GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Aretha Franklin briljant gestaltad

Tidningen filmkritiker Roland Klinteberg har sett Respect, biografifilmen om Aretha Franklin
Film • Publicerad 13 augusti 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Jennifer Hudson som Aretha Franklin och Mary J. Blige som Dinah Washington i Respect.
Jennifer Hudson som Aretha Franklin och Mary J. Blige som Dinah Washington i Respect.
Foto: Quantrell D. Colbert

På senare år har det kommit många filmer om 50, 60 och 70-talets stora gospel-, soul- och bluesdivor. Billie Holliday var före min tid men Diana Ross och nu aktuella Aretha Franklin såg jag ofta i tv shower och andra sammanhang när det begav sig. Ross, Holliday och Franklin. Alla nådde de svindlande höjder i karriären medan deras privatliv föll ned i en avgrund av sprit, tabletter och män som utnyttjade och förnedrade dem. Den sistnämnda står i fokus för filmen Respect.

Redan vid tio års ålder framgick det Att Aretha Franklins röst lämpade sig för sång, något som pappan en framgångsrik predikant med högst tvivelaktiga vanor utnyttjade utan några moraliska betänkligheter. Pappan spelas lysande av Forest Whitaker, som vi såg som Charlie Parker i Clint Eastwoods Bird och som Oscarsbelönades för sin roll som Idi Amin i The Last King of Scotland.

Mamman, som också var sångerska, var ständigt på turné men uppmuntrade lilla Aretha att utnyttja sångens gåva. Att Franklins uppväxt inte var lämplig för en liten flicka när hon ofta utnyttjades av pappans tvivelaktiga vänner, dit också pedofiler räknades. Filmen gör ingen djupdykning i detta men några korta sekvenser säger allt.

Både Jennifer Hudson och Forest Whitaker är briljanta i Respect, tycker tidningens filmkritiker.
Både Jennifer Hudson och Forest Whitaker är briljanta i Respect, tycker tidningens filmkritiker.
Foto: Quantrell D. Colbert

Nu i vuxen ålder försöker Aretha, spelad av en högst karismatisk Jennifer Hudson (som även hon har en Oscarsstatyett hemma i prisskåpet), finna sin egen stil utan att blicka för mycket på ikonen Dinah Washington eller den världsberömda Ella Fitzgerald eller, gud förbjude, Billie Holiday som ständigt hamnade i knarkskandaler. En färgad Judy Garland med den sofistikerade Lena Horne som husgudinna hade suttit fint, tyckte man på Columbia där hon kämpade för att få en hit.

Att Franklin var på Columbia och inte Motown bidrog säkert till att hon hade svårt att hitta rätt repertoar när hon växlade mellan soul, gospel eller vad nu Columbia för stunden tyckte att man skulle experimentera med. Bristen på hits gjorde att den självdestruktiva Franklin, som inte kunde räkna med draghjälp från sin dominante make, nu hamnade i ett ekorrhjul av droger och depressioner som blev kvarnstenar runt hennes hals.

När hennes och faderns vän Dr Martin Luther King blev mördad i Memphis 1968 kände hon att hennes sociala engagemang för de färgade i allmänhet och kvinnor i synnerhet måste få en större plats i hennes liv på bekostnad av karriären.

Jennifer Hudson är som sagt rätt kvinna på rätt plats att ge Aretha Franklin en ny vår. Hennes tolkning av den odödliga gospel- och soul-divan och hennes kamp mot de inre demonerna är friktionsfri och inte minst i scenerna mot fadern Forest Whitaker får vi en provkarta på vad två briljanta aktörer kan göra med en stram men känslig regi, signerad Liesl Tommy Två och en halv timme bara flyger iväg och jag hade inte protesterat mot 30 minuter till om så vore.

Respect

Regi: Liesl Tommy

Medverkande: Jennifer Hudson Forest Whitaker och Tate Donovan med flera.

Betyg: ++++

Foto: Quantrell D. Colbert
Roland Klinteberg
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.