Motor

Småbilar ligger illa till när utsläppskrav skärps

De nya utsläppskraven Euro 7 är ännu inte klubbade och förväntas träda i kraft 2025.
Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Audis nytillträdde vd, Markus Duesman, säger i en intervju med den amerikanska webbtidningen Automotive News att småbilar med förbränningsmotorer kommer att bli för dyra i takt med att utsläppskraven blir hårdare.

”Mycket beror på hur tufft det nya Euro 7-avgaskravet blir. Men det kommer att bli svårt att erbjuda små bilar med förbränningsmotorer i framtiden eftersom reningen kommer att bli för dyr. Därför kommer ingen ersättare till Audi A1’’.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jämför trafikskolor inför körkortet

Faktorer som ålder, intresse och möjlighet att öva privat har betydelse för inlärningen och därmed kostnaden för att ta körkort.
Foto: Bertil Ericson/TT
Motor
feature
Motor Ett körkort innebär både frihet och jobbmöjligheter. Men att ta lappen är dyrt. Hur stor kostnaden blir och om du kan utnyttja körkortslånet beror på vem du är.
PREMIUM

Få bedrifter ger en sådan lyckokänsla som när man klarar uppkörningen. Särskilt som vägen dit ofta har grävt ett djupt hål i plånboken. Exakt hur mycket det kostar är individuellt och beror på om man har möjlighet att öva privat.

–  Om man bara räknar ”måstekostnader” som körkortstillstånd, obligatoriska utbildningsinslag som Riskettan, Risktvåan, bilhyra vid förarprov och avgifter till Trafikverket handlar det om ungefär 5 000 kronor, säger Fredi Konac, ägare av Edsvikens Trafikskola i Sollentuna, Stockholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

VW-favorit med driv på alla fyra

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Volkswagens eldrivna ID.4-modell nästan knäade under vårens försäljningstryck, då den lite överraskande blev Sveriges mest sålda bil. Nu går den på alla fyra! Med ytterligare en motor och drivning både fram och bak.
PREMIUM

Under några vårmånader i år var alltså ID.4 Sveriges mest sålda bilmodell, trots en prislapp på runt halvmiljonen. En del av förklaringen var förstås de ändrade reglerna för miljöbilsbonus som följdes av skärpta förmånsbestämmelser för tjänstebilar. Att i just den vevan lansera en praktisk och rymlig elbil kan förstås te sig genialiskt vältajmat. Fast kanske handlade det mer om tur.

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Sväng förbi ett bilmuseum i höst

På Sparreholms bilmuseum finns den tyska amfibiebilen Amphicar från 1960-talet. En speciell växellåda gjorde att den kunde växla mellan bakhjulsdrift och propellerdrift.
Foto: Julia Brzezinska
feature
Motor
feature I takt med att samhället öppnar allt mer vaknar suget efter att gå på museum igen. Den 84-årige bilentusiasten Björn Bellander väljer ut sina favoriter.
PREMIUM

–  När jag gick i pension frågade jag mig vad jag skulle göra av all tid och bestämde mig för att skapa en hemsida om svenska fordonsmuseum, säger Björn Bellander.

Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Foto: Privat
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Legendariska Countach gör comeback

Countach fyller 50 år och firar med att göra comeback i en ny modern skepnad.
Foto: Lamborghini
Motor
Motor
PREMIUM

Ikoniska Countach tillverkades i knappt 2 000 exemplar mellan 1974 och 1990. Nu gör den comeback – men den nya varianten är betydligt större än originalet, som för många var svår att ta sig in i. V12-motorn på 6,5 liter levererar en total effekt på 819 hästkrafter med hjälp av hybridteknik. Den nya fyrhjulsdrivna Countach-modellen tar sig från 0 till 100 på 2,8 sekunder och toppfarten är spärrad till 355 kilometer i timmen. Bilen produceras i en mindre upplaga än föregångaren, blott 112 exemplar. Prislappen är cirka 22,5 miljoner och samtliga bilar är redan sålda. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mycket elbil för pengarna i kinesisk elsuv

MG ZS EV är en relativt billig elbil. Den har det mesta man kan önska sig, men kommer i en mer utrustad premiumversion i höst.
Foto: Julia Brzezinska
Motor
Motor För 270 000 kronor eller 1 990 kronor i månanden kan du privatleasa marknadens mest prisvärda elsuv med generös utrustning. De enda nackdelarna är att den bara klarar drygt 26 mil i taget och att snabbladdningen tar 40 minuter.
PREMIUM

"Good enough" har fått ett ansikte. Det finns bättre elbilar med längre räckvidd på marknaden men knappast mer prisvärda. Den officiella räckvidden – som ligger på 26,3 mil – avskräcker säkert en del men är förmodligen tillräcklig för många. Och har man inte bråttom är det till och med en bekväm, tyst och rymlig bil. Att snabbladda till 80 procent tar drygt 40 minuter.

Brittiska MG (Morris Garages) har numera sin hemvist i Kina. 2007 köptes de upp av statliga SAIC, som är Kinas största biltillverkare. Men vilken europé hade övervägt en bil där det stod SAIC i grillen? Man inleder Europalanseringen med en rimligt prissatt suv som är aningen mindre än en Volvo XC40. Kampanjerbjudandet kan säkert knuffa över dem som står på tröskeln och väger mellan att skaffa elbil eller inte. Med privatleasing kan man testa elbilslivet i 36 månader. I priset ingår service, metallicklack och 1 000 fria mil, med möjlighet att köpa till 500 mil i månaden för 150 kronor eller 1 000 mil till för 350 kronor. Leasingpriset ligger långt under de närmaste konkurrenterna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Hur spelutvecklare kan fortsätta bygga på sina framgångar år 2021

www.bingo.com

Det stora lyftet för spelindustrin har knappast undgått någon, och idag utövas en stor del av våra nöjen och aktiviteter på mobiltelefonen, surfplattan eller datorn. Spel produceras till alla enheter med en skärm, och gamingvärldens framväxt har accelererat ytterligare under de senaste åren. Vad blir nästa steg för spelutvecklarna?

Fortsätta utformandet av kulturen

Det är nu länge sedan gaming ansågs vara ett område reserverat för särskilda individer. I samband med spelindustrins framväxt har en kultur vuxit fram under det senaste decenniet, där den gemensamma nämnaren för alla som identifierar sig som gamers är passionen för spel, dess historia och dess plats i det moderna samhället. Man kan nästan kalla det en symbol för det moderna samhället, på grund av den starka kopplingen mellan datorspel och internet. Spelutvecklare har allt att vinna på att göra kulturen mer inkluderande, och därmed bygga en starkare bas.

Utveckla klassiska upplagor

Många historiska nöjen går inte ur stil. Det som har underhållit människor i årtionden har goda förutsättningar för att fortsätta länge till, och ibland behövs det bara att spelidén anpassas till det moderna samhället. Gamla brädspel har exempelvis fått ett stort uppsving med mobiltelefonens snabba utveckling. Detsamma gäller partylekar som “snurra flaskan” och sällskapsaktiviteter som frågesporter – något som existerat sedan urminnes tider. Alla typer av gamla spel och lekar har blivit en del av gamingindustrin, och den grenen inom spelande som kanske har gjort störst framsteg med detta koncept är iGaming-världen, där spelaren genom appar och hemsidor kan ägna sig åt allt från virtuella kortspel till Bingo Online.

Det kan bli mer populärt bland spelutvecklare att satsa på att blicka bakåt i tiden för att hitta inspiration till framtida utgåvor – och många gånger räcker det med att modernisera det som har funkat tidigare, i stället för att skapa något nytt.

Implementera fler sociala element

Som följd av att gamingvärlden växer, ansluter fler personer till trenden. Det har gått från att vara ett specifikt intresse till en mer allmän angelägenhet - och har fått fäste både inom sport och kultur. Med den växande spelarbasen har multiplayerfunktioner blivit alltmer populära, och många spel som normalt sett är avsedda för en person, lägger numera ofta till flerspelarlägen och liknande alternativ för att skapa en mer social upplevelse.

Med de ökade framgångarna i spelbranschen ser det ut som att vi är på väg mot en värld där den sociala aspekten är fundamental för många typer av spel. Detta gäller inte minst då gaming numera är en plattform för möten mellan människor, och många spel har till och med detta som grund – att fungera som ett virtuellt socialt medium. Idag har teknologin kommit så långt att man kan erbjuda en visuell upplevelse som är så autentisk att den framkallar vad som närmast kan beskrivas som ett emotionellt band mellan spelaren och digitala karaktärer. Och då vi är sociala varelser vill vi så klart uppleva den virtuella världen tillsammans med andra.

Olika sätt för spelutvecklare att bygga vidare på 2010-talets framgångar:

· Utveckla och bygga kring gamingkulturen

· Hämta inspiration från förr, och göra moderna upplagor

· Fortsätta fokusera på att stärka de sociala elementen

Motor

Italiensk skönhet firar ett sekel

När denna C4V rullade 1924 var märket kung på racerbanorna. När man slutade med tävlingsverksamheten 1957 var det med hela 3 000 vinster i bagaget.
Foto: Martin Lehmann/Shutterstock
Motor
feature
Motor Moto Guzzi är en ståtligt formgiven motorcykel med en säregen motor. Så har också de utstickande cylindrarna blivit märkets signum. Nu fyller denna skönhet 100 år.
PREMIUM

Det sägs att Moto Guzzi-ägarna är mer hängivna än nästan alla andra hojåkare. De har inte bara köpt sig en Guzzi, utan gått med i en kult.

–  Det finns många jättebra hojar som kan ta dig från a till b. Men kan de få ditt blod att koka? Nej, men det kan Guzzi. Det är svårt att beskriva känslor med ord, men det handlar om en pågående förtjusning och förälskelse, fastslår Nicklas Johansson, kontaktperson för Moto Guzzi Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bilbyggen rattas med precision

Bygga bil kräver kunskap och tålamod och det har Jocke Cedergren. Den grå hot rodden har vunnit första pris i prestigefyllda Euro Nats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.
PREMIUM

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

–  Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Charm och fransk komfort när DS9 glider fram

Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
feature
Motor
feature Franska, stora och lyxiga sedaner är ett eget kapitel. Tidigare presidenter har haft modeller som Renault Vel Satis, Citroën C6 och Peugeot 607. Kan nykomlingen DS9 uppbåda den rätta sedankänslan?
PREMIUM

DS började som Citroëns premiumlinje 2009, innan det blev ett självständigt märke 2014. Själva namnet kommer från den ikoniska femtiotalsmodellen Citroën DS, mer känd som "paddan". Den som kan sin padda noterar direkt blinkningen till dess design. med de orangefärgade baklamporna vid sidan av bakrutan.

Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL