Ekonomi

Flygplatskrig om bolagen: "Stenhård konkurrens"

Eurowings satsar på Arlanda. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Jakten på flygbolag är i full gång bland flygplatserna som hoppas på snabba återstarter efter pandemin. Statliga Swedavia är nöjt med att ha lockat till sig ännu ett lågkostnadsbolag.
PREMIUM

Lufthansas lågprisbolag Eurowings satsar på Arlanda och etablerar en bas med 4-5 flygplan stationerade på flygplatsen, enligt ett pressmeddelande från flygplatsbolaget Swedavia. Inför sommarsäsongen 2022 planerar bolaget för 20 direktlinjer från Arlanda ut i Europa.

Den tyska etableringen med egen bas på Arlanda är den tredje i år, enligt Swedavia.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Volvo Cars värt upp till 200 miljarder

Volvo Cars nya elbil C40 Recharge. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars siktar på en notering på Stockholmsbörsen den 28 oktober, skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande.

Prislappen ligger på 53–68 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på Volvo Cars på 163–200 miljarder kronor.

Volvo Cars bekräftar även beskedet som kom för två veckor sedan att det görs en nyemission på 25 miljarder kronor i samband med börsintroduktionen.

I nyemissionen har fonder som AMF, Swedbank Robur, If, Nordea Fonder, Skandia Fonder och Danica Pension garanterat köp av aktier för 6,4 miljarder kronor.

Geely Sweden – ett helägt dotterbolag till Zhejiang Geely Holding, som förvärvade Volvo Cars 2010 – planerar att kvarstå som Volvo Cars största aktieägare efter introduktionen.

"Volvo Cars kommer därigenom att fortsätta att dra nytta av samarbete inom Geely-sfären som tillhandahåller värdefulla skalfördelar och marknadssynergier", skriver Volvo Cars.

Efter transaktionerna i samband med noteringen räknar Volvo Cars med att 19,5–24 procent av aktierna kommer att handlas fritt på börsen.

"Blickar jag framåt är jag övertygad om att detta ikoniska svenska varumärke kan leverera hållbart värde för en diversifierad ägarbas när det ställer om till fullständig elektrifiering och nya mobilitetslösningar", skriver Eric Li, styrelseordförande i Volvo Cars och ägare av huvudägaren i Geelysfären.

Ekonomi

Investor gick sämre än börsen

Wallenbergsfärens maktbolag Investor, med vd Johan Forssell, redovisar kvartalsrapport för tredje kvartalet. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Wallenbergsfärens maktbolag Investor hade en sämre avkastning än börsen under tredje kvartalet.
Substansvärdet ökade dock.

Investor – storägare i bland annat ABB, Astra Zeneca och Ericsson – redovisar en totalavkastning på minus 4 procent för tredje kvartalet. Det kan jämföras med avkastningen på Stockholmsbörsen, enligt SIXRX-index, på 1 procent.

Substansvärdet för investmentbolaget uppgick den 30 september till 682 398 miljoner kronor, en ökning med 23 644 miljoner kronor under kvartalet. Substansvärdet per aktie uppgick per den 30 september till 223 kronor.

Vd Johan Forssell säger på en presskonferens att efterfrågan är stark, men att det fortfarande råder utmaningar i leveranskedjorna vilket påverkar världsekonomin. Det gör att det blir mer osäkert även för Investor och innehavsbolagen.

Investor kommer att sätta tuffare klimatmål för att bidra till att Parisavtalet uppnås.

"Vi lever i en alltmer komplex och snabbföränderlig omgivning. Under kommande år kommer hållbarhet, digitalisering, en allt hårdare konkurrens om talanger och ökade geopolitiska spänningar att forma både Investor och våra företag. Baserat på vår engagerade ägarmodell, goda kassaflödesgenerering och portfölj av starka företag är jag övertygad om att vi är väl positionerade för att fortsätta att långsiktigt generera attraktiv totalavkastning", skriver Investor i rapporten.

Trots en svag utveckling under hösten, hade Investors aktie, inför rapporten, gått upp med drygt 30 procent sedan årsskiftet. Efter rapporten sjunker aktien svagt, knappt 0,5 procent.

Ekonomi

TT-FLASH: Volvo Cars till börsen i oktober

Ekonomi
Ekonomi Biltillverkaren Volvo Cars siktar på en notering på Stockholmsbörsen den 28 oktober, enligt ett pressmeddelande.

Ekonomi

"Fraktmarknaden är riktigt tuff"

Verkstadskoncernen Sandvik redovisar kvartalsrapport. Arkivbild
Foto: Johanna Norin/TT
Ekonomi
Ekonomi Komponentbrist ihop med dyra och försenade leveranser är en utmaning för industrin, även för Sandvik som ändå överraskar med ett starkt resultat.
– Fraktmarknaden är riktigt tuff just nu, säger vd Stefan Widing.

Verkstadskoncernen Sandvik är först ut bland börsjättarna att redovisa tredje kvartalet. Vinsten före skatt steg med drygt en halv miljard till över 4,5 miljarder kronor, vilket var något bättre än aktieanalytikerna hade räknat med, och aktiekursen steg.

Orderingången lyfte ordentligt, framför allt från den heta gruvindustrin där beställningarna var rekordstora. Men intäkterna hänger inte med i samma fart, vilket beror på fortsatta problem i kedjan av leveranser. Efterfrågan är helt enkelt större än vad Sandvik klarar av. Det är fortfarande brist på halvledarkomponenter och fraktmarknaden sviktar. Det blir både dyrare och med förseningar som följd, enligt Stefan Widing.

Notan skickas vidare

Det är svårt att sia om hur länge problemen består, men han ser framför sig att både fraktmarknadens utmaningar och bristen på komponenter består åtminstone in i första halvåret nästa år.

Ovanpå det stiger råvarukostnaderna rejält, men Sandvik lyckas skicka notan vidare till kunderna, enligt Stefan Widing.

– Så mycket vi som vi bara kan, säger han och nämner ett flertal prishöjningar under året på koncernens produkter som kunderna hackat i sig.

Fordon tappar lite fart

Alla känner till läget, och än så länge accepterar kunderna de högre priserna, enligt Sandvikchefen.

Han beskriver efterfrågan på koncernens produkter som fortsatt stark. Fordonsmarknaden har dock tappat lite av tempot som fanns där tidigare i år, vilket hänger ihop med brist på insatsvaror och även med de många produktionsstoppen som flera fordonstillverkare rapporterat om.

Olle Lindström/TT

FAKTA

Fakta: Kraftigt orderlyft för Sandvik

Vinsten före skatt blev 4 546 miljoner kronor för tredje kvartalet 2021. Det kan jämföras med en vinst på 3 988 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Intäkterna steg till 24 826 miljoner kronor jämfört med 20 145 miljoner kronor förra året.

Orderingången ökade till 26 292 miljoner kronor jämfört med 19 909 miljoner kronor första kvartalet förra året.

Analytiker hade inför rapporten i snitt räknat med en vinst på cirka 4,4 miljarder kronor före skatt, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv. Intäktsprognosen låg i snitt på 24,6 miljarder.

Källa: Sandvik, Refinitiv

Ekonomi

Arbetslösheten fortsätter att sjunka

Arbetslösheten sjunker. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi
Ekonomi

I slutet av förra veckan var cirka 384 000 personer arbetslösa, eller 7,4 procent av arbetskraften. Det kan jämföras med veckan före då 7,5 procent av arbetskraften gick arbetslösa.

Under vecka 41 fick cirka 9 040 personer ett jobb och drygt 980 personer lämnade arbetslöshet för reguljär utbildning. Samtidigt skrev omkring 6 700 personer in sig som arbetssökande.

Arbetslösheten bland ungdomar sjunker också. Totalt uppgår arbetslösheten bland ungdomar i åldern 18-24 år till cirka 48 800 personer vilket motsvarar en arbetslöshetsnivå på 9,5 procent vilket kan jämföras med 9,6 procent veckan före.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Fortsatt hårt tryck på Spelinspektionen – 95 spelbolag beviljats licens

Casinofeber Nio månader efter nya spellagen och intresset är fortsatt skyhögt. 95 spelbolag har beviljats svenskt spellicens och tillsammans driver de närmare 200 spelsidor. Casinofeber hjälper dig att hitta aktören som passar dig allra bäst.

Få har missat den tillväxt som har skett på spelmarknaden sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet. Regeringens beslut om att släppa på sitt monopol i utbyte mot en spelskatt och krav på spellicens, förvånade nog många, men har alla redan visat sig vara ett smart och strategiskt drag.

Även om det låter motsägelsefullt har nämligen den svenska regeringen lyckats återta kontrollen över en svårkontrollerad marknad. Dessutom klirrar det fint i statskassan – en miljardjackpot för staten, som Svenska Dagbladet uttryckte det.

Att skaffa en spellicens är både kostsamt och kommer med en hel del skyldigheter. Bland annat måste spelbolagen värna om sina användares spelvanor och hantera alla personuppgifter med största varsamhet. Med spelskatten gör också staten miljarder i vinst.

Närmare 200 spelsidor på den svenska marknaden

Skeptiska röster trodde att regleringen skulle skrämma bort spelbolagen, men nu rapporterar Spelinspektionen att hela 95 spelbolag har beviljats spellicens sedan årsskiftet. De flesta av dessa driver dessutom mer än en spelsida. Totalt rör det sig om närmare 200 olika casinosidor att välja och vraka mellan.

Även om det är härligt med valfrihet, innebär också det enorma utbudet att det kan vara svårt att orientera sig och hitta den aktör som passar en allra bäst. Både när det kommer till erbjudanden och gränssnitt. För en stor del av spelnöjet ligger i att bruka en tjänst som känns rätt.

Casinofeber guidar dig

Hos jämförelsesidan Casinofeber.se hittar du den bästa listan över casinon på nätet. För att sammanställa listan har Casinofeber tagit hänsyn till variabler som: välkomstbonusar, spelutbud, användarnöjdhet och fördelaktiga tekniska lösningar.

I den sista kategorin hittar vi en rad funktioner som förbättrar användarupplevelsen. Exempelvis möjligheten att kunna legitimera sig direkt med hjälp av BankID istället för att behöva dela med sig av känsliga personuppgifter, och smidiga betallösningar som PayPal och Swish.

Förutom att det går snabbare att göra insättningar och uttag med den här typen av tredjepartstjänster, än vad en vanlig banktransaktion gör, så behöver man inte heller dela med sig av sina kontouppgifter. Något som fler och fler uppskattar.

Casinofeber ser också till att hela tiden hålla sina up to date, så att besökaren alltid kan känna sig trygg med att rekommendationerna är aktuella.

Spelintresset ser inte ut att minska och fler spelbolag kommer att dyka upp inom kort. Casinofeber hjälper dig att hålla dig uppdaterat och noterar dig så fort någon ny spännande aktör gör entré på den svenska spelmarknaden.

Ekonomi

Sandvik bekräftar avknoppningsplan

Sandviks styrelse, med ordförande Johan Molin, bekräftar avknoppningsplan för specialstålsenheten SMT. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Ekonomi
Ekonomi

Inför måndagens delårsrapport bekräftar verkstadskoncernen Sandviks styrelse att man går vidare med avknoppningen av specialstålsenheten SMT till ägarna och en notering på Stockholmsbörsen.

"Styrelsens nuvarande målsättning är att genomföra noteringen på Nasdaq Stockholm under det andra eller tredje kvartalet 2022, förutsatt ett godkännande av Sandviks aktieägare", skriver bolaget.

Styrelseordförande Johan Molin fyller i:

"Vår övertygelse är att både Sandvik och Sandvik Materials Technology kan utvecklas mer gynnsamt på egen hand", skriver han i en kommentar.

Det formella beslutet om utdelningen av SMT och noteringen föreslås fattas på en stämma nästa år.

Ekonomi

Högre energipriser slår hårt mot Kina och Japan

Högre energipriser slår mot Kina och Japan. Arkivbild.
Foto: Chinatopix/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Både Kina och Japan – världens andra och tredje största ekonomier – brottas med påtagliga energiproblem.
Kinas allt mer elslukande industri pressas hårt av rekordhöga kolpriser. Japans regering vädjar samtidigt till världens producenter om ökad oljeproduktion.

Brist på inhemskt producerad kol har tryckt upp bränslepriserna för Kinas kraftanläggningar och har tvingat fram hårda prioriteringar kring vilka industrier som ska få strömförsörjning i landet.

Kina är världens största energikonsument och omkring 60 procent av landets kraftanläggningar drivs med kol.

Minskad kolproduktion

Kinesiska staten har vidtagit åtgärder för att öka kolproduktionen. Men kolproduktionen i Kina sjönk ändå till 334,1 miljoner ton i september, ned från 335,2 miljoner ton i augusti och 0,9 procent under septemberproduktionen 2020, enligt färska siffror från Kinas statistikbyrå.

Kinas elkonsumtion ökade samtidigt med 6,8 procent i september och har därmed ökat med 12,9 procent hittills i år.

Japans ekonomi har också stora problem med skenande energikostnader, vilket har fått landets premiärminister Fumio Kishida att vädja till världens oljeproducenter att öka produktionen för att hjälpa industriföretagen att hålla uppe produktionen.

Svagare yen

Högre råvarukostnader och en svagare yen pressar den japanska industrin hårt och har tryckt upp bensinpriserna i världens tredje största ekonomi till den högsta nivån på sju år.

– Om råoljepriserna fortsätter uppåt och yenen fortsätter att försvagas blir det ett hårt slag mot konsumtionen som fördröjer Japans ekonomiska återhämtning, säger Takahide Kiuchi, chefekonom på Nomura Research Institute.

Joakim Goksör/TT

Ekonomi

Kina bromsar in: "Hackar i återhämtningen"

Investeringarna i Kinas byggsektor avtar, vilket bidrar till en stagnerande tillväxt. Grundsynen på den ekonomiska framtiden är dock god. Arkivbild.
Foto: Ng Han Guan/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Kinas ekonomi hackar. Men någon anledning till oro finns inte, än.
– Vi ser en del oroväckande tecken, men grundsynen är fortsatt positiv, säger SEB:s chefsekonom Jens Magnusson.

Världens näst största ekonomi växte med 4,9 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period förra året, en nedgång från 7,9 procent det föregående kvartalet, enligt landets officiella siffror.

Tillväxten hamnar därmed strax under förväntningarna, som låg på 5,0 procent, enligt nyhetsbyrån AFP:s sammanställning av tillfrågade analytiker.

Främst inhemsk påverkan

Enligt Jens Magnusson är datan som kommit ut ur Kina de senaste veckorna åt det sämre hållet, men ska samtidigt ses i ett större sammanhang.

– Det hackar lite i återhämtningsmaskineriet. Det har kommit en del sämre rapporter, exempelvis från fastighetssektorn och kring kreditsituationen. Men även om den kinesiska finansiella marknaden är mer involverad i det globala nätverket nu än för tio år sedan är det i huvudsak något som påverkar den inhemska marknaden.

Kinas nationella statistikbyrå pekar på att återhämtningen från coronapandemin är "instabil och ojämn". Tillverkningsindustrin och byggsektorn försvagades under det tredje kvartalet (juli till september). Detaljhandeln växte med 4,4 procent, vilket får ses som ett steg framåt, då den var nere på 2,5 procent i augusti.

– Kina och en del andra asiatiska länder har fortsatt principen att stänga ned vid coronautbrott på ett annat sätt än här i Europa. Det påverkar i förlängningen även oss här till exempel gällande tillgången på varor och högre transportpriser. Men att det skulle bli ont om julklappar i hyllorna i december tror jag är lite överdrivet, säger Jens Magnusson.

God tillväxt

Ekonomer pekar på att Kinas inbromsande tillväxt bland annat beror på det senaste årets politiska åtstramningar för bland annat fastighetssektorn, som står för miljontals jobb. Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande Group kämpar med en enorm skuldkris, vilket har väckt farhågor om spridningseffekter.

Den övergripande prognosen för Kinas ekonomi är dock fortsatt god, och tillväxten på årsbasis väntas landa runt 8 procent.

– Ju längre den här typen av hack i återhämtningen pågår desto större risk såklart, särskilt om man fortsätter stänga ned hamnar och andra transportnav. Men generellt sett ska det ses som störningar i en större global återhämtning. En återhämtning som trots allt fortsätter, säger Jens Magnusson.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL