Ekonomi

Ryanair höjer passagerarprognosen

Ryanair, med vd Michael O'Leary, höjer prognosen. Arkivbild
Foto: Frank Augstein AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Det irländska flygbolaget Ryanair höjer sin långsiktiga prognos för flygtrafik till 225 miljoner passagerare till 2026. Tidigare låg prognosen på 200 miljoner passagerare.

Ryanairs aktie lyfter med nästan 6 procent efter beskedet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Apples policy i fokus i Facebookrapport

Detalj från Facebooks huvudkontor i Menlo Park i Kalifornien i USA. Arkivbild.
Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Effekterna av Apples åtstramade integritetspolicy är i fokus när Facebook i kväll rapporterar resultatet för tredje kvartalet i år.
Facebook har redan varnat för att det slår mot annonsaffärerna.

Det väntas positiva användarsiffror, det vill säga ett växande antal unika användare per månad som besöker Facebooks olika plattformar – där även bland annat Whatsapp och Instagram ingår.

Antalet månatliga användare beräknas lyfta till 2,9 miljarder, enligt sajten Investopedias prognossammanställning.

Apples åtstramade policy

Omsättningen och vinsten väntas också stiga. Snittprognosen ligger på intäkter på cirka 29,5 miljarder och en vinst på 3:19 dollar per aktie.

Men vinden i seglen sedan pandemiåret 2020 har avtagit markant. Redan i andra kvartalet flaggade Facebook för en inbromsning för tillväxten och att det sociala nätverket nu ställs inför en kombination av hot om skärpt reglering av sektorn från politiker och effekter av Apples åtstramade integritetspolicy för sina användare – som kan slå hårt mot affärsmodellen med riktade annonser baserade på användardata.

Så sent som i september konstaterade Facebook därefter att Apples ändrade användarvillkor – som i praktiken innebär att Iphone-användare kan vägra dela med sig av sina användaruppgifter till externa appar som Facebook eller Google – gjort det både dyrare och svårare för kundföretag att annonsera på Facebook.

Alphabet – som äger Google och Youtube – rapporterar sin rapport för tredje kvartalet på tisdag kväll, svensk tid. Men Google är inte lika mobilberoende som Facebook, vilket antas göra effekterna av Apples nya policy för integritet på Iphone-mobiler mindre kännbar för det bolaget.

Hat och desinformation

Facebook har inför rapporten även hamnat i blåsväder sedan en så kallad visselblåsare, Frances Haugen, läckt dokument och vittnat i senaten om hur uttalanden från Facebooks ledning och grundaren Mark Zuckerberg rimmar dåligt med bolagets egna undersökningar när det gäller hat och desinformation som sprids på bolagets plattformar.

Facebook-aktien ingår bland de så kallade Faang-aktierna på Wall Street – en grupp på fem dominanta teknikaktier som tillsammans är värda över 20 procent av det samlade värdet på de 500 största bolagen på New York-börsen och Nasdaqbörsen i det så kallade S&P 500-index.

De andra bokstäverna i Faang står för Amazon, Apple, Netflix, Google (Alphabet).

FAKTA

Fakta: Facebook = Ericsson x 24

Inför det sociala nätverket Facebooks rapport för tredje kvartalet i år har bolagets aktie lyft cirka 19 procent sedan årsskiftet. Koncernens marknadsvärde uppgår därmed till cirka 7 900 miljarder kronor.

Facebooks marknadsvärde motsvarar därmed lika mycket som över sju svenska statsbudgetar eller 24 stycken Ericsson-koncerner.

Facebook är trots det höga nominella värdet bara hälften så mycket värt som Google-ägaren Alphabet. Apple och Microsoft – två andra teknikgiganter på Wall Street – är i sin tur värda tre gånger så mycket som Facebook.

Bolag: Börsvärde (dollar)

Apple: 2 458 miljarder

Microsoft: 2 321 miljarder

Alphabet: 1 842 miljarder

Amazon: 1 689 miljarder

Facebook: 916 miljarder

Tesla: 901 miljarder

Nvidia: 568 miljarder

Netflix: 294 miljarder

AirBNB: 105 miljarder

Snap: 87 miljarder

Källa: Refinitiv

Ekonomi

Microsoft pekar ut ryska hackare

Microsoft pekar ut en rysk hackergrupp som skyldig till tusentals attacker. På bild syns siluetten av Microsofts vd Satya Nadella. Arkivbild.
Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Microsoft pekar ut den ryska hackergruppen Nobelium som skyldig till tusentals cyberattacker de senaste månaderna. Många attacker har riktats mot leverantörer av it-tjänster, skriver företaget.

Microsoft skriver i ett inlägg på sin hemsida att hackergruppen Nobelium har riktat in sig på it-tjänster som når ut till många kunder, till exempel molnlagring. Microsoft har uppfattningen att olika it-tjänster angrips görs för att hackarna vill få tillgång till kundernas system utan att upptäckas.

När det kommer till attacker mot leverantörer av it-lösningar har 140 försök upptäckts och 14 tjänsteföretags säkerhet ska ha äventyrats.

Enligt Microsoft är attacker mot it-företag en del av en större kriminell verksamhet. Företaget skriver att mellan den 1 juli och 19 oktober i år har 609 av Microsofts kunder hackats 22 868 gånger av Nobelium, men att antalet cyberattacker som "lyckats" bara handlar om några få procent.

Hackergruppen Nobelium pekas av Microsoft ut som en rysk statsstödd grupp. Amerikanska myndigheter har uttalat sig om gruppen är en del av ryska statens yttre underrättelsetjänst (SVR), som de också bedömde var skyldiga till den omfattande attacken mot it-säkerhetsföretaget Solar Winds förra året.

En representant för SVR har tidigare dementerat att underrättelsetjänsten skulle ligga bakom attacken på Solar Winds.

Ekonomi

Källor: Tesla har fått stororder

Hyrbilsfirman Hertz ska enligt källor ha beställt 100 000 Tesla-bilar. Ordern ska gälla Model 3-bilar. Arkivbild.
Foto: Jeff Martin/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Amerikanska hyrbilsjätten Hertz ska enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg lagt en order på 100 000 Tesla-bilar av ett totalt värde på 4,2 miljarder dollar, ungefär 36 miljarder kronor.

Ordern ska gälla Model-3-bilar. Leveransen ska ska under de närmaste 14 månaderna och gälla såväl den amerikanska som europeiska marknaden.

Hertz ansökte om konkursskydd i samband med pandemin men har sedan dess fått in två nya investerare i form av Knighthead Capital Management och Certares Opportunities.

Ekonomi

Stockholmsbörsen backar

Stockholmsbörsen backar. Arkivbild.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Ekonomi
Ekonomi Stockholmsbörsen inleder handelsveckan nedåt. Under eftermiddagen har nedgången förstärkts och OMXS-index är ned 0,6 procent.

Indextunga Ericsson bidrar till nedgången genom att backa hela 3,3 procent. Detta efter att Bank of America i en analys är negativt såväl till Ericsson som finländska konkurrenten Nokia. Båda företagen bedöms stå inför kraftig konkurrens då 5G-cykeln mognar och marginalerna toppar, skriver banken.

Även Alfa Laval går svagt inför rapporten senare i veckan, aktien faller 3,0 procent.

I motsatt riktning går framförallt banksektorn med Nordea i topp med en uppgång på 1,4 procent. De senaste dagarna har den amerikanska tioåriga statsobligationen handlats till en ränta på omkring 1,65 procent, den högsta nivån sedan början av 2020.

Rapportsäsongen har fortsatt i form av ståltillverkaren SSAB som slog analytikernas förväntningarna med råge. Aktien belönas också och stiger 4,1 procent. Ratos som också släppt siffror går i helt motsatt håll och rasar 4,3 procent.

Även flygbolaget SAS tillhör förlorarna, aktien backar betänkligt, minus 14,7 procent, efter att bolagets vd i en dansk intervju meddelat att företaget kämpar för sin överlevnad.

Bland småbolagen märks ett fortsatt kursras för Oncopeptides. I fredags kom beskedet att forskningsbolaget drar tillbaka sitt läkemedel Pepaxto från USA-marknaden, vilket fick aktien att rasa 77 procent. I dagens handel är nu aktien ned ytterligare 36 procent.

Ekonomi

Volvochefen inte oroad – börsnotering i hamn

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tvingas sänka priset. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Det betydligt magrare budet på Volvoaktierna inför börspremiären ska inte ses som ett misslyckande eller som att noteringen är hotad.
Tvärtom, boken är nu fulltecknad, enligt Volvochefen Håkan Samuelsson som själv köper en större post.

Han ser inte den lägre priset eller den minskade emissionsvolymen, från 25 till 20 miljarder kronor, som ett dåligt betyg på börserbjudandet.

– Det här var ju ett erbjudande som inte var exakt. Nu var rätt tillfälle att göra det här exakt, att ta bort osäkerheten, säger vd Håkan Samuelsson till TT.

Om prislappen?

– Vi har lyssnat på marknaden, ödmjukt, säger han.

Priset på aktien hamnar nu på 53 kronor, den absolut lägsta nivån i intervallet 53 till 68 kronor som angavs för en vecka sedan.

Själv har Samuelsson anmält köp av aktier till ett belopp av 25 miljoner kronor, enligt tilläggsprospektet.

Emissionsvolymen sänks samtidigt från uppemot 25 miljarder kronor till 20 miljarder.

– Är 20 miljarder kronor tillräckligt? Ja, det är vi helt övertygade om, säger Håkan Samuelsson.

Pengarna som Volvo Cars får in från de nya ägarna i nyemissionen ska användas till omställningsresan mot elektrifiering av hela den kommande fordonsflottan.

Ändå många aktier

Ägarna och ledningen tvingas också dra ner ambitionen på hur stor andel av aktierna som kommer att handlas på börsen, så kallad free float. Den landar nu kring låga 17 procent, från att Volvo Cars för en vecka sedan talat om uppemot 25 procent. Resten av aktierna behålls av kinesiska ägarbolaget Geely.

Det innebär att en ovanligt låg andel av Volvoaktierna kommer att handlas på Stockholmsbörsen. Men enligt Volvoledningen ska man se till den totala volymen aktier som ändå blir relativt hög. Och en jämförelse med exempelvis Scaniaägaren Tratons sömniga utveckling på börsen, där Volkswagen kontrollerar merparten av aktierna, är orättvis, tycker Volvoledningen.

Att alla intervall sänkts betydligt ska inte ses som ett misslyckande eller att hela noteringen är hotad. Tvärtom, tycker Volvochefen. Beskedet han kan ge nu är att det hela är i hamn.

– Med de här förändringarna så är boken täckt, säger Samuelsson.

Olle Lindström/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Kul fakta från casinovärlden

Casinobonusar Casinospel på nätet har blivit ett väldigt vanligt tidsfördriv för många svenskar.

Numera är det många av oss som kopplar av med slots och bordsspel, istället för att läsa en bok eller lösa ett korsord.

Det är inte svårt att förstå hur nätcasinospel blivit så populärt. Casinona lockar hela tiden med generösa bonuserbjudanden via tv och på våra nyhetssajter. Nu för tiden innehåller nästan varje reklamavbrott på tv lockande kampanjerbjudanden från olika casinosajter. Och det har dessutom blivit otroligt lätt att hitta lukrativa startpaket hos någon jämförelsesida för casino bonusar.

Men även om nätcasinospel är ett förhållandevis nytt fenomen, så har casinospel anor långt bak i tiden. Och precis som med alla andra industrier så finns det en del överraskande fakta du aldrig kunde ha gissat dig till. Här är lite kul fakta från casinovärlden.

Varför heter blackjack egentligen blackjack?

Blackjack är förmodligen ett av världens populäraste spel. Långt innan den här spelklassikern gick att spela på casinosajter fanns blackjack hos landbaserade casinon, i olika biljardhallar och till och med pizzerior. Men var kommer spelet ifrån egentligen?

Precis som de flesta andra populära bordsspel har det blackjack sina rötter i 1700-talets Frankrike. Här hette spelet till en början Vingt-et-un, som betyder tjugoett på franska. Det var inte förrän fransmännen förde med sig spelet till USA som Vinget-et-un fick ett nytt namn, och blev det spel det är idag.

Till en början blev blackjack nämligen inte särskilt populärt hos de landbaserade casinona i Las Vegas, och för att locka spelare ändrade casinona spelreglerna i Ving-et-un en smula.

Casinona i Las Vegas införde ett spel som gjorde det möjligt för spelare att vinna tio gånger insatsen, och för att vinna skulle spelare få en hand som bestod av spader ess och klöver, eller spader, knekt.

Det är alltså härifrån namnet blackjack kommer, och det är naturligtvis även därför den svarta knekten kommit att symbolisera spelet. Sedan spelet blev populärt i Las Vegas har blackjack blivit en casinofavorit hos både landbaserade casinon och casinon på nätet.

Från tuggummin till storvinster

De flesta källor verka ense om det är tack vare Charles Fey som vi kan spela slots. Charles Fey kan du läsa om på wikipedia, ifall du känner att du vill veta mer om denna amerikanske mekanikerns liv och historia.

Hur som helst spann Fey vidare på en prototyp från 1891, och gjorde den mindre avancerad. Resultatet blev den ikoniska spelautomaten Liberty Bell, som du kan se på museum i delstaten Nevada än idag.  Charles Fey gjorde två viktiga förändringar på prototypen och la grunden för dagens spelautomater - han satte in hjul i maskinen och bytte ut spelkorten mot symboler.

Vad som är lite lusigt är att Liberty Bell betalade ut vinster i tuggummi under en tid. Istället för spelkort visade hjulen nämligen symboler som föreställde tuggummin och frukter. När spelare fick tuggummi-symboler på hjulen vann de sedan ett paket tuggummi eller smågodis. Det här var ett sätt att kringgå det rådande spelförbudet, och ge spelare spänning trots att de inte fick spela för pengar. Det är också därför klassiska spelautomater kommit att kallas för ”fruktmaskiner”.

Världens mest ikoniska casino finns för att kungahuset satt i knipa

De flesta har nog hört talas om det beryktade Casino de Monte Carlo. Den här pampiga casinoanläggningen, belägen i hjärtat av Monaco, är på många sätt de landbaserade casinonas Rolls Royce. Åtminstone om vi ser till historia och prestige.

Casinot har figurerat i James Bond-filmer och besökts flitigt av många kändisar och kungafamiljer. Men visste du att casinot bara står där det står idag för att Prins Charles III av Monaco behövde få in pengar till statskassan?

Det var nämligen när Monacos kungafamilj satt i ekonomisk knipa som prinsen skickade bud efter bröderna Blanc. Om du inte hört talas om de här bröderna tidigare kan vi berätta att det är tack vare dem som roulett blivit så populärt som det är idag.

På den tiden hade bröderna Blanc nämligen gett sig av till Hamburg för att marknadsföra sin version av roulett. Men när Prins Charles skickade bud efter dem återvände de till Frankrike för att skapa världens största casino. På order av prinsen byggde bröderna det ikoniska Casino de Monte Carlo, och naturligtvis såg de till att europeisk roulett var casinots huvudattraktion. Resten är historia.

Ekonomi

Inflationsvarning från Spanien

Hög inflation hotar att bita sig fast i Spanien, varnar landets centralbankschef. Arkivbild på Madrid.
Foto: Manu Fernandez/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den ovanligt höga inflationen kan bita sig fast i den spanska ekonomin under kommande månader. Detta trots att de underliggande faktorerna som driver upp inflationen är tillfälliga, enligt Pablo Hernandez de Cos, chef för den spanska centralbanken.

Lyftet för energipriserna ser ut att kunna fortsätta under vintern, då efterfrågan normalt ökar till följd av kallare väder samtidigt som lagren av olja och gas är relativt låga. Och ju längre pristrycket från energisektorn består desto mer utdragen blir perioden med hög inflation, resonerar de Cos.

– Alla dessa faktorer innebär en hög nivå av osäkerhet vad gäller hur utdragen den nuvarande episoden med stigande produktionskostnader blir, säger han i ett anförande i det spanska parlamentet.

Inflationstrycket har redan pressat upp marknadsräntorna i Spanien, där räntan på en tioårig spansk statsobligation har lyft till 0,50 procent från omkring noll i ränta i början av året.

Han flaggar samtidigt för betydande nedjusteringar av Spaniens tillväxtprognos för 2021 när centralbanken uppdaterar sina prognoser i december. Han utesluter inte heller att tillväxtprognosen för 2022 kommer att justeras ned.

Enligt den senaste prognosen från september väntas Spaniens ekonomi växa med 6,3 procent i år – men den presenterades före det att Spaniens statistikbyrå skrev ned tillväxten under andra kvartalet till 1,1 procent från tidigare 2,8 procent.

För 2022 ligger tillväxtprognosen just nu på 5,9 procent.

Ekonomi

Tysk ekonomi ser ut att tvärnita

Tysk tillväxt befinner sig i en kraftig inbromsning i fjärde kvartalet, enligt allt fler prognosmakare. Arkivbild
Foto: Frank Augstein AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den tyska tillväxten väntas tvärnita i fjärde kvartalet. Komponentbrist, skenande gas- och elpriser och vikande efterfrågan präglar Europas största ekonomi, varnar den tyska centralbanken Bundesbank i en månadsrapport.

Situationen innebär att utsikterna just nu är negativa både för tjänstesektorn och industrin i Tyskland, enligt en månadsrapport från den tyska centralbanken Bundesbank.

Väsentligt lägre än prognos

Rapporten kommer inför det att Tysklands regering presenterar nya prognoser i veckan.

"Tillväxten kommer troligen minska betydligt i det innevarande (fjärde) kvartalet", skriver Bundesbank och tillägger att man nu räknar med att utfallet för helåret blir väsentligt lägre än den tillväxtprognos på 3,7 procent som presenterades av centralbanken i somras.

De dystra utsikterna från Bundesbank kommer sedan analysinstitutet Ifo presenterat sitt månatliga index för det tyska affärsklimatet, som sjunker till 97,7 från 98,9 i september.

Indexet är därmed på den lägsta nivån sedan i april och hamnar under snittprognosen bland analytiker, som enligt Reuters låg på 97,9 – bland annat sedan kapacitetsutnyttjandet inom den tyska tillverkningsindustrin faller.

– Grus i maskineriet för den tyska ekonomin dämpar återhämtningen, säger Ifo-chefen Clemens Fuest.

Hälften av Tysklands industriföretag planerar nu prishöjningar för att hantera utbudsproblemen – som är rekordstora, enligt Fuest.

Prislyft på gas och el

Enligt Ifo-ekonomen Klaus Wohlrabe ser den tyska tillväxten i fjärde kvartalet nu ut att falla till omkring 0,5 procent – vilket kan jämföras med 1,6 procent under andra kvartalet.

En första beräkning av tillväxten under tredje kvartalet väntas från den tyska statistikbyrån på fredag. Snittprognosen bland analytiker ligger på 2,2 procent.

Utöver utbudsproblemen hämmas återhämtningen av kraftiga prislyft för gas och el. Analytiker pekar även på allt fler fall av covid-19-smittade i Tyskland, vilket befaras sluta med en ny runda restriktioner för detaljhandeln, barer och restauranger under vintermånaderna, enligt Jörg Krämer, ekonom på Commerzbank.

– Den tyska ekonomin kommer troligen inte växa mycket under fjärde kvartalet. Stagflation hägrar i horisonten, åtminstone detta kvartal, säger Krämer.

Stagflation är ett penningpolitiskt mardrömsscenario, där ökad inflation sammanfaller med minskad tillväxt och ökad arbetslöshet.

Ekonomi

Kapad emission och lågt pris säkrar notering

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med beskedet att företaget ska börsnoteras.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars börsintroduktion ser ut att vara i hamn, om än en dag senare än planerat.
Men storägaren Geely var tvungen att kapa en femtedel av nyemissionen och sätta noteringskursen på aktien i botten på sitt värderingsspann för att nå dit.

"Justeringarna är väl gjorda inom intervallen, så jag tror nog att noteringen kommer att genomföras", skriver Christer Gardell, grundare och chef för aktivistfonden Cevian Capital, i en mejlintervju med TT.

TT: Har Cevian Capital tecknat sig i emissionen?

"Nej", svarar Gardell.

Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken – som har tecknat sig för aktier i nyemissionen – ser efter det senaste beskedet från Volvo Cars inte heller något just nu som skulle kunna stoppa börsintroduktionen.

– Boken är fylld på den här prisnivån, enligt syndikatet, säger han till TT.

– Då ska det mycket till innan den här noteringen ställs in. Då måste det hända något stort i marknaden, tillägger han.

Dyrare än VW, billigare än BMW

Han tycker aktiens pris i noteringen är "ganska rimlig".

– Vi är förstås glada för att vi får möjlighet att teckna oss på vad vi tycker är en bra nivå. Sedan är det ju inte säkert att emissionen kommer att flyga dag ett i alla fall, säger Söderfjell.

Rensar man bort hela elbilsbolaget Polestar från värderingen hamnar Volvo Cars värdering på ungefär 5,5 gånger nästa års rörelseresultat (ebit).

– Det är lite dyrare än Volkswagen (VW), men lite billigare än BMW. Så man positionerar sig ungefär där man skulle kunna tänka sig, ungefär där en europeisk premiumtillverkare tenderar att leverera, säger Söderfjell.

Volkswagens pris ligger på ungefär fyra gånger nästa års vinst, medan BMW:s ligger på cirka 8,5 gånger vinsten.

– Men skulle du lägga till spac-värdet på Polestar i Volvo Cars värdering, då är det riktigt billigt – med ett pris på knappt två gånger nästa års rörelseresultat. Men det ska man nog inte göra, säger Söderfjell.

Elbilsvärderingar lite "bubbliga"

Enligt Christer Gardell präglas hela bilindustrin just nu av en värderingsproblematik – med en väldigt låg värdering av traditionella biltillverkare och en väldigt hög värdering av elbilstillverkare (EV).

"Här erbjuds både och. Jag tror att mer traditionella och konservativa investerare är lite oroliga för att EV värderingarna är lite ’bubbliga’", skriver han.

Till värderingsproblemet tillkommer dessutom ägarstrukturen, enligt Gardell.

"När det är en majoritetsägare som har total bestämmanderätt så måste en investerare självklart ta med detta i sin värderingsanalys", skriver han.

Söderfjell säger sig inte ha några problem med Geely som storägare, i egenskap av en etablerad industriell aktör. Ur Ålandsbankens perspektiv, som investerare, är det viktigare att Volvo Cars kommer igång med sin "att-göra-lista", enligt aktiechefen.

– Det är många produktlanseringar som måste gå hyggligt rätt och det är förändringar i försäljningsmodellen, med ökad andel direktförsäljning ganska rejält. Det verkar vara rätt väg att gå, men det är klart att det finns risker i det.

Tillräcklig "free float"

Den för Geely oväntat skeptiska inställningen till Volvo Cars introduktionserbjudande har resulterat i att andelen börsnoterade Volvo Cars-aktier – så kallad ”free float”på börsspråk – enligt måndagens uppdaterade villkor kommer att hamna på 16,0-17,9 procent. Tidigare var siktet inställt på 19,5-24,0 procent.

TT: Är det en rimlig nivå?

– Det är en tillräckligt stor "free float" i absoluta termer för att aktien ska handlas. Det är ju fortfarande aktier för 20 miljarder eller så som ska ut på Stockholmsbörsen och det är inte så många bolag som har den typen av "free float" totalt, säger Söderfjell.

– Det är ju bra att ha en industriell huvudägare, tycker jag. Det gillar vi ju i andra fall också. Vi tycker ju det är bra att Investor är huvudägare i Atlas Copco och SEB. Men 83-84 procent är kanske lite högt, tillägger han.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Volvo Cars börsplan

Volvo Cars har justerat villkoren i sitt prospekt inför den planerade noteringen på Stockholmsbörsen. Dagen för första handelsdag på flyttas till fredagen den 29 oktober, från tidigare torsdagen den 28 oktober.

Noteringskursen sätts på 53 kronor, vilket motsvarar en värdering av hela Volvo Cars till 163 miljarder kronor. Det var den lägsta värderingsnivån som Volvo Cars räknade med när bolaget presenterade sitt prospekt förra veckan.

Volvo Cars drar samtidigt ned på ambitionerna när det gäller bruttolikviden från den nyemission som ska göras samtidigt med börsintroduktionen till 20 miljarder, från tidigare 25 miljarder.

Andelen börsnoterade aktier – så kallad ”free float”på börsspråk – kommer enligt det uppdaterade prospektet att hamna på 16,0-17,9 procent. Tidigare låg målsnöret på 19,5-24,0 procent.

Källa: Volvo Cars

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL