Eldigt katalanskt lejon har fått kontakt
Volkswagen var ju först ut med en modulerbar plattform (MQB), som kunde ändras på både längden och bredden, och man skulle kunna säga att spanska Leon storleksmässigt är något av en korsning mellan VW Golf och VW Passat. Något större än den förra och lite mindre än den senare. Under skalet är dock i stort sett allt likadant som i VW:s laddhybrider. Det gäller både Cupra Leon och Seat Leon.
Förr var Cupra en tilläggsbeteckning på Seats lite sportigare modeller – numera är det ett eget varumärke.
Det skiljer 41 hästkrafter mellan Seat Leon e-Hybrid och Cupra Leon e-Hybrid – till den sistnämndas fördel – vilket ju inte är så hisnande. Däremot är vridmomentet desto mer kännbart. 400 newtonmeter i stället för Seats 250.
Inte heller skillnaden i pris är hisnande – man får ge 35 000 kronor extra för att få mer effekt och ett Cupra-emblem i grillen.
Utrustningsnivån är tämligen komplett redan i grundutförandet och eventuella extra tillbehör har jämförelsevis vettiga prislappar. Det är uppenbart att spanjorerna har tagit över tjeckernas (Skodas) roll som VW-gruppens lågprismärke. Trots att grejerna är lika bra.
Sittkomforten är utmärkt i Cupra Leon Sportstourer och det är lätt att fixa till en trivsam körställning, även om man är 1,90 meter lång. Köregenskaperna känns lite mer strikta än Seats, men så är chassisättningen också något uppstramad. Dessutom rullar bilen på gigantiska 19-tumshjul med extrema lågprofildäck (235/35), som ger ruskigt mycket vägbuller. I låga farter blir den också lite stötig, även om man väljer körläge Comfort.
I körlägena Sport eller Cupra blir det ännu mera ljud. Fast inte från hjulen eller motorn utan från en ljudgenerator. Fejkat motorljud alltså. Och det låter precis så – fejkat!
Instrumenteringen påminner om den i nya VW Golf där varenda knapp har ersatts av symboler på en digital pekskärm. Det ser ju elegant ut men är bitvis eländigt petigt, bokstavligen, speciellt om du ska köra bil samtidigt. Värst är den lilla smala och hala peklisten som sitter under (!) skärmen och där man ska ställa in kupétemperatur och radiovolym.
Både den lilla 1,4-litersmotorn på 150 hästkrafter, elmotorn med 115 hästar och batteriet som levererar 13 kilowattimmar känns igen från flera andra bilmodeller från VW-koncernen. Man tar bara ut lite olika systemeffekt. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln anges till 5,2 mil. Det bästa resultat jag lyckades uppnå var 4,5 mil och då handlade det mest om stadskörning.
För den som mestadels kör några mil fram och tillbaka till jobbet om dagarna, och kanske till några släktingar eller bekanta på helgerna, finns mycket milpengar att spara. Under förutsättning att det går att ladda billig el hemma och kanske rent av gratis på jobbet.
Rolf Gildenlöw/TT
Grundpris: 384 900 kronor (innan 26 344 kronor i miljöbonus).
Förbrukning: bensin 0,14 liter/mil, el 1,59 kWh/mil (WLTP).
Batteri: 13 kWh.
Räckvidd på el: 52 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 32 g/km (WLTP).
Kväveutsläpp: 11,3 mg/km (WLTP).
Motor: 1,4-liters bensin, turbo. Synkron elmotor.
Kraftöverföring: 6-stegad DSG, framhjulsdriven.
Skatt: 360 kronor.
Max systemeffekt: 245 hästkrafter.
Max vridmoment: 400 Nm vid 1 550–3 500 varv/min.
Tjänstevikt: 1 780 kilo.
Släpvagnsvikt: 1 500 kilo.
Längd/bredd/höjd: 4,66/1,80/1,46 meter.
Bagageutrymme: 470–1 450 liter.
0-100 km/tim: 7,0 sekunder.
Toppfart: 225 km/tim.
Motor/växellåda +++ (3/5)
Bensinmotorn ger 150 hästkrafter och elmotorn 115 hästar. Systemeffekten är 245 hästkrafter. Dubbelkopplingsväxellådan har sex steg. Driftlägen: komfort, sport och cupra.
Ekonomi ++++ (4/5)
Jämförelsevis bra pris. 26 344 kronor i miljöbilsbonus, låg skatt och förväntat bra andrahandsvärde.
Miljö +++ (3/5)
Nollutsläpp bara när man kör i E-mode. Sommartid är räckvidden på el nästan lika bra som utlovat. Återstår att hålla koll på hur elen produceras – el från kolkraftverk sabbar nästan hela idén med en laddbar bil.
Köregenskaper ++++ (4/5)
Cupra Leon är byggd på Volkswagens MQB-plattform. Bra prestanda och trygga köregenskaper. Testbilen har 19-tumshjul som höjer förbrukning och bullernivå.
Säkerhet ++++ (4/5)
Alla väsentliga säkerhetssystem är standard. Vanliga Seat Leon fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest 2020 och det bör gälla även den laddbara Cupra-versionen.
Helhet ++++ (4/5)
Kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu? Cupra Leon e-Hybrid blir ett reellt hot mot den populära kusinen Skoda Octavia Combi iV. Rymlig, säker och bra köregenskaper. Miljöbilsbonus, låg skatt och starkt andrahandsvärde.
Renault Mégane Sportstourer E-Tech
358 900 kronor.
158 hk. 30 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 52 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 178 km/tim, acceleration till 0–100 km/tim på 9,8 sekunder.
Bra pris, hög komfort men sämre prestanda. Inte lika distinkta köregenskaper som vår test-Cupra.
Skoda Octavia Combi iV
400 200 kronor.
204 hk. 25 gr/km. 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 63 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 220 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 7,8 sekunder.
Samma plattform och drivlina som i Cupra Leon e-Hybrid men med ett lägre effektuttag, som också ger en längre räckvidd på el.