GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Surrealistisk och fantasifull Pinocchio

Roland Klinteberg har sett Matteo Garrones Pinocchio.
Film/Recension • Publicerad 27 augusti 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Pinocchio.
Pinocchio.
Foto: Pressbild

När jag växte upp på 1950-talet kom Pinocchio på tal främst av två anledningar. Dels gick Disneys sockersöta version från 1940 ständigt upp på matiné i repris och dels fick man av vuxna ständigt höra att om man ljög skulle näsan växa till Pinocchioformat.

Sagan om den lille marionettdockan Pinocchio skrevs redan på artonhundratalet då den gick som följetong i en italiensk barntidskrift under åren 1881-1883. Författaren Carlo Collodis skapelse kom sedan ut i en bok som resulterade i ett flertal filmatiseringar genom åren. Bland annat gjorde Roberto Benigni som också är med i den senaste versionen en av dem. Det var länge sedan jag såg Disneys skapelse och lika bra är kanske det för den Pinocchio jag nu får mig till livs är en mycket mörkare och mer djupsinnig version än.

Pinocchio av årgång 2021 är en surrealistisk och spektakulär saga som både visuellt och symboliskt får lika stor utdelning hos vuxna som hos barn. Benigni spelar hantverkaren som tillverkar dockan Pinocchio (lysande tolkad av Federico Lelapi) och ger den liv och talets gåva.

Nu vägrar den bångstyrige Pinocchio att sitta i skolbänken utan föredrar precis som de flesta andra barn att leka och ha roligt. Pinocchio får som bekant lära sig livets hårda skola den hårda vägen. Hans vandring korsas av roliga, farliga och färgstarka människodjur och ibland får han erfara att svart och vitt inte är så uppenbart som det ser ut. Här finns ofta en sens moral insprängd i händelserna och tempot är skapat för att åskådaren skall manas till eftertanke.

Scenografin är imponerande och fantasirikedomen likaså men möjligen kan några scener vara lite skrämmande för alltför unga ögon. Är de inte det kommer även deras ögon att tindra inför denna visuella ögonfägnad.

Filmrecension

Film

Pinocchio

Regi: Matteo Garrone

Medverkande: Roberto Benigni, Marine Vacth, Federico Lelapi med flera

Betyg: 4

Roland Klinteberg
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.