Annons

Stöd för snabba böter för vattenskoterförare

Riksåklagarens förslag om att buskörande vattenskoterförare ska kunna få böter direkt på plats får stöd från remissinstanserna. Förhoppningen är att nyordningen ska börja gälla redan i sommar.
Publicerad 9 juni 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Tidplanen är inte klar, men förhoppningen är att polisen redan i sommar ska kunna skriva böter på plats till buskörande vattenskoterförare. Arkivbild.
Tidplanen är inte klar, men förhoppningen är att polisen redan i sommar ska kunna skriva böter på plats till buskörande vattenskoterförare. Arkivbild.Foto: Naina Helén Jåma/TT

Polisen, som är den instans som främst kommer att kunna utfärda böterna, välkomnar Riksåklagarens förslag om snabba böter och skriver i sitt remissvar att det kommer att göra det lättare att lagföra personer som kör vårdslöst.

Enligt förslaget ska "störande och onödig körning" kunna resultera i att polisen skriver ut böter på 1 500 kronor på plats.

Annons

– Det är ett verktyg för polisen som de inte har i dagsläget. Tanken är att på ett mer effektivt sätt kunna lagföra de personer som överskrider bestämmelserna, säger kammaråklagare Fredrik Jönsson vid Utvecklingscentrum i Malmö, som betonar att det handlar om tillämpning av redan befintlig lagstiftning och befintliga förordningar, inte nya lagar.

Mer effektivt

I dag behöver polisen ta upp en anmälan, inleda en förundersökning och redovisa för åklagare som sedan kan utfärda ett strafföreläggande eller åtala.

– Det man vinner med förslaget så som det ser ut nu är att polisen själv, precis som vid en hastighetsöverträdelse eller andra trafikförseelser, kan utfärda en ordningsbot direkt, så det blir en snabbare och effektivare reaktion, säger Fredrik Jönsson.

Länsstyrelsen Dalarna är positiv till förslaget, och skriver i sitt remissvar att vattenskoteråkningen i dag ibland stör både människor, sjöfåglar och andra djur i strandmiljön.

Avvägning

Kustbevakningen efterlyser dock ytterligare praxis eftersom det kan vara svårt att avgöra vad som är straffbart när det gäller störande körning till sjöss, och vad som egentligen kan räknas som att "i onödan" störa omgivningen.

"Det måste därför i det enskilda fallet göras en avvägning mellan intresset för 'friheten' att utöva en vattensport i förhållande till hur 'störande' den får vara för omgivningen", skriver Kustbevakningen i sitt remissvar, där myndigheten även poängterar att den i nuläget inte är behörig att utfärda den här typen av ordningsbot.

Enskilda bedömningar

Bedömningen måste göras i varje enskilt fall, säger Fredrik Jönsson.

– Det är egentligen ingen skillnad från tidigare, det är ju också en bedömning som den enskilde polismannen gör och får vittna om i dag.

Det är inte klart när beslut fattas i frågan, men förhoppningen är att de nya föreskrifterna ska kunna börja gälla under sommaren.

Sedan tidigare har regeringen lagt fram ett lagförslag om att vattenskoterförare måste ha ett förarbevis. Förslaget har dock kritiserats av Lagrådet då polisen i nuläget inte kan återkalla ett förarbevis för vattenskoter.

Annons

Sommaren 2019 infördes en åldersgräns på 15 år för att köra vattenskoter.

Kristin Groth/TT

Fakta: Vattenskoterolyckor

I fjol omkom minst två personer i vattenskoterolyckor och flera skadades.

I maj i år skadades tre ungdomar i lägre tonåren sedan de vält med en vattenskoter i Sandvikens kommun. De fick inga allvarligare skador.

Mellan 2011 och 2019 har uppemot två personer omkommit i vattenskoterolyckor varje år, enligt statistik från Transportstyrelsen. Betydligt fler har skadats.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons