Annons

Dålig tajming för bekväm men trång elbil

Mercedes billigaste elbil kostar 454 900 kronor efter miljöbonus. Modellen bygger på den storsäljande modellen GLA. Inredningens kvalitetskänsla är hög men elbilskonverteringen gör den både trängre och dyrare – dessutom matchar den inte konkurrenterna teknikmässigt.
Publicerad 11 september 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Mercedes elbilar känns igen på de långa svepande ljuslisterna i front och akter samt det blå emblemet EQ.
Mercedes elbilar känns igen på de långa svepande ljuslisterna i front och akter samt det blå emblemet EQ.Foto: Anders Wiklund/TT

Den lilla kompaktsuven EQA som lanserades tidigare i år är den tredje modellen i Mercedes EQ-familj. Först ut var den lyxiga suven EQC, som följdes upp av familjebussen EQV. Och under hösten kommer även en suv som heter EQB. Gemensamt är att de bygger på befintliga fossilbilsplattformar.

Efterhandskonstruktioner innebär vissa eftergifter eftersom bilen inte utvecklats speciellt för eldrift, och tekniskt är modellerna redan omsprungna av konkurrenter från Volkswagenkoncernen, Kia och Hyundai.

Annons

EQA är, som den sista bokstaven antyder, en elbil baserad på A-klassen. Med bensin- eller dieselmotor känner vi den som GLA och modellerna är slående lika, bortsett från elbilsmasken i grillen och de långa, horisontella ljussignaturerna som finns både i fronten och i aktern. Interiören är minst lika påkostad som i GLA. Här finns Mercedes högupplösta infotainmentsystem MBUX som går att manövrera på fyra olika sätt – via röststyrning, tryckknappar på ratten, med vredet nere i mittkonsolen eller genom att trycka direkt på pekskärmen.

EQA erbjuds med ett batterialternativ på 66,5 kilowattimmar och bilen finns med tre olika motorkonfigurationer. Den framhjulsdrivna instegsmodellen 250, som vi kör, har 190 hästkrafter och en räckvidd på upp till 42,6 mil vid fulladdat batteri. Laddtiden från 10 till 80 procent är 30 minuter. Laddhastigheten på 100 kW är varken snabb eller premium om man jämför med konkurrenter som Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6. De koreanska elbilarna laddar med över 200 kW.

Instegsmodellen är framhjulsdriven. Går man upp till EQA 300 eller 350 får man dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift och mer hästkrafter. Dragkrok finns men dragvikten är blott 750 kilo för den framhjulsdrivna bilen.

Den fossildrivna bilen GLA är ganska rymlig, men efterkonverteringen till eldrift gör att EQA får offra utrymme. Batteriet tar plats från golvet i baksätet, vilket gör att man som vuxen upplever att man sitter med knäna "vid öronen" på grund av den låga sitthöjden. Men även en del av bagageutrymmet har offrats och dessutom saknas en frunk, bagageutrymme under motorhuven, som många elbilar har.

Körmässigt är EQA en tyst och bekväm bil med högre kvalitetskänsla interiört än konkurrenterna. Men kompromisserna kostar för mycket och tajmingen gör att den känns föråldrad. Har man väntat tills nu på en el-Mercedes gör man klokt i att hålla ut lite till. Mercedes lanserade nyligen flaggskeppsmodellen EQS som är först ut på den nyutvecklade elbilsplattformen och som kommer ligga till grund för den eldrivna E-klassen (EQE) och två suvar. Dessa kommer att ha ett mer avancerat 800-volts system vilket innebär snabbare laddkapacitet i paritet med konkurrenterna och en mer avancerad batteriteknik. Och ja, tack vare den nya plattformen kommer man även att utnyttja inneutrymmena mer effektivt.

Julia Brzezinska/TT

Interiören känns lyxig och påkostad. Den breda infotainmentskärmen är användarvänlig.
Interiören känns lyxig och påkostad. Den breda infotainmentskärmen är användarvänlig.Foto: Anders Wiklund/TT
Läckra 20-tumshjul – designen håller hög nivå.
Läckra 20-tumshjul – designen håller hög nivå.Foto: Anders Wiklund/TT
Bagageutrymmet rymmer bara 340 liter, vilket är mindre än i den fossila versionen som heter GLA.
Bagageutrymmet rymmer bara 340 liter, vilket är mindre än i den fossila versionen som heter GLA.Foto: Anders Wiklund/TT
Under motorhuven finns tyvärr ingen frunk – ett extra förvaringsutrymme som många elbilar har.
Under motorhuven finns tyvärr ingen frunk – ett extra förvaringsutrymme som många elbilar har.Foto: Anders Wiklund/TT
De kromade ventilationsutblåsen påminner om turbiner. Kul design!
De kromade ventilationsutblåsen påminner om turbiner. Kul design!Foto: Anders Wiklund/TT
I baksätet sitter man hopplöst lågt med höga knän – en konsekvens av att batteriet placerats under golvet.
I baksätet sitter man hopplöst lågt med höga knän – en konsekvens av att batteriet placerats under golvet.Foto: Anders Wiklund/TT
Denna lilla musplatta är ett sätt att manövrera infotainmentsystemet. Men den känns mest i vägen.
Denna lilla musplatta är ett sätt att manövrera infotainmentsystemet. Men den känns mest i vägen.Foto: Anders Wiklund/TT
EQA 250 är den framhjulsdrivna instegsmodellen. De starkare varianterna 300 och 350 har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.
EQA 250 är den framhjulsdrivna instegsmodellen. De starkare varianterna 300 och 350 har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.Foto: Anders Wiklund/TT
EQA är komfortabel och tyst men elbilskonverteringen innebär vissa eftergifter.
EQA är komfortabel och tyst men elbilskonverteringen innebär vissa eftergifter.Foto: Anders Wiklund/TT
EQA är en eldriven kompaktsuv och får ses som ett mellanspel, då Mercedes snart lanserar flera modeller som utvecklats specifikt för eldrift.
EQA är en eldriven kompaktsuv och får ses som ett mellanspel, då Mercedes snart lanserar flera modeller som utvecklats specifikt för eldrift.Foto: Anders Wiklund/TT
EQA är en eldriven kompaktsuv och får ses som ett mellanspel, då Mercedes snart lanserar flera modeller som utvecklats specifikt för eldrift.
EQA är en eldriven kompaktsuv och får ses som ett mellanspel, då Mercedes snart lanserar flera modeller som utvecklats specifikt för eldrift.Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes elbilar känns igen på de långa svepande ljuslisterna i front och akter och det blå emblemet EQ.
Mercedes elbilar känns igen på de långa svepande ljuslisterna i front och akter och det blå emblemet EQ.Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes EQA 250

Grundpris: 524 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,9 kWh/mil.

Räckvidd på el: 42,4 mil (WLTP).

Motor: Asynkron elmotor.

Max effekt: 190 hästkrafter.

Max vridmoment: 375 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdrift.

Batteri: Litiumjon, 66,5 kWh (420 V)

Laddning 10–100 procent (11 kW): 5 timmar och 39 minuter.

Laddning 10–80 procent (100 kW): 30 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 089 kg.

Dragkrok/dragvikt: Ja/750 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,46/1,83/1,62 meter.

Bagageutrymme: 340 liter.

0–100 km/tim: 8,9 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

190 hästkrafter räcker gott, men i kombination med extravikten från batterierna är bilen långt ifrån lika elbilsrapp som sina konkurrenter. Finns med starkare motoralternativ med dubbla elmotorer och 228 (564 900 kronor) respektive 292 hästkrafter (594 900 kronor) och fyrhjulsdrift.

Ekonomi +++ (3/5)

36 månaders privatleasing där 1 000 mil ingår kostar 5 795 kronor i månaden, vilket är dyrare än Hyundai Ioniq 5 och Audi Q4 e-tron. Med Mercedes laddavtal kan man ladda till förmånligare priser hos flera leverantörer och hos Ionity betalar man endast 3,10 kronor per kilowattimme.

Miljö +++++ 5/5

Effektiv eldrift. Värmepump kommer som standard vilket minskar räckviddstappet vintertid.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Bilen är smidig och tyst. För att kompensera för extravikten har man stramat åt fjädringen, vilket inte ger samma fluffiga premiumkänsla som Mercedes brukar leverera. Det finns ett adaptivt chassi som tillval – vilket känns onödigt att kosta på sig i denna typ av bil.

Säkerhet +++++ (5/5)

Högsta krocksäkerhetsbetyg av Euro NCAP. Dock ligger tillval som adaptiv farthållare i ett utrustningspaket som kostar närmare 30 000 kronor.

Helhet ++++ (4/5)

EQA har premiumkänsla i design och material, men elkonverteringen inkräktar på utrymmena i baksätet och bagageutrymmet. EQA flyttar inte fram positionerna rent tekniskt med denna modell och den nya generationens elbilar från Mercedes står redan i farstun.

Två konkurrenter

Audi Q4 40 e-tron

Pris: 494 700 kronor (efter miljöbonus).

Maxeffekt 204 hk. 310 Nm. Toppfart 160 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 8,5 sekunder.

Kan snabbladda med 125 kW. Har längre räckvidd, 51,1 mil, och betydligt större utrymmen. Dragvikten är 1 000 kilo. Bagage 520 liter. Bakhjulsdrift. Snabbladdningstid 38 minuter till 80 procent.

Volvo XC40 Recharge

Pris: 459 900 kronor (efter miljöbonus).

231 hk. 330 Nm. Toppfart 160 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 7,4 sekunder.

Räckvidden är 40 mil. Finns även i en fyrhjulsdriven version med 408 hästkrafter som kostar drygt 700 000 kronor innan bonus.

Audi Q4 40 e-tron.
Audi Q4 40 e-tron.Foto: Pontus Lundahl/TT
Volvo XC40 Recharge.
Volvo XC40 Recharge.Foto: Volvo
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons