GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Höga listplaceringar i fem decennier

Ur min skivhylla • Publicerad 7 augusti 2021 • Uppdaterad 24 november 2021

Den 30 juli läste jag en notis i tidningen att artisten Kate Bush fyllde 63 år. Så varför inte plocka ner ett album med henne från min skivhylla.

Det var debutskivan ”The Kick Inside” från 1978 med låtar som ”Wuthering Heights” och ”The Man with the Child in his Eyes” som öppnade mina öron för denna mycket mångsidiga textförfattare och sångerska.

De två nämnda låtarna gick direkt upp på engelska topplistorna, men jag har istället valt ett annat album att lyssna på, ”Never for Ever” från 1980.

Med den skivan blev Kate Bush den första brittiska soloartisten i topp på landets albumlista, direkt in på första plats. Genom åren fick hennes album höga placeringar på listorna. Hon är den enda kvinnliga artist som haft album på minst femte plats på de brittiska listorna fem årtionden i rad.

Hon har sedan debuten mottagit flera priser, som bästa kvinnliga brittiska soloartist, som låtskrivare och insatser för brittisk musik.

Kate Bushs stil är varierande. Rock, pop, alternativ rock och konstrock, har någon skrivit.

Hon influeras av såväl klassisk musik och folkmusik och har pianot som sitt huvudinstrument, men på skivorna är instrumenten mångskiftande. Själv trakterar hon även keyboard, bas, gitarr och fiol.

Det finns mycket mer att berätta om Kate Bush. Men jag går istället och lyssnar till ”Never for Ever” igen.

Kate Bush är född utanför London och studerade i unga år musik, dans och mim. Hon skrev låtar och tack vare några demoinspelningar upptäcktes hon av David Gilmour från Pink Floyd som ordnade ett skivkontrakt åt henne.

Gilmour stod som producent bakom hitlåtarna ”The Man with the Child in his Eyes” och ”The Saxophone Song” från debutalbumet.

På LP:n jag valt, ”Never for ever” finns också en av hennes stora hitlåtar. Det är ”Babooshka”, som handlar om en kvinna som lurar sin man för att få honom tillbaka. En annan låt, som visar på Kate Bushs förmåga att ta upp känsliga ämnen i sina låtar, är ”Breathing” där ett ofött barn får beskriva effekter av en atombomb.

Så här beskrivs hon i Bonniers Rocklexikon:

”Under alla år har Kate Bushs musik varit en mycket personlig och ofta ganska otraditionell blandning av element och instrument från folk, rock, pop, klassisk och etnisk musik. Musiken har ofta i första hand haft till syfte att bära upp Bushs texter, som å ena sidan kan verka luftiga och barnsligt oskyldiga, å andra sidan är de mycket litterära med inspiration från mytologi, psykologi och från romaner som Emily Brontës Svindlande höjder och James Joyces Odysseus”. (skivorna The Kick Inside respektive The Sensual World, min anm.)

Det finns mycket mer att berätta om Kate Bush. Men jag går istället och lyssnar till ”Never for Ever” igen, för att sedan återuppleva skivorna ”Hounds of Love” (1985) och ”The Sensual World” (1989).

Hans BryngelsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.