Körglädje under bar himmel
Kombinationen av silverlack, röd läderklädsel och sufflett med guldiga metalldetaljer ligger inte i tiden och är inte heller på väg tillbaka till bilvärlden. I dag ska bilar snarare vara matta, frostiga och pastellfärgade. Förklaringen ligger i att detta åk har fått samma färgkombination som konceptbilen från 1993.
Neodyme heter den guldiga kopparfärgen som pryder fronten, luftintagen på sidan (motorn sitter bakom förare och passagerare) och fälgar. Utgåvan erbjuds även i en kombination med vit eller svart lackfärg.
Att sätta sig bakom ratten på jubileumsutgåvan är som att sätta på sig riktigt tajta och skräddarsydda handskar.
Boxster är en ordlek mellan Boxer – efter motortypen som Porsche använder i sina sportbilar – och Roadster som på bilspråk är synonymt med cabriolet. Jubileumsmodellen är byggd på GTS-versionen av 718 Boxster.
Anledningen till att modellen också kallas för fattigmansporsche är att det är det billigare – men knappast tråkigare – alternativet till 911. Med tak kallas modellen Cayman och kostar från 590 000 kronor, utan tak heter den Boxster. I detta fall innebär det en sexcylindrig boxermotor på fyra liter med 400 hästkrafter och 420 newtonmeter, samt en acceleration till hundra på fyra sekunder blankt – drygt en halv sekund snabbare jämfört med vanliga GTS och GT4.
Att sätta sig bakom ratten på jubileumsutgåvan är som att sätta på sig riktigt tajta och skräddarsydda handskar. Stolarna är djupt skålade för att hålla hullet på plats när man tar sig an kurvorna. Men trots att detta är en liten tvåsitsig sportbil har även långa människor gott om plats. Förvaringen är det sämre ställt med. Det ryms lite mer än en weekendbag fram och bak, så det gäller att resa lätt.
Att köra Boxster GTS är extremt belönande för endorfinkontot. Denna tvåsitsiga modell är nättare än storasyster 911 och tack vare att motorn placerats framför bakaxeln i stället för bakom får den också en annan balans. Det gör den lite mer körvänlig, även om upplevelsen inte är sådär giftig som i Porsches andra GT-modeller.
Att värmen eller läderklädseln skulle vara ett problem i gassande sol är ett minne blott med en modern AC-anläggning. Den kyler underben, rygg och bakdel genom att sippra ut kalluft genom det perforerade lädret – eller varm, om det är kyligt. Värre är det med den ojämna solbrännan man får av att åka cabriolet – med extremt solbränt ansikte i kombination med bleka ben.
Vindturbulens och ljudnivå är ett annat orosmoment när man kör "nedcabbat". Men jag får faktiskt inget cabrioletrufs över huvud taget och motorljudet går att styra genom det lilla vredet på ratten.
De olika körlägena, som Sport och Sport plus, påverkar ljud, dämpning, gas- och växlingsrespons. I grundläget går bilen så tyst att det går att smyga fram. Men allra bäst gör den sig tillsammans med bastonerna i sportläget, som vrålar när man varvar motorn till 7 000.
Julia Brzezinska/TT
Grundpris: 980 000 kronor (testbilen 1 236 000 kronor med extrautrustning).
Förbrukning: 1,09 liter/mil.
Koldioxidutsläpp: 230 gram/kilometer (WLTP)
Kväveoxidutsläpp: 10,2 mg/ kilometer (WLTP)
Motor: 4,0 liter sexcylindrig, boxermotor, bensin.
Max effekt: 400 hästkrafter vid 7 000 varv.
Max vridmoment: 430 Nm vid 5 500 varv.
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda (PDK), bakhjulsdrift.
Skatt: 17 840 kronor (de tre första åren därefter 2 978 kronor).
Tjänstevikt: 1 572 kilo.
Längd/bredd/höjd: 4,39/1,80/1,26 meter.
0–100 km/tim: 4,0 sekunder.
Toppfart: 293 km/tim.
Motor/växellåda +++++ (5/5)
Ekonomi ++ (2/5)
Miljö + (1/5)
Köregenskaper +++++ (5/5)
Säkerhet + (1/5)
Helhet +++ (3/5)
En mittmonterad motor med fria luftvägar som varvar högt och låter härligt utan att kuvas av en turbo. Dubbelkopplingslådan växlar snabbt och mer aggressivt i sportlägena. Det finns även ett manuellt alternativ för den som vill göra jobbet själv.
Nog för att Boxster är Porsches instegsmodell – men att äga en Porsche med drift, service och försäkring är ingen billig affär. Denna specialutgåva kostar 100 000 kronor mer än vanliga GTS. Malusskatten är hiskelig.
Höga koldioxidutsläppsvärden. Men kväveoxidutsläppen är lägre än hos många moderna suvar.
Lättkörd med skarp styrning. Tack vare sänkt sportchassi och mekanisk diffspärr, tillsammans med mittmotor, är balansen mer förlåtande – när bilen släpper i bakändan är det mer roligt än giftigt. Långt ifrån lika rå som en GT3 eller liknande.
Har inte krocktestats av Euro NCAP. Här finns en del modern säkerhetsutrustning, men även om det finns störtbågar vill man hellre sitta i en bil med tak vid en eventuell kollision.
Boxster är en bra avvägning mellan sport och komfort. Dock ryms inte mycket bagage och barnstol är inte kompatibel med denna utgåva eftersom airbag inte går att stänga av. Hög skatt och drift- och ägarkostnader hör till minussidorna.
BMW Z4 M40i
Från 652 200 kronor.
Maxeffekt 340 hk. 500 Nm. Toppfart 250 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 4,5 sekunder.
Rak sexa under huven. Nästan halva priset jämfört med vår extrautrustade testbil. Däremot inte lika snabb och samma vassa chassi.
Mazda MX-5
Från 317 900 kronor.
97 hk. 152 Nm. Toppfart 204 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 8,3 sekunder.
En betydligt svagare och mer spartansk cabriolet men inte nödvändigtvis tråkigare. Manuellt växlade MX-5 är en klassiker som ger mycket körkänsla till en bråkdel av priset för en Porsche.