Nya budgetmodeller för storfamiljen
Det rumänska bilföretaget Dacia är känt för att erbjuda billiga bilar. I samband med bilmässan i München under september lanserar de en ny sjusitsig modell under namnet Jogger. Den nya bilen har ett suvaktigt utseende och ska ersätta den befintliga modellen Lodgy som bland annat har sålts på flera håll i Europa. Dessutom bekräftar Dacia att konceptbilen Bigster blir verklighet inom de närmaste åren – även den ska kunna transportera upp till sju personer. (TT)
Elektrisk bil för urbana unga
Mopedbilar och EPA-traktorer är populära fordon bland ungdomar. Med den elektriska modellen Rocks-e, som är en syskonbil till den franska bilen Citroën Ami, siktar Opel in sig på ungdomar i storstäderna. Men den tyska tillverkaren vill inte kalla den för mopedbil utan använder i stället beteckningen SUM som står för Sustainable urban mobility. Bilen är 2,41 meter lång och 1,39 meter bred. Enligt Opel är räckvidden på el 7,5 mil. Toppfarten är begränsad till 45 kilometer i timmen. (TT)
Lägre hastighet i Paris
Den 6 augusti införs strängare hastighetsregler i Frankrikes huvudstad Paris. Med undantag för den stora boulevarden Champs-Elysées, där man fortsatt kommer att få köra i 50 kilometer i timmen, är 30 den högsta tillåtna hastigheten i hela staden. Med den nya bestämmelsen hoppas man att antalet trafikolyckor ska minska, liksom oljud och föroreningar. Borgmästaren Anne Hidalgo har i ett försök att reducera biltrafiken redan förbjudit gamla dieselbilar, byggt nya cykelbanor och minskat antalet parkeringsplatser. Även de franska städerna Bordeaux, Strasbourg och Toulouse har infört hastighetsbegränsningar på 30 kilometer i timmen. (TT)
Klimatnytta hos självkörande taxi ifrågasätts
Självkörande taxibilar har blivit en snackis den senaste tiden och finns redan på vissa håll i världen. Eftersom de kör på el framhålls de ofta som ett miljövänligt alternativ till vanlig taxi. Men en ny studie från Harvard Law School i USA pekar mot att dessa kanske inte är så klimatsmarta när allt kommer omkring, skriver tidningen Vi Bilägare. Eftersom förarlösa bilar ofta kan erbjudas till ett lägre pris än vanlig taxi finns en risk att folk väljer att resa oftare. Det sliter ut fordonen och innebär på så vis högre utsläpp i produktionsled. (TT)