Annons

VW-favorit med driv på alla fyra

Volkswagens eldrivna ID.4-modell nästan knäade under vårens försäljningstryck, då den lite överraskande blev Sveriges mest sålda bil. Nu går den på alla fyra! Med ytterligare en motor och drivning både fram och bak.
Publicerad 4 september 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Under några vårmånader i år var alltså ID.4 Sveriges mest sålda bilmodell, trots en prislapp på runt halvmiljonen. En del av förklaringen var förstås de ändrade reglerna för miljöbilsbonus som följdes av skärpta förmånsbestämmelser för tjänstebilar. Att i just den vevan lansera en praktisk och rymlig elbil kan förstås te sig genialiskt vältajmat. Fast kanske handlade det mer om tur.

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Den vanliga modellen har, precis som den gamla VW-Baggen, både motor och drivning där bak. GTX-versionen har ytterligare en motor och drivning även på framhjulen – och har försetts med en större prislapp.

Annons

Precis som hos kusinerna från Skoda (Enyaq 80x) och Audi (Q4 e-tron) levererar batteriet 77 kilowattimmar och försörjer alltså två motorer. Den främre ger 109 hästkrafter och den bakre 204. Den maximala systemeffekten är 299 hästkrafter.

Jämfört med den bakhjulsdrivna versionen med samma batterikapacitet blir förstås räckvidden något mindre om ytterligare en motor och två hjul till ska drivas. Men det handlar bara om ett par mil.

bild 1/7
Under huven framtill brukar moderna elbilar numera ha ett bagageutrymme, en så kallad frunk, men här sitter det fortfarande en motor – elmotor nummer två.
Väskan med alla sladdar stjäl en hel del utrymme där bak, men man behöver förstås inte släpa med sig allt överallt.
Bilen är rymligare än vad den ser ut att vara. Intrycket förstärks ytterligare av de stora glasytorna.
Bilen är rymlig – det gäller framsätet, men kanske än mer baksätet.
GTX-versionen har ytterligare en motor och drivning även på framhjulen.
Bilen är rymlig – det gäller framsätet, men kanske än mer i baksätet.
Den stora pekskärmen är något så när lätthanterlig, men den smala rampen under kan vara knepigare att styra under körning.
Under huven framtill brukar moderna elbilar numera ha ett bagageutrymme, en så kallad frunk, men här sitter det fortfarande en motor – elmotor nummer två.
Väskan med alla sladdar stjäl en hel del utrymme där bak, men man behöver förstås inte släpa med sig allt överallt.

Att det inte är större skillnad beror på att det bara är den bakre motorn och de bakre hjulen som driver vid normal körning. Det är bara om du trampar gasen i botten eller ställer in körläge Sport som båda motorerna och alla hjulen aktiveras. Och vid halt väglag, förstås.

VW ID.4 GTX kan hantera snabbladdning upp till 125 kilowatt, vilket betyder att det går att ”tanka” 10–80 procent på en dryg halvtimme (beroende på laddarens kapacitet). Att man inte pumpar in 100 procent via snabbladdning beror på att batteriet ska vårdas. Däremot går det bra att ladda fullt hemma med elva kilowatt. Fast då tar det sju och en halv timme!

"Alla fysiska knappar och rattar är eliminerade men trots att jag lärde mig pekfingervalsen på farsans piano redan i småskolan blir det mest falskspel på bilens pekskärm."

Enligt WLTP-körcykeln ska modellen kunna köras nästan 48 mil på ett fulladdat batteri. Jag körde bilen då sommaren var som hetast och klimatanläggningen gick för fullt, och kom som mest 42 mil.

Fördelen med elektrisk fyrhjulsdrift är att det inte behövs någon utrymmeskrävande kardantunnel rakt igenom bilen, så kupén är rymligare än vad yttermåtten antyder. Speciellt i baksätet. Volkswagen klassar dessutom modellen som en suv, som ursprungligen var en förkortning av ”suburban utility vehicle” och syftade på stora stadsjeepar, men som numera står för det lite mer hurtiga ”sport utility vehicle”.

Alla fysiska knappar och rattar är eliminerade men trots att jag lärde mig pekfingervalsen på farsans piano redan i småskolan blir det mest falskspel på bilens pekskärm. I alla fall när körprogrammet är ställt i Sport-läget – då det blir lite väl guppigt och svårt att träffa rätt. Jovisst, du kan faktiskt prata med bilen om du inte vill bläddra dig fram i menyerna med pekfingret, problemet för mig är att bilen inte behärskar sörmländska.

Enligt lag ska alla elbilar numera ge ifrån sig ett varnande surr i hastigheter upp till 20 kilometer i timmen. Det vore kanske bättre om det kravet först infördes för elsparkcyklar, som ljudlöst far fram på trottoarer och gångbanor.

Och tjusningen med en elbil är ju inte bara luftmiljön utan även ljudmiljön. Att demonstrera motoreffekten i decibel tillhör en förgången tid.

Annons

Rolf Gildenlöw/TT

VW ID.4 GTX

Grundpris: 563 900 kronor (minus 70 000 kr miljöbonus).

Förbrukning: 1,83 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 479 km (WLTP).

CO2: 0 g/km (WLTP).

NOx: 0 mg/km (WLTP).

Motor: Asynkron elmotor fram, synkron elmotor bak.

Kraftöverföring: 1-växlad, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon 77 kWh.

Laddtid 100 procent: (11 kW) ca 7 timmar, 30 minuter.

Laddtid 80 procent: (125 kW) ca 38 minuter.

Skatt: 360 kronor/år.

Max systemeffekt: 299 hästkrafter.

Max vridmoment: 460 Nm.

Tjänstevikt: 2 224 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 200 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,58/1,85/1,62 meter.

Bagageutrymme: 543–1 575 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 6,2 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Dubbla elmotor på 109 respektive 204 hästkrafter hästkrafter och enväxlad transmission. Acceleration som en hygglig sportbil. Högsta hastighet däremot begränsad till 180 kilometer i timmen. Men vem behöver mer?

Ekonomi +++ (3 av 5)

70 000 kronor i miljöbonus är en måttlig tröst när bilen kostar en bra bit över halvmiljonen. Låg skatt och ett förväntat bra andrahandsvärde. Kan man ladda billigt hemma blir den i alla fall inte dyr i drift. Men allra bäst är den förstås i rollen som tjänstebil.

Miljö +++++ (5 av 5)

Nollutsläpp. Hur miljövänligt elen har producerats beror förstås på var man laddar. VW i Sverige erbjuder abonnemang med grön el. Bra räckvidd om man kör smart och det är lagom varmt ute.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Förutsägbart uppträdande och bra styrrespons, trots tyngden. Jättehjulen ger en lite stötig gång på dåliga vägar, även i komfortläge. Välj en annan dimension.

Säkerhet +++++ (5 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och hög säkerhetsutrustning redan i standardutförande.

Helhet ++++ (4 av 5)

Dyr, som alla elbilar, men ger ändå mer för pengarna än flera av konkurrenterna i miljöbilsklassen. Rymlig och praktisk, men ta fabriksuppgiften om räckvidd med en nypa salt.

Två konkurrenter

Hundai Ioniq 5 AWD

574 900 kronor.

305 hk. Räckvidd 46 mil. Två elmotorer, fyrhjulsdriven. Förbrukning 1,76 kWh/mil. Laddar 80 procent på 18 minuter. Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 sekunder. Max släpvagnsvikt 1 600 kilo.

Audi Q4 50 e-tron Quattro

641 900 kronor.

265 hk. Räckvidd 48 mil. Två elmotorer, fyrhjulsdriven. Förbrukning 1,81 kWh/mil. Tekniskt samma bil som VW ID 4. Laddar 80 procent på 30 minuter. Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 sekunder. Max släpvagnsvikt 1 200 kilo.

Hundai Ioniq 5 AWD.
Hundai Ioniq 5 AWD.Foto: Hundai
Audi Q4 50 e-tron Quattro
Audi Q4 50 e-tron QuattroFoto: Audi
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons