Annons

Oatly förlorade namntvist

Havremjölkstillverkaren Oatly förlorade namntvisten mot brittiska Pureoaty. Domen kommer inte att överklagas, enligt Oatly.
Pureoaty-tillverkaren Glebe Farm ser det som en betydelsefull vinst.
Publicerad 5 augusti 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Oatly har ansett att namnet Pureoaty är för likt deras, samt att förpackningen med en kaffe/te-kopp på är för snarlik. Men den brittiska domstolen höll inte med. Pressbild.
Oatly har ansett att namnet Pureoaty är för likt deras, samt att förpackningen med en kaffe/te-kopp på är för snarlik. Men den brittiska domstolen höll inte med. Pressbild.Foto: AP/TT

"Det är otroligt glädjande att rätten dömt till vår fördel, och att se att mindre och självständiga företag kan slå tillbaka och vinna", skriver Glebe Farms ägare Phillip Rayner i en kommentar efter domen.

Den svenska havremjölkstillverkaren hade stämt det lilla brittiska företaget Glebe Farm, som ligger bakom Pureoaty, för varumärkesintrång. Oatly menar att Pureoaty har ett för likt namn och en för snarlik förpackning.

Annons

Att Oatly stämmer ett litet familjeföretag har retat upp en del av deras kunder. Särskilt eftersom Oatly själva har profilerat sig som "underdogs" gentemot den stora mjölkindustrin.

Oatly har tidigare sagt att de inte kan "välja sina strider", utan att de måste ta alla strider för att försvara varumärket, eftersom det är så varumärkesskydd fungerar.

Men den brittiska domstol som nu avgjort tvisten höll inte med om att Glebe Farm åkt snålskjuts på Oatlys varumärke. De skriver i domen att det visserligen finns små likheter mellan varumärkena, men att de är så obetydliga att konsumenterna inte kan vilseledas.

Oatly uppger att de accepterar förlusten och inte kommer att överklaga domen.

"Vi önskar Glebe Farm all framgång på sin växtbaserade resa", skriver Erica Wigge, pr-chef på Oatly, i en kommentar till TT efter domen.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons