HELG

Ägare till 14 Saab-bilar

Saab-bilar av alla sorter väller in på parkeringen till Saabträffen vid Holy Smokey utanför Höganäs.
Foto: Claes Hall
Motor
feature
Skåne
HÖGANÄS 2011 lades Saab ner efter dryga 60 års biltillverkning. Ett sorgens år för många trogna Saab-entusiaster runt om i världen. Men än rullar många av rariteterna längs Skånes vägar och just idag är det dags för en Saab-träff i Höganäs.

Sandra Buregård är den som via Facebook samlat ihop Saab-fantaster i Skåne för cruising och lunch. Målet är Höganäs där träffen ska ske och mat ska ätas på Holy Smoke. Innan dess drar man fram genom landskapet och stannar vid olika platser där fler och fler ansluter. 28 bilar blir det till slut och en av Saab-älskarna är Peter Westerlund som också har ett förflutet inom tillverkningen. Som 20-åring kom han till Trollhättan som modellsnickare.

Ett gyllene tillfälle att samlas och prata bil. En snygg motor måste man ju visa för entusiasterna.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jämför trafikskolor inför körkortet

Faktorer som ålder, intresse och möjlighet att öva privat har betydelse för inlärningen och därmed kostnaden för att ta körkort.
Foto: Bertil Ericson/TT
Motor
feature
Motor Ett körkort innebär både frihet och jobbmöjligheter. Men att ta lappen är dyrt. Hur stor kostnaden blir och om du kan utnyttja körkortslånet beror på vem du är.
PREMIUM

Få bedrifter ger en sådan lyckokänsla som när man klarar uppkörningen. Särskilt som vägen dit ofta har grävt ett djupt hål i plånboken. Exakt hur mycket det kostar är individuellt och beror på om man har möjlighet att öva privat.

–  Om man bara räknar ”måstekostnader” som körkortstillstånd, obligatoriska utbildningsinslag som Riskettan, Risktvåan, bilhyra vid förarprov och avgifter till Trafikverket handlar det om ungefär 5 000 kronor, säger Fredi Konac, ägare av Edsvikens Trafikskola i Sollentuna, Stockholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

VW-favorit med driv på alla fyra

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Volkswagens eldrivna ID.4-modell nästan knäade under vårens försäljningstryck, då den lite överraskande blev Sveriges mest sålda bil. Nu går den på alla fyra! Med ytterligare en motor och drivning både fram och bak.
PREMIUM

Under några vårmånader i år var alltså ID.4 Sveriges mest sålda bilmodell, trots en prislapp på runt halvmiljonen. En del av förklaringen var förstås de ändrade reglerna för miljöbilsbonus som följdes av skärpta förmånsbestämmelser för tjänstebilar. Att i just den vevan lansera en praktisk och rymlig elbil kan förstås te sig genialiskt vältajmat. Fast kanske handlade det mer om tur.

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Sväng förbi ett bilmuseum i höst

På Sparreholms bilmuseum finns den tyska amfibiebilen Amphicar från 1960-talet. En speciell växellåda gjorde att den kunde växla mellan bakhjulsdrift och propellerdrift.
Foto: Julia Brzezinska
feature
Motor
feature I takt med att samhället öppnar allt mer vaknar suget efter att gå på museum igen. Den 84-årige bilentusiasten Björn Bellander väljer ut sina favoriter.
PREMIUM

–  När jag gick i pension frågade jag mig vad jag skulle göra av all tid och bestämde mig för att skapa en hemsida om svenska fordonsmuseum, säger Björn Bellander.

Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Foto: Privat
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Legendariska Countach gör comeback

Countach fyller 50 år och firar med att göra comeback i en ny modern skepnad.
Foto: Lamborghini
Motor
Motor
PREMIUM

Ikoniska Countach tillverkades i knappt 2 000 exemplar mellan 1974 och 1990. Nu gör den comeback – men den nya varianten är betydligt större än originalet, som för många var svår att ta sig in i. V12-motorn på 6,5 liter levererar en total effekt på 819 hästkrafter med hjälp av hybridteknik. Den nya fyrhjulsdrivna Countach-modellen tar sig från 0 till 100 på 2,8 sekunder och toppfarten är spärrad till 355 kilometer i timmen. Bilen produceras i en mindre upplaga än föregångaren, blott 112 exemplar. Prislappen är cirka 22,5 miljoner och samtliga bilar är redan sålda. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mycket elbil för pengarna i kinesisk elsuv

MG ZS EV är en relativt billig elbil. Den har det mesta man kan önska sig, men kommer i en mer utrustad premiumversion i höst.
Foto: Julia Brzezinska
Motor
Motor För 270 000 kronor eller 1 990 kronor i månanden kan du privatleasa marknadens mest prisvärda elsuv med generös utrustning. De enda nackdelarna är att den bara klarar drygt 26 mil i taget och att snabbladdningen tar 40 minuter.
PREMIUM

"Good enough" har fått ett ansikte. Det finns bättre elbilar med längre räckvidd på marknaden men knappast mer prisvärda. Den officiella räckvidden – som ligger på 26,3 mil – avskräcker säkert en del men är förmodligen tillräcklig för många. Och har man inte bråttom är det till och med en bekväm, tyst och rymlig bil. Att snabbladda till 80 procent tar drygt 40 minuter.

Brittiska MG (Morris Garages) har numera sin hemvist i Kina. 2007 köptes de upp av statliga SAIC, som är Kinas största biltillverkare. Men vilken europé hade övervägt en bil där det stod SAIC i grillen? Man inleder Europalanseringen med en rimligt prissatt suv som är aningen mindre än en Volvo XC40. Kampanjerbjudandet kan säkert knuffa över dem som står på tröskeln och väger mellan att skaffa elbil eller inte. Med privatleasing kan man testa elbilslivet i 36 månader. I priset ingår service, metallicklack och 1 000 fria mil, med möjlighet att köpa till 500 mil i månaden för 150 kronor eller 1 000 mil till för 350 kronor. Leasingpriset ligger långt under de närmaste konkurrenterna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Ökat intresse för att investera i aktier bland unga

www.lotsia.se

Sedan pandemin slog till har världen inte varit sig lik. Hela städer, samhällen och länder har varit tvungna att förändra sina beteenden bara för att klara av att leva med och hantera detta förödande virus som nu har härjat i över ett års tid. Det har varit allt annat än lätt, och det är inte många som kommer komma ur detta helskinnade. Något som dock fått ett rejält uppsving sen pandemin slog till är vår värld online, det vill säga allt som finns att tillgå på nätet och som tillhör kategorin ”digitalt”. Detta har i sin tur lett till att allt fler skaffat sig nya intressen relaterat till bland annat ekonomi.

En kategori inom just detta område, som vuxit sig allt större under de senaste åren, är intresset för investeringar. Närmare bestämt för investeringar i aktier, och det främst bland unga.

Tillgängligheten online öppnar nya dörrar och möjligheter

En fördelaktig egenskap som en stor del av den yngre generationen besitter, det inte minst på grund av att de fötts in i och vuxit upp med den digitala världen, är tron om och förhoppningen på att i princip alla har möjligheten att göra allt. Och det utan att det bara används som ett uttryck för att skapa samhörighet.

Många unga är idag otroligt företagsamma, de kommer på nya idéer, tar tillvara på minsta lilla chans de får och ser inga hinder i att gå sin egen väg. Trots att detta till mångt och mycket kommer från att det idag är möjligt att göra i princip allt via nätet så är detta något som känns lovande för framtidens samhällsbestånd.

Aktier har aldrig tidigare varit så aktuellt

Något som väldigt många intresserat sig för nu när vi varit så begränsade i ”vårt riktiga liv” är just investeringar och sparande online. Här är framförallt investeringar i aktier en kategori som vuxit och blivit otroligt omtalat bland unga.

Tänker man efter är det inte så konstigt, för i dessa tider har i princip alla haft möjligheten att göra bra affärer på börsen. Trots att marknaden har svängt en hel del finns det tydliga tecken på att de allra flesta aktier har tagit en rejäl sväng uppåt. Detta har i sin tur gjort att fler intresserat sig för att kunna ”tjäna pengar på aktier”.

Mycket som talar för att det kan gå bra

Visst är det bra att unga tar saken i egna händer och engagerar sig i saker som kan bidra till en bra ekonomi på sikt. Men samtidigt är det viktigt att man kommer ihåg att detta enorma intresse som skapats på senaste tiden kommer från att det under senaste tiden varit ”relativt enkelt” på marknaden – många har kunnat tjäna pengar utan att ha särskilt stor kunskap.

Att det är så enkelt att handla och göra bra affärer beror också på den tillgänglighet av information som finns att tillgå online idag. Självklart är det något som underlättar för alla unga som vill investera och spara på egen hand.

Bara en sådan sak som att du när och var som helst kan jämföra olika handelsplattformar, exempelvis Avanza eller Nordnet, mot varandra innebär att åtkomsten är större än vad den någonsin varit tidigare. Och detta både på gott och ont.

Marknaden har tagit det lite för långt

En rätt riskfylld följd av denna marknad som vi har kunnat ta del av under de senaste åren, framförallt sen pandemin slog till, är att det ökade intresset för aktieinvesteringar kan gå lite för långt.

Bland unga har det till och med gått så långt att vissa tar snabblån för att kunna investera. För de som är nya på bollen och som kanske inte själva har så mycket pengar att ta av, eller som har läst om något i stil med att ”nu är tiden för att bli rik på aktier”, kan det vara väldigt lätt att bli lurad till att låna pengar för att kunna vara med. Förhoppningsvis får just det en ändring snart.

Motor

Italiensk skönhet firar ett sekel

När denna C4V rullade 1924 var märket kung på racerbanorna. När man slutade med tävlingsverksamheten 1957 var det med hela 3 000 vinster i bagaget.
Foto: Martin Lehmann/Shutterstock
Motor
feature
Motor Moto Guzzi är en ståtligt formgiven motorcykel med en säregen motor. Så har också de utstickande cylindrarna blivit märkets signum. Nu fyller denna skönhet 100 år.
PREMIUM

Det sägs att Moto Guzzi-ägarna är mer hängivna än nästan alla andra hojåkare. De har inte bara köpt sig en Guzzi, utan gått med i en kult.

–  Det finns många jättebra hojar som kan ta dig från a till b. Men kan de få ditt blod att koka? Nej, men det kan Guzzi. Det är svårt att beskriva känslor med ord, men det handlar om en pågående förtjusning och förälskelse, fastslår Nicklas Johansson, kontaktperson för Moto Guzzi Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bilbyggen rattas med precision

Bygga bil kräver kunskap och tålamod och det har Jocke Cedergren. Den grå hot rodden har vunnit första pris i prestigefyllda Euro Nats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.
PREMIUM

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

–  Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Småbilar ligger illa till när utsläppskrav skärps

De nya utsläppskraven Euro 7 är ännu inte klubbade och förväntas träda i kraft 2025.
Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Audis nytillträdde vd, Markus Duesman, säger i en intervju med den amerikanska webbtidningen Automotive News att småbilar med förbränningsmotorer kommer att bli för dyra i takt med att utsläppskraven blir hårdare.

”Mycket beror på hur tufft det nya Euro 7-avgaskravet blir. Men det kommer att bli svårt att erbjuda små bilar med förbränningsmotorer i framtiden eftersom reningen kommer att bli för dyr. Därför kommer ingen ersättare till Audi A1’’.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL