Annons

Bättre läge för Scandic

Det ljusnar för hotellkedjan Scandic.
Bokningsläget väntas bli bättre i juni, och för juli ser läget betydligt bättre ut än samma månad i fjol.
Publicerad 15 juni 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Bättre bokningsläge för Scandic nu än i fjol. Arkivbild.
Bättre bokningsläge för Scandic nu än i fjol. Arkivbild.Foto: Geir Olsen

– Vår situation förbättras snabbt och faktiskt helt enligt våra förväntningar från årsskiftet. Det har blivit bättre sedan i januari, speciellt april och maj var bra. På många av våra marknader har politikerna lovat avveckla restriktionerna helt efter sommaren, säger Scandics vd Jens Mathiesen.

Det värsta är över för Scandic, som räknar med stigande bokningssiffror för juni.

Annons

I april var 20 procent av rummen bokade, i maj var det 25 procent och i juni väntas det bli 35 procent. För juli i år räknar Scandic med betydligt högre bokningssiffror än samma månad i fjol, då de var 42 procent.

Vid ett bokningsläge på i snitt 50 procent slutar Scandic blöda pengar. Där ligger "break even", alltså ett positivt kassaflöde.

Intäkterna per tillgängligt rum ökar också.

I april, då mängder av rum stod tomma, var intäktssnittet 173 kronor. I maj hade det ökat till 229 kronor. Det är dock långt kvar till läget före pandemin – då låg intäkterna på nästan tre gånger så mycket, över 700 kronor per rum i snitt.

Enligt Jens Mathiesen ökar efterfrågan i alla de nordiska huvudstäderna, men starkast är utvecklingen i Oslo. Sämst är den i Helsingfors, där restriktionerna varit striktast.

När pandemin kom fick många hotellanställda sluta. Före pandemin jobbade cirka 18 000 personer på Scandic, i dag är det cirka 10 000.

– Särskilt kockar måste nyanställas den närmaste tiden om uppgången fortsätter. Däremot ser vi detta som en chans att öka produktiviteten. Vi planerar att ha färre chefer i organisationen efter pandemin, säger Jens Mathiesen.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons