GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Spännande sommarläsning och lågmäld dystopi

Nora Wurtzel har läst den amerikanska författaren Rumaan Alams roman Lämna världen bakom dig.
Recension • Publicerad 2 augusti 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Rumaan Alam
Rumaan Alam
Foto: David A Land

Familjen sitter i sin stökiga bil, på väg mot sommaridyllen. Planen är att grilla, bada och sola. Föräldrarna är medvetna om att det kanske är sista resan tillsammans innan barnen, som är i tidiga tonåren, blir stora nog att vilja göra egna semesterplaner. Kanske är det också den sista semestern – men av helt andra anledningar.

I Rumaan Alams Lämna världen bakom dig möter vi mamma Amanda, en kvinna i karriären som tänker på familjens samlade kaloriintag och oroar sig för deras hälsa. Vi möter pappa Clay som stolt saltar trottoaren på vintern och njuter av det enkla i vardagen. Barnen, en son och en dotter, är alldagliga i sin prepubertala tillvaro.

De har hyrt ett hus på landet via en digital uthyrningstjänst där husägarna förblir anonyma och nyckeln överlämnas via ett skåp och en kod. Men idyllen avbryts tvärt när Amanda och Clay hör röster ute i den mörka natten. Det visar sig vara paret som äger huset, som kört hela vägen till sin lantliga tillflyktsort på grund av ett omfattande strömavbrott i staden.

Informationen är knapphändig och de moderna paren, samt de två tonårsbarnen, står handfallna när mobiltäckningen försvinner. Dagstidningarnas pushnotiser är fåordiga och informationen knapphändig. På radion hörs ett varningsmeddelande som meddelar att det inte är en övning, utan en verklig nödsituation. Alla TV-apparater lyser med ett blått sken som inte förtäljer något om vad som pågår.

Kommer aldrig till liv

Under den stundande krisen kommer karaktärerna dock aldrig riktigt till liv och beskrivs snarare med epitet och yttre faktorer. Det äldre paret som äger huset: rika, svarta och överklass. Amanda och Clay: medelklass, alldagliga samt vita och fyllda av smygrasistiska fördomar som de rättfärdigar för sig själva. Dottern: ett barn, lite knubbig och drömmande. Sonen: lång och gänglig, tonårskåt och trotsigt uttråkad.

Med i ekvationen finns också den allvetande berättarrösten, som gör entré med en lätt kränkt ton på boksidorna. Exempelvis när vi allt för länge fått läsa Amandas inköpslista, för att avbrytas av: ”Jaså, du bryr dig inte? Men hon brydde sig!” Berättarröstens konstanta fokusförflytting mellan de olika karaktärerna är också en av anledningarna till att vi aldrig kommer dem riktigt nära.

Alams berättare är bitvis rolig och har självdistans till sina egna klichéer, men gör tyvärr försök till djupare resonemang kring tillvaron. Tankarna om vad som gör oss mänskliga och hur föräldraskapet är det enda som betyder något, skriver snarare läsaren på näsan än bidrar till boken som helhet.

Det övergår snabbt till pojkrumsfilosofi med inslag av absurd inspirationsföreläsning i glättig amerikansk anda. Detta sänker helhetsintrycket då det fina med den dystopiska genren är att detta inte behövs – de stora frågorna aktualiseras naturligt när man blandar in världens potentiella undergång.

Lågmäld dystopi

Romanen bär vissa likheter med Väggen av Marlen Haushofer. De båda är lågmälda dystopier helt utan inslag av apokalyps. Fokus ligger på isoleringen och den uteblivna kontakten med omvärlden. Problematiken ligger snarare i vad som inte händer än vad som faktiskt sker. Dock är Alam inte lika psykologiserande som Haushofer, och Lämna världen bakom dig blir därmed lättare att sluka – och definitivt ytligare.

För den som vill läsa något spännande, men som likt mig själv är lättskrämd och får svårt att sova vid blotta tanken på John Ajvide Lindqvists verk, är detta en bra mellanväg. Det är inte skräck eller deckare, spänningen ligger latent utan att det egentligen sker något uppseendeväckande. Dessutom är det frigörande att slippa det patriarkala våldet, som annars spelar en så central roll i uppbyggandet av skräck och dramatik i populärkulturen.

Lämna världen bakom dig är spännande sommarläsning, utan att för den sakens skull vara fartfylld. Läsaren möter ett lågmält obehag som inte kan solklart kan genrebestämmas. Är det en grandios läsupplevelse som lever kvar i läsaren? Nja. Är det en trevlig sommarläsning som drivs av en bra premiss utan att bli allt för trivial? Absolut.

Lämna världen bakom dig

Författare: Rumaan Alam

Översättning: Christian Ekvall

Förlag: Albert Bonniers

Nora Wurtzel
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.