Annons

Charm och fransk komfort när DS9 glider fram

Franska, stora och lyxiga sedaner är ett eget kapitel. Tidigare presidenter har haft modeller som Renault Vel Satis, Citroën C6 och Peugeot 607. Kan nykomlingen DS9 uppbåda den rätta sedankänslan?
Publicerad 25 juli 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.
Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.Foto: Stina Stjernkvist/TT

DS började som Citroëns premiumlinje 2009, innan det blev ett självständigt märke 2014. Själva namnet kommer från den ikoniska femtiotalsmodellen Citroën DS, mer känd som "paddan". Den som kan sin padda noterar direkt blinkningen till dess design. med de orangefärgade baklamporna vid sidan av bakrutan.

Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.Foto: Stina Stjernkvist/TT

I Frankrike är DS välkänt eftersom president François Hollande svors in i en DS5 cabriolet. Även Emmanuel Macron vinkade glatt till folket genom taket på suven DS7 Crossback dagen han blev vald. Nu kan han kvittera ut en klassisk sedan som konkurrerar med tyska premiumsedaner som Mercedes E-klass, BMW 5-serie och Audi A6.

Baklyktorna är skulpterade likt slipade diamanter. Dagens bilar är sällan så här utsmyckade, men fransmännen räds inte för att ta ut svängarna.
Baklyktorna är skulpterade likt slipade diamanter. Dagens bilar är sällan så här utsmyckade, men fransmännen räds inte för att ta ut svängarna.Foto: Stina Stjernkvist/ TT
Annons

Vi provkör den framhjulsdrivna laddhybriden DS9 E-Tense. Kraften kommer från en mindre bensinmotor på 180 hästar och en elmotor på 110. Systemeffekten på 225 hästkrafter matchar kanske inte en president, men i kupén är det både tyst och rymligt. Även en kraftfullare version på 150 hästkrafter och längre elräckvidd lanseras, liksom en fyrhjulsdriven version med 360 hästkrafter, samt en ren bensinvariant. Testbilen tar sig fem mil på ren el och batteriet på 11,9 kilowattimmar laddas fullt på 1 timme och 45 minuter.

Man sitter skönt även i baksätet.
Man sitter skönt även i baksätet.Foto: Stina Stjernkvist/TT

Den kromade listen som löper över motorhuven har samma mönstrade yta som dyra urverk. Denna list kallas för Hood spread. Invändigt finns såklart en analog klocka – som i alla bilar med lyxiga ambitioner. Urverket är tillverkat av den franska lyxurmakaren B.R.M. Det surrar lite charmigt i samband med att klockan fälls upp och ned.

Bilmärket DS har vunnit Formel E två gånger. Det är ett lyxmärke som bygger på delar från PSA-koncernen där bland annat Peugeot och Citroën ingår.
Bilmärket DS har vunnit Formel E två gånger. Det är ett lyxmärke som bygger på delar från PSA-koncernen där bland annat Peugeot och Citroën ingår.Foto: Stina Stjernkvist/TT

På långsträckta landsvägar böljar DS9 fram. Däremot hanteras inte mindre ojämnheter och tvära skarvar lika bra. De adaptiva dämparna läser av vägen med hjälp av en kamera som sitter i vindrutan. Tekniknivån är inte riktigt i samma klass som hos tyskarna – här saknas till exempel trådlöst Apple Carplay, röststyrning och head up display, som annars kan projiceras på vindrutan. Pekskärmen är både stor och tjusigt inramad av knappar i metall, men grafiken känns föråldrad. Däremot bjuds man på en elegant kupé som badar i läder och mjuk och matt Alcantara, syntetisk mocka, som pryder även tak och handtag.

bild 1/4
På DS har man inte sparat på utsmyckningen. Här är mer kromade lister än på tyska premiumbilar.
Här syns den nya tolkningen av ”paddans” utstickande baklyktor. Dessa är något mer subtila.
En analog klocka är ett måste i ståndaktiga bilar.
Tonade bakrutor och kromade lister runt framrutorna förstärker limousinkänslan.
På DS har man inte sparat på utsmyckningen. Här är mer kromade lister än på tyska premiumbilar.
Här syns den nya tolkningen av ”paddans” utstickande baklyktor. Dessa är något mer subtila.

Utrymmena är generösa tack vare det långa avståndet mellan fram- och bakhjul (2,9 meter). Det finns till och med stolsmassage i baksätet och en knapp enkom för att skjuta fram höger framsäte – eftersom det är där passagerarna oftast sitter om de har privatchaufför.

Den franska lyxen har inte samma precision och är inte lika testosteronstinn som den tyska. Men alldeles oavsett om man kör eller blir körd finns här charm som inte handlar hästkrafter och noll till hundra-siffror. Titta bara på baklampornas utformning! DS9 väcker en del uppmärksamhet på gatorna och en farbror med hund frågar oss om bilen finns att få med kombibaklucka. Svaret är nej. Men gillar man det annorlunda och vill ha lite mer praktiska finesser är suven DS7 ett alternativ – annars finns även Peugeot 508 både som sedan och kombi.

Julia Brzezinska/TT

DS9 E-Tense plug-in hybrid 2WD

Grundpris: 500 000 kronor.

Förbrukning: 0,15 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 35 gram/kilometer (WLTP)

Kväveoxidutsläpp: i.u mg/ kilometer (WLTP)

Motor: 1,6 liters fyrcylindrig bensinmotor och elmotor.

Max effekt: 180 hästkrafter + elmotor med 110 hästkrafter. Systemeffekt 225 hästkrafter.

Batteristorlek: 11,9 kWh.

Räckvidd på el: Upp till 5 mil, siffrorna är ej verifierade.

Max vridmoment: 320 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, framhjulsdrift.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 839 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,93/1,85/1,46 meter.

Bagagevolym: 510 liter.

0–100 km/tim: 8,3 sekunder.

Toppfart: 240 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Tyst och komfortabel hybriddrivlina, som känns igen från Peugeot 508 och Citroën C5 Aircross. Automatlådan är smidig, förutom när man överraskar den vid snabba tempoförändringar.

Ekonomi +++ (3/5)

DS 9 är aningen billigare än de tyska konkurrenterna men dyrare än syskonbilen Peugeot 508. Det här motoralternativet är berättigat till miljöbonus på drygt 25 000 kronor tack vare lågt officiellt koldioxidvärde.

Miljö ++++ (4/5)

Det går att köra på el i upp till fem mil. Vid kombinerad el- och bensindrift hålls förbrukningen nere, men när batteriet är urladdat får den lilla bensinmotorn jobba lite hårdare tack vare batteriets extravikt.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Böljande komfort med tyst kupé. Den starkare hybriddrivlinan med fyrhjulsdrift och 360 hästkrafter med lite mer effekt passar troligtvis biltypen bättre. Även om denna har en värdighet i sitt sätt att röra sig.

Säkerhet +++ (3/5)

Har inte krocktestats av Euro NCAP. Däremot finns en del modern säkerhetsutrustning, såsom filhållning, mörkerkamera, autobroms, parkeringshjälp och adaptiv farthållare.

Helhet ++++ (4/5)

En udda typ i premiumsegmentet som vågar sticka ut. Hög komfort, böljande och bekväm. Väljer man DS9 kommer man färdas med stil – och i Sverige lär man dessutom bli ganska ensam om sitt bilval. Inte samma höga tekniknivå som hos tyskarna.

Två konkurrenter

Audi A6 55 TFSIe quattro

Från 601 900 kronor.

Maxeffekt 367 hk. 500 Nm. Toppfart 250 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 5,6 sekunder. Elräckvidd på upp till 6,8 mil.

Fyrhjulsdrift och något längre räckvidd på el. Erbjuds även i ett mer praktiskt kombiutförande.

Mercedes E 300de

Från 559 850 kronor

306 hk. 700 Nm. Toppfart 250 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 5,9 sekunder.

Mercedes E-klass erbjuds som diesel-laddhybrid. Elräckvidden är upp till 5,2 mil. Har bakhjulsdrift.

Audi A6 55 TFSIe quattro.
Audi A6 55 TFSIe quattro.Foto: Audi
Mercedes E 300de.
Mercedes E 300de.Foto: Mercedes-Benz
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons