Ekonomi

Stororder till Saab

Granatgeväret Carl-Gustaf. Arkivbild
Foto: FREDRIK PERSSON/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Saab har fått en order värd cirka 900 miljoner kronor på granatgeväret Carl-Gustaf M4 och tillhörande ammunition, skriver försvars- och säkerhetskoncernen i ett pressmeddelande.

Vem köparen är vill Saab inte berätta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Pressat Volvo ändrar börsplaner

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. Arkivbild.
Foto: Duygu Getiren/TT
Ekonomi
Ekonomi I det absolut lägsta intervallet. En betydligt mindre nyemission och färre aktier på börsen.
Beskedet från Volvo Cars inför börsnoteringen är knappast vad nuvarande ägarna hoppats på, enligt bedömare.

– Det här är inte det besked de hade velat lämna nu. Det besked de hade velat ge var att det har varit ett stort tryck, att priset hamnade i det högre intervallet och att nyemissionen är fylld, säger Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna.

Teckningskursen i Volvo Cars börsnotering har satts absolut lägst i intervallet – 53 kronor.

– Det tyder på att intresset var mindre, att institutionerna har pressat priset, säger Sverre Linton.

Färre nya aktier

Volvo Cars uppdaterade besked inför den stundande börsnoteringen är att priset per aktie kommer att bli 53 kronor, eller totalt ett värde på 163 miljarder kronor. Sedan tidigare hade bolaget angivit ett teckningskursintervall mellan 53 och 68 kronor.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, säger att investerare stod inför en komplex värdering.

– Det var olika saker att förhålla sig till, allt från att Polestar ska värderas separat i en spac som blir aktuell nästa år till att Lynk & Co också hade en separat värdering. Det var lite mer komplext och det gjorde att man behövde förhålla sig till tre bolag värderingsmässigt.

Att spannet var så stort kan ha bidragit till att investerare kände osäkerhet inför värderingen, tror Hampus Engellau.

Emissionen av nya aktier sänks till 20 miljarder kronor. Tidigare angavs att nyemissionen skulle dra in 25 miljarder kronor till bolaget. Dessutom ändras erbjudandet gällande hur många aktier som kommer att handlas fritt på börsen, 16–17,9 procent utifrån att det varit en högre siffra tidigare.

Enligt Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, är den så kallade free floaten rekordlåg för att vara ett börsbolag. Det kan få effekten att aktierna inte räcker till och att det skapar en prisbubbla på aktien, skriver han i en kommentar.

Förlängd anmälningsperiod

Företaget uppger att man fått starkt stöd från en grupp stora institutionella ankarinvesterare, bland annat Första AP-fonden, Tredje AP-fonden och Fjärde AP-fonden.

"Det har dessutom varit ett överväldigande intresse från allmänheten i Sverige och Norden med över 90 000 anmälningar fram tills i dag", skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Dessutom förlängs anmälningsperioden för allmänheten med ytterligare en dag. Första dag för handel på Stockholmsbörsen väntas nu bli den 29 oktober.

FAKTA

Fakta: Tesla högst värderat

Så värderas de tio största bilföretagen:

1. Tesla: 7 722 miljarder svenska kronor

2. Toyota: 2 396 miljarder kronor

3. Volkswagen: 1 219 miljarder kronor

4. Daimler: 879 miljarder kronor

5. General Motors: 719 miljarder kronor

6. BMW: 559 miljarder kronor

7. Ford: 548 miljarder kronor

8. AB Volvo: 412 miljarder kronor

9. Hyundai: 371 miljarder kronor

10. Geely: 289 miljarder kronor

Jämförelse med Polestar och Volvo Cars:

Polestar: 172 miljarder kronor

Volvo Cars: 163 miljarder kronor

Källa: Refinitiv

Ekonomi

SAS vd: Kämpar för överlevnad

Anko van der Werff, vd för SAS. Arkivbild.
Foto: Larry MacDougal/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Flygbolaget SAS står inför en dyster framtid, enligt nya bolagets vd Anko van der Werff. I en intervju med danska tidningen Finans, medger vd:n att företaget måste förändra sig för att lyckas i framtiden.

– SAS kämpar för att överleva. När jag ser hur marknaden ser ut och hur våra kunder ändrar sig står det klart att vi måste göra saker och ting annorlunda, säger han till tidningen.

Företagsresandet bedöms minska i framtiden vilket slår extra hårt mot just SAS och Anko van der Werff har nu kallat företagets fackföreningar för ytterligare förhandlingar.

– Det kräver förståelse och vilja från alla och förhandlingarna har ett mål: SAS ska vara konkurrenskraftigt så att vi kan överleva, växa och skapa jobb. Jag önskar göra detta tillsammans med fackföreningarna, men det krävs två för att dansa tango, säger Anko van der Werff.

Ekonomi

Volvochefen inte oroad – börsnotering i hamn

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tvingas sänka priset. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Det betydligt magrare budet på Volvoaktierna inför börspremiären ska inte ses som ett misslyckande eller som att noteringen är hotad.
Tvärtom, boken är nu fulltecknad, enligt Volvochefen Håkan Samuelsson.

Han ser inte den lägre priset eller den minskade emissionsvolymen, från 25 till 20 miljarder kronor, som ett dåligt betyg på börserbjudandet.

– Det här var ju ett erbjudande som inte var exakt. Nu var rätt tillfälle att göra det här exakt, att ta bort osäkerheten, säger vd Håkan Samuelsson till TT.

Om prislappen?

– Vi har lyssnat på marknaden, ödmjukt, säger han.

Priset på aktien hamnar nu på 53 kronor, den absolut lägsta nivån i intervallet 53 till 68 kronor som angavs för en vecka sedan.

Emissionsvolymen sänks samtidigt från uppemot 25 miljarder kronor till 20 miljarder.

– Är 20 miljarder kronor tillräckligt? Ja, det är vi helt övertygade om, säger Håkan Samuelsson.

Pengarna som Volvo Cars får in från de nya ägarna i nyemissionen ska användas till omställningsresan mot elektrifiering av hela den kommande fordonsflottan.

Ändå många aktier

Ägarna och ledningen tvingas också dra ner ambitionen på hur stor andel av aktierna som kommer att handlas på börsen, så kallad free float. Den landar nu kring låga 17 procent, från att Volvo Cars för en vecka sedan talat om uppemot 25 procent. Resten av aktierna behålls av kinesiska ägarbolaget Geely.

Det innebär att en ovanligt låg andel av Volvoaktierna kommer att handlas på Stockholmsbörsen. Men enligt Volvoledningen ska man se till den totala volymen aktier som ändå blir relativt hög. Och en jämförelse med exempelvis Scaniaägaren Tratons sömniga utveckling på börsen, där Volkswagen kontrollerar merparten av aktierna, är orättvis, tycker Volvoledningen.

Att alla intervall sänkts betydligt ska inte ses som ett misslyckande eller att hela noteringen är hotad. Tvärtom, tycker Volvochefen. Beskedet han kan ge nu är att det hela är i hamn.

– Med de här förändringarna så är boken täckt, säger Samuelsson.

Olle Lindström/TT

Ekonomi

Pressat Volvo ändrar börsplaner

Håkan Samuelsson vd för Volvo Cars. Arkivbild.
Foto: Duygu Getiren/TT
Ekonomi
Ekonomi I det absolut lägsta intervallet. En betydligt mindre nyemission och färre aktier på på börsen.
Beskedet från Volvo Cars inför börsnoteringen är knappast vad nuvarande ägarna hoppats på, enligt bedömare.

– Det här är inte det besked de hade velat lämna nu. Det besked de hade velat ge var att det har varit ett stort tryck, att priset hamnade i det högre intervallet och att nyemissionen är fylld, säger Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna.

Teckningskursen i Volvo Cars börsnotering har satts i det absolut lägsta intervallet – 53 kronor.

– Det tyder på att intresset var mindre, att institutionerna har pressat priset, säger Sverre Linton.

Färre nya aktier

Volvo Cars uppdaterade besked inför den stundande börsnoteringen är att priset per aktie kommer att bli 53 kronor, eller totalt ett värde på 163 miljarder kronor. Sedan tidigare hade bolaget angivit en teckningskursintervall mellan 53 och 68 kronor.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, säger att investerare stod inför en komplex värdering.

– Det var olika saker att förhålla sig till, allt från att Polestar ska värderas separat i en spac som blir aktuell nästa år till att Lynk & Co också hade en separat värdering. Det var lite mer komplext och det gjorde att man behövde förhålla sig till tre bolag värderingsmässigt.

Att spannet var så stort kan ha bidragit till att investerare kände osäkerhet inför värderingen, tror Hampus Engellau.

Emissionen av nya aktier sänks till 20 miljarder kronor. Tidigare angavs att nyemissionen skulle dra in 25 miljarder kronor till bolaget. Dessutom ändras erbjudandet gällande hur många akter som kommer att handlas fritt på börsen, från 16–17,9 procent utifrån att det varit en högre siffra tidigare.

Enligt Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, är den så kallade free floaten rekordlåg för att vara ett börsbolag. Det kan få effekten att aktierna inte räcker till och att det skapar en prisbubbla på aktien, skriver han i en kommentar.

Förlängd anmälningsperiod

Företaget uppger att man fått starkt stöd från en grupp stora institutionella ankarinvesterare, bland annat Första AP-fonden, Tredje AP-fonden och Fjärde AP-fonden.

"Det har dessutom varit ett överväldigande intresse från allmänheten i Sverige och Norden med över 90 000 anmälningar fram tills i dag", skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Dessutom förlängs anmälningsperioden för allmänheten med ytterligare en dag. Första dag för handel på Stockholmsbörsen förväntas nu bli den 29 oktober.

Ekonomi

Köpa eller avstå Volvo – så kan småsparare agera

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med beskedet att företaget ska börsnoteras.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Teckna sig för aktier i Volvo Cars eller avstå? I morgon måste småsparare fatta ett beslut.
Råden bland analytiker spretar dock åt båda hållen.

På torsdag är det tänkt att ske. Volvo Cars ska kliva tillbaka in på Stockholmsbörsen efter lång tids frånvaro. Bland storägarna återfinns AMF och Folksam, men företagets vd Håkan Samuelsson har i samband med beskedet sagt att han gärna vill se en bred ägarbas.

Frågan är dock om han får gehör. Olika medieuppgifter gör gällande att intresset är svagt bland investerare och för en eventuell småsparare som är intresserad finns en hel del fallgropar, poängterar Marcus Hernhag, författare till en rad böcker kring aktiemarknaden och även skribent i bland annat Privata Affärer.

Han har i en nyligen publicerad analys rådet: teckna ej.

– Det är väldigt svårt läge. Hur ska innehavet i Polestar värderas? Volvo Cars är också konjunkturkänsligt och ganska små som biltillverkare. Det är en annan sak om det är en väldigt het introduktion som vissa IT-bolag där man vet att kursen kommer att stiga, Volvo är inte i det läget, säger han till TT.

Ett grundproblem

Marcus Hernhag såg inför inför noteringen ett problem med det breda teckningskursintervallet, från 53 till 68 kronor. Under måndagsmorgonen kom beskedet att teckningskursen satts till absolut lägsta intervallet, 53 kronor.

Ytterligare en utmaning som har lyfts är den kinesiska kopplingen genom Li Shufu och Geely. Dels har det handlat om majoriteten av röster vilket gjorde att Volvo på fredagen kröp till korset och stämplade om samtliga A-aktier till B-aktier och dels den politiska frågan kring Kina i nuläget vilket är känsligt, säger Hernhag.

– Väldigt blandat. Det kan vara en fördel med en kinesisk ägare om du ska sälja i Kina men man vet också om den politiska risken och hur snabbt det kan gå, säger han och ger som exempel nyligen satta restriktioner mot kinesiska tech-jättar.

– Det kan komma uppgifter i statligt kontrollerade medier och dagen efter lyder landet utan domstolsprövning eller lagändringar. Det är ett annat system som jag inte alls litar på.

"Vattnas i munnen"

Tidningen Affärsvärlden har samtidigt dragit en annan slutsats. I en nyligen publicerad analys får noteringen tumme upp, dock med viss tvekan:

"Det är ändå ingen given slutsats mot bakgrund av riskerna som är förknippade med att vara stenhårt fastspänd i baksätet när kinesiska intressen styr. Samt att värderingarna i elbilssektorn är svajiga. Men ska vi sätta ned foten blir det på gaspedalen – teckna Volvo", skriver tidningen.

Även Dagens industri ser köpläge trots flera risker. ”Värderingen är så attraktiv att det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst”, skriver tidningen i en analys.

Vd:n Håkan Samuelsson har samtidigt förklarat att noteringen sker som ett led i att verksamheten ska bli helt elektrifierad där företagets elbilsförsäljning ska stå för 50 procent av totalen 2025.

Sålt få elbilar

Hittills i år har man dock bara sålt tre procent elbilar, och tiden då elbilar var synonymt med Tesla är nu över när merparten av aktörerna lyft in sådana i sin produktportföljer.

Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet i tyska Duisberg-Essen och som leder forskningsinsinstitutet CAR, ser utmaningar för Volvo Cars.

"I dag är bolaget alltför inriktat mot plug in-modeller. Elbilsmodellerna måste förbättra sin kapacitet och man borde ha Tesla som riktmärke", säger han i en kommentar till TT.

Marcus Hernhag varnar också för en bubbla kring elbilar.

– Även om elfordon kommer ändra samhället mer än vi tror så överskattas kanske hur snabbt det kommer att gå. Det är inte bara att köpa allt inom elfordon och tro att det ska fortsätta upp för någonstans kommer marknaden att ha överskattat, det är dock omöjligt att veta när och hur.

Tobias Österberg/TT

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Volvo Cars börsnotering

Aktien noteras på Nasdaq Stockholm.

Teckningskursen är satt till 53 kronor

Första handelsdag förväntas bli den 29 oktober.

En rad olika aktörer är nu med och erbjuder sina kunder att teckna aktier i Volvo Cars, bland andra: Goldman Sachs, SEB, BNP Paribas, HSBC, J P Morgan, Morgan Stanley, Nordea, Carnegie, Swedbank, Avanza, Nordnet.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Awise

Aktiviteten på svenska spelsajter har ökat under 2020

Awise Den 2 juli i år så infördes några nya spelrestriktioner för svenskar (läs mer om vad det innebär här) när det kommer till att spela casino online. Förändringarna begränsar alla konsumenters spelande och förslaget kom från Spelinspektionen i våras när man upptäckte en ökad konsumtion av spel på casino online. Under perioden då spelen ökade som mest var också då det fanns som minst utbud av odds, så en teori till den starka höjningen av aktivitet kan bero på att fler sportspelare testade på att spela på casino istället.

De svenska casinon som innehar den svenska licensen kan med andra ord inte marknadsföra sig unikt, utan de nya restriktionerna omfattar alla svenska spelbolag. Det har varit blandade reaktioner på de nya restriktionerna, men det lugnande beskedet är att det enbart kommer att gälla under 2020 och sedan förväntas spelmarknaden för svenskar vara som innan. Det vill säga en bonus för första insättning och valfria spelbegränsningar. Som det ser ut nu så får de svenska spelbolagen enbart erbjuda 100 kr i insättningsbonus och alla konton har en obligatorisk spelgräns på 5000 kr/vecka.

De landbaserade casinona har det däremot inte lika lätt. Sveriges första casino Cosmopol i Sundsvall meddelade nyligen att de hotas av nedläggning. Detta är dock inte spikat ännu, så vi får hoppas att vi får bevara alla våra landbaserade casinon öppna, så att det enkelt går att variera spel mellan spel online och att besöka Cosmopol i någon av de större städerna.

Spelmönstret bland svenskar har förändrats stort

Tidigare innan den svenska licensen infördes så var det vanligt att spelare valde att spela på ett och samma spelbolag för att kunna ta del av lojalitetsbonusar och kampanjer. Idag ser spelmarknaden helt annorlunda ut. Idag väljer många av spelarna att sätta in på nya spelsajter (hitta nya casinon att spela på via Bennycasino) varje gång de sätter in pengar för att kunna ta del av välkomstbonusen på spelsajten i fråga och få mer att spela för. Ruljansen på den olika svenska casinona har därför varit varierande med få återkommande spelare.

Bara sedan den 1 januari 2019 så ser spelmönstret helt annorlunda ut och många frågar sig om det kommer att vara lika populärt att spela online casino som det är nu, om några år? Generellt sett så verkar svenskarna föredra att spela med bonusar, hellre än utan. Även tidigare innan bonusspel begränsades så kunde man se ett tydligt mönster i deltagandet av kampanjer och erbjudanden som erbjöd spelarna mer att spela för.

När det kommer till smidigheten på de olika casinona så har det däremot blivit otroligt mycket bättre. Idag kan du spela casino online och verifiera dig med bankID, vilket har lättat på trycket gällande tiden det tar att få sina uttag in på kontot efter en vinst. Branschen utvecklas ständigt och förhoppningsvis så får vi mer passande spelregler under 2021 som många svenskar efterfrågar.

Ekonomi

Rekordkvartal för SSAB

Fossilfritt stål tillverkas på SSAB:s järnverk. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Ekonomi
Ekonomi Bra efterfrågan och höga stålpriser – ståltillverkaren SSAB visar rekordsiffror.
– Vi gör ett bra resultat, det är en stark internationell efterfrågan, säger vd Martin Lindqvist.

De kraftigt ökande stålpriserna gynnar SSAB och ståltillverkaren noterar ett rekordkvartal. Bolaget ser också att den positiva trenden håller i sig, och Martin Lindqvist är både stolt och nöjd.

– Det är en stark marknad och höga stålpriser, säger han, och förklarar att det har varit ett mycket bra kvartal för SSAB.

Fast visst märks flaskhalsproblemen och pandemineffekterna även för SSAB.

Leveransproblem

– Leveransproblemen har påverkat oss, både i kvartal ett och två, och nu. Det är svårt att få tag på containrar och lastbilar, och även chaufförer. Det har vi känt av hela tiden.

Framåt så flaggar SSAB även för halvledarbristen, som påverkar bland annat fordonsindustrin. Det kan i sin tur påverka SSAB, förklarar han.

Just fordonsindustrin är betydelsefull för SSAB och bolaget skriver att man dessutom förväntar sig en säsongsmässig avmattning i Europa medan den nordamerikanska marknaden bedöms vara fortsatt stark.

– Vi flaggar för det, på grund av att vi inte vet. Den underliggande efterfrågan är god, men tyvärr har vi ingen kristallkula.

Han förklarar att SSAB inte kan säga hur länge trasslet med leveranser och flaskhalsar kommer att fortsätta.

– Det är otroligt svårt att svara på.

Men handeln har förändrats under och efter pandemin. Stålproduktionen har hittills under 2021 ökat markant i Europa (21 procent jämfört med samma period 2020) och USA (19 procent) medan kinesisk produktion visar en betydligt lägre siffra (5 procent).

Mer regional handel

Martin Lindqvist säger att han ser att värdekedjorna under pandemin har regionaliserats – det är lite mindre handel mellan kontinenterna.

– Jag tror att många företag under pandemin har sett att värdekedjorna är känsliga. Handeln med standardstål har blivit mer regionaliserad.

Fast just standardstål är inte SSAB:s stora grej.

– Nej, vi är ett litet nischat stålbolag för premiumprodukter, säger han och berättar stolt att SSAB just levererat sin första omgång av fossilfritt stål till fordonsindustrin.

2026 ska hela omställningen vara genomförd. Då ska anläggningen i Oxelösund gå på el i stället för kol. Just nu ligger energipriserna högt, och frågan är hur det kommer att vara då, när allt bränsle byts ut mot el. Men det går inte att säga så mycket om nu, enligt Martin Lindqvist.

– Jag ser fram emot 2026. Efter omställningen kommer vi att förbruka 5 till 6 terawattimmar.

I dag är förbrukningen runt 2 terawattimmar, och SSAB gör själv en del av den elen, och därför är elpriset inte någon stor faktor när det gäller resultatet för SSAB, förklarar han.

FAKTA

Fakta: SSAB i siffror

SSAB gör en rörelsevinst på 5,8 miljarder kronor, långt över analytikernas förväntningar som i genomsnitt låg på 4,4 miljarder kronor enligt Reuters. För samma tid i fjol var rörelseresultatet minus 66 miljoner kronor.

Omsättningen uppgick samtidigt till 25,2 miljarder kronor, jämfört med 14,4 miljarder kronor ett år tidigare.

Ekonomi

Svag veckostart på asiatiska börser

Det var små rörelser nedåt i morgonhandeln i Asien. Arkivbild.
Foto: Eugene Hoshiko/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Tokyobörsen stängde nedåt när en ny handelsvecka inleddes. Nikkei 225-index sjönk 0,7 procent medan det bredare Topix-index backade 0,3 procent.

I Seoul steg Kospi-index med 0,5 procent medan Hongkong-börsen pendlar kring nollan i sluthandeln.

Kompositindex i Shanghai är upp 0,1 procent.

Ekonomi

Få länder klarar klimatmål om förnybar energi

Vindkraftverk nära Näsudden på Gotland. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Den stora majoriteten av världens länder har aldrig nått upp till en tillräckligt hög utbyggnadstakt av vind- och solkraft för att världen ska ha möjlighet att klara FN:s klimatmål, visar en svensk studie.
PREMIUM

Världens länder måste varje år bygga ut både vind- och solkraften med 1,4 procent av den totala elproduktionen för att världen ska ha en chans att klara klimatmålen, alltså en årlig utbyggnadstakt på 2,8 procent när energislagen slås ihop, enligt FN:s klimatpanel IPCC:s medelklimatscenario.

Scenariot innebär att jordens medeltemperatur höjs med högst 1,5 grader fram till år 2100.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL