneha som ett fysiskt ID-kort. Bortsett från att elektronisk legitimation används vid betalningar i vardagen och casinospel på nätet har det också ytterligare användningsområden.

Ett av dessa områden är bankärenden där det med hjälp av e-legitimationen BankID går att logga in, betala räkningar, föra över pengar och en rad andra saker. Det här tillvägagångssättet är betydligt bekvämare än att använda säkerhetsdosa eftersom istället för att knappa in långa koder så verifieras transaktioner snabbt med BankID.

Även myndigheter har moderniserats och det är därför lättare än någonsin att sköta diverse ärenden. Bland myndigheter som har anammat tekniken med e-leg syns Skatteverket, Bolagsverket, CSN, Försäkringskassan m.fl. I framtiden kan fler myndigheter få samma behandling.

feature

Swase går på bilmaskerad

Förutom emblemen och skärmen i fronten är det inget som skiljer Swace från originalet Toyota Corolla.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature Suzuki breddar sitt modellutbud genom ett samarbete med Toyota. Nya Swace är en Corolla fast med lösmustasch. Det innebär snål hybriddrift och generösa innerutrymmen. Vi hoppar in bakom ratten med en fråga: Varför erbjuder man samma bil, fast till ett högre pris?
PREMIUM

Fotografen luras inte av förklädnaden och misstar Swace för en Corolla. Det är inte konstigt. I grunden är det samma bil, som byggs på samma fabrik. Skillnaderna är små. Suzuki har givit fronten en annan inramning, i övrigt är det bara emblemen som skiljer bilarna åt.

Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bussen som sände Sveriges VM

Att bussen är högerstyrd underlättar på smala grusvägar. Saknaden av styrservo är förstås ett minus. Den sexcylindriga förkammardieseln på 110 hk är stark, men inte snabb.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
feature
Motor Ola Jonsson har det perfekta stället för att njuta av sommarens EM-slutspel i fotboll: Sveriges Televisions gamla sändningsbuss från fotbolls-VM i Sverige 1958 – En Mercedes-Benz 321.
PREMIUM

Ola Jonsson, från Vannsätter utanför Söderhamn, köpte bussen i juni 1997, mer eller mindre av en slump. Han var på en kurs i Nyköping. I en paus satt han och bläddrade i dåtidens stora annonsorgan, Gula Tidningen.

–  Bussen fanns till salu i Vallentuna och jag blev intresserad. Mest för att det var en Mercedes och jag letade efter just en sådan att ha som husbil. Att den varit OB-buss vid vårt fotbolls-VM var en glad överraskning, säger Ola.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Kombi på Porsches vis blir utan drag

Till båt- och husvagnsägarnas stora besvikelse går Taycan inte att få med dragkrok, däremot finns en specialkonstruerad cykelhållare.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Den första eldrivna kombin är här. Vi slingrar oss fram på de sörmländska grusvägarna med fulladdat batteri. Charmen är svår att värja sig emot men båt- och hästägare kommer att bli besvikna – här saknas dragkrok.
PREMIUM

Letar du efter startknappen? Den sitter till vänster om ratten, som den alltid gjort i Porsche. Men nu mullrar det inte till från någon boxermotor. Taycan är sportbiltillverkarens första elbil och hittills i år har det sålts fler Taycan i Sverige än någon annan Porsche-modell – och då börjar prislappen på 1,1 miljoner.

Nu gör Taycan Cross Turismo entré. Det innebär utöver luftfjädring och fyrhjulsdrift att bilen utrustats med extra markfrigång – bilen kan höjas 30 millimeter – och robusta skärmkanter och plastkåpor som skyddar mot grus. Men det generösa bagageutrymmet är huvudnumret, Porsche har byggt en kombi. I baksätet är det inte mer benutrymme än i sedanen – Cross Turismo är bara 11 millimeter längre. Däremot finns det mer huvudutrymme och du kan få ett tresitsigt baksäte.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL